Psychologische prijzen zijn onderdeel van een prijsstrategie die inspeelt op het menselijk gedrag van klanten. De strategie is gebaseerd op het idee dat mensen beslissingen nemen op basis van emoties en percepties, in plaats van logica en reden. Daarom worden er prijzen met getallen achter de komma ingezet, of prijzen die net onder een afgerond getal liggen. We lichten hier een paar vormen van psychologische prijsstelling toe.
Charm pricing en the power of 9’s
Een van de meest voorkomende psychologische prijsstrategieën is het gebruik van negens. In de marketing ook wel bekend als ‘the power of 9’s’. Dit zijn prijzen zoals € 9,99 of € 19,99. We noemen deze vorm van psychologische prijsstelling ook wel charm pricing. De reden dat deze strategie werkt is omdat omdat mensen de neiging hebben om prijzen af te ronden wanneer ze zulke getallen zien. En gek genoeg gebeurt dit vaak naar beneden. Een product met een prijs van € 9,99 wordt daarom als dichterbij € 9,- dan € 10,- gezien. De prijs voelt dus goedkoper en trekt meer mensen over de streep van aankoop.
Kwaliteit en luxe
Een andere psychologische prijsstrategie is het gebruik van prijspunten die geassocieerd worden met kwaliteit of luxe. Zo wordt een product met een prijs van € 500,- gezien als duurder en daardoor van hogere kwaliteit dan een product met een prijs van € 400,-. En als klant wil je natuurlijk altijd het beste van het beste!
Tweede product gratis
Een gratis product bij het eerste product? Zelfs al hebben mensen dit product niet nodig: ze zijn geneigd hiervoor te gaan. Want waarom zou je gratis spullen laten liggen? Deze strategie zorgt er ook voor dat de klant onbewust meer uitgeeft, omdat ze het tweede gratis item niet mis willen lopen.
Voordelen van psychologische prijzen
Enkele voordelen van het gebruik van psychologische prijsstrategieën zijn:
- Verkoopcijfers en winst te verhogen.
- Kan helpen een product te positioneren als zijnde hoge kwaliteit.
- Creëert een gevoel van urgentie, waardoor mensen het product per se willen hebben.
Gebruik deze strategie altijd wel voorzichtig en met mate. Als klanten het gevoel hebben dat ze worden bedrogen of gemanipuleerd, verlies je klantbinding.
Internationale psychologische prijsstelling
Psychologische prijsstelling is zeker winstgevend, mits goed uitgevoerd. Psychologische prijsstelling is daarbij geschikt voor bedrijven van elke omvang en kan internationaal ingezet worden. Let er op de internationale markt wel op dat mensen in andere landen gevoeliger kunnen zijn voor prijsverschillen en dat er andere valuta’s en waardes gelden. Doe dus altijd goed je onderzoek als je internationaal aan de slag gaat met een psychologische prijsstrategie.