Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Een heatmap is een visuele weergave van gebruikersgedrag op een website. De gegevens worden weergegeven in kleuren, waarbij de kleuren gebaseerd zijn op de kleurcodes van temperaturen. De koele kleuren blauw en groen betekenen bijvoorbeeld dat een onderdeel van een pagina weinig wordt bekeken of aangeklikt. De warme kleuren oranje en rood geven aan welke onderdelen van een website de meeste aandacht krijgen. 

Waarom gebruik je heatmaps?

Heatmaps zijn een heel geschikte tool voor data-analyse. Ze geven waardevolle informatie en inzicht in gedragspatronen en gebruikersinteractie op een website of mobiele app. Heatmaps worden vaak gebruikt in combinatie met A/B-testen om de prestaties van verschillende versies van een website of app te vergelijken. De data helpt bij het identificeren van problemen in de gebruikerservaring, zoals onduidelijke navigatie of knoppen die niet goed werken. 

Soorten heatmaps

Er zijn meerdere soorten heatmaps. Click maps en scroll maps zijn de bekendste soorten heatmaps. Daarnaast kennen we ook nog mouse tracking heatmaps en eye tracking heatmas. 

  • Click maps tonen waar een websitebezoeker klikt en hoe vaak hij dit doet. 
  • Scroll maps laten zien hoever een bezoeker op de pagina scrollt voordat hij besluit weg te gaan. 
  • Mouse tracking heatmaps registreren welke muisbewegingen de bezoeker maakt.
  • Eye tracking heatmaps kunnen alleen gemaakt worden met behulp van een camera of webcam die gelinkt is aan de juiste heatmapsoftware. Deze heatmaps registreren waar een bezoeker op een website naar kijkt en hoelang hij dit doet.

Voordelen heatmaps

Heatmaps zijn een onmisbare tool als je je website wilt optimaliseren. We leggen wat voordelen uit. 

Toegankelijke informatie
Een voordeel van heatmaps is dat ze voor iedereen gemakkelijk te begrijpen zijn. Ze bieden een duidelijke visuele weergave van gegevens die anders lastig te interpreteren zijn. Heatmaps zijn daarom een geschikte tool om een geheel team, van ontwerpers tot marketeers, inzicht te geven en aan boord te krijgen wat betreft optimalisatie.

Snel inzicht
Heatmaps geven snel inzicht in waar de websitegebruikers zich bevinden en welke delen van de website minder aandacht krijgen. Deze data helpt bij het identificeren van gebieden die verbetering nodig hebben om de gebruikerservaring en customer journey te verbeteren.

Nadelen heatmaps

Heatmaps kennen natuurlijk ook wat nadelen. We lichten deze voor je toe. 

Geen inzicht in de context van een bezoeker
Heatmaps geven alleen inzicht in de activiteit op de website of app, maar niet in de reden waarom gebruikers bepaalde acties ondernemen. Als je deze context wilt weten, is het nodig om aanvullend onderzoek te doen.

Geen onderscheid tussen doelgroepen
Heatmaps tonen alleen algemene patronen van klik- en scrollgedrag en houden geen rekening met verschillen tussen doelgroepen. Dit kan een probleem zijn als bepaalde delen van de website bedoeld zijn voor specifieke doelgroepen.

Goede marketingtools voor heatmaps
Een goede heatmap is waardevol. Investeren in een heatmaptool hoeft niet veel te kosten, maar levert wél veel informatie op waardoor je conversiegerichter te werk kunt gaan. Er zijn verschillende tools voor heatmaps beschikbaar, zoals Crazy Egg, Hotjar, en Mouseflow. Deze tools bieden niet alleen heatmaps, maar ook andere functies voor het registreren van bezoekersgedrag.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.