Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Win-back campagnes: hoe je jouw lijst kunt heractiveren

Win-back campagnes: hoe je jouw lijst kunt heractiveren

Je open-rate zegt het natuurlijk al: een groot deel van je lijst opent je mails ook niet. Zonde natuurlijk, en al helemaal als het ook resulteert in uitschrijvingen. Maar gelukkig kun je iedereen die zich niet heeft uitgeschreven wel weer heractiveren. Zelfs al hebben ze je tien laatste e-mails niet geopend. Wat je hiervoor moet doen? De interesse van deze contacten weer opwekken!

In deze blog gaan we je meer vertellen over hoe je dit kunt doen door middel van een win-back campagne, inclusief vijf voorbeelden die je ook direct zelf kunt gaan toepassen.

Wat is een win-back campagne?

Een win-back campagne is een serie van gepersonaliseerde mails die je verstuurt naar inactieve klanten en contacten op je lijst. Het doel is om deze contacten weer te heractiveren zodat er interactie ontstaat met je e-mails en call-to-actions. Waarom? Omdat het gemiddeld vijf keer meer kost om een nieuwe klant te krijgen dan om je bestaande loyale klanten te behouden. En zodra de interesse weer is aangewakkerd is de kans groot dat ze weer je producten kopen of gebruik maken van je dienst.

De vijf mails in jouw win-back funnel

Als je maar één e-mail stuurt, heb je ook maar één kans om je contact terug te winnen. Met een funnel van vijf e-mails heb je de ruimte om verschillende tactieken toe te passen en daarmee vergroot je jouw kansen.

We raden je aan om de volgende vijf type mails, in deze volgorde, te verwerken in je funnel:

  1. Herinner je contacten aan je bestaan. Kan gebeuren natuurlijk dat ze je mails gemist hebben. Een simpel ‘hallo’ mailtje kan er al voor zorgen dat je contacten heractiveert.
  2. Zorg voor een trigger om weer te kopen. Als ‘hallo’ niet genoeg is, kun je iets kleins weggeven wat juist die contacten die op het punt staan toch weer wat te kopen activeert.
  3. Vraag om feedback. Mensen geven nu eenmaal graag hun mening. Plus kun je deze informatie goed gebruiken om je eigen marketingproces te verbeteren.
  4. Een laatste kans e-mail. Geef aan bij je contacten dat je ze gaat uitschrijven tenzij ze reageren op de mail.
  5. Uitschrijven. Bij deze stap schrijf je de contacten uit. Maar je laat het ze wel even weten, daarbij bied je ook gelijk de mogelijkheid om opnieuw in te schrijven.

We raden je aan de eerste mail te versturen als een contact al drie maanden geen interactie heeft met je mails. Vervolgens wacht je telkens een maand voordat je de eerstvolgende mail stuurt in de funnel.

Dus vijf soorten mails: de ‘hallo’ mail, de trigger mail, de feedback mail, de laatste kans mail en de uitgeschreven mail.

Mail 1: De ‘hallo’ win-back mail

De ‘hallo’ mail moet aan de volgende punten voldoen:

  • Herinner je contacten aan waarom ze in eerste instantie contact / klant zijn geworden.
  • Laat zien wat de voordelen zijn van jouw product / dienst.
  • Geef je contacten het gevoel dat ze erkend en gewaardeerd worden.
  • Zorg dat je bedrijf top of mind is.

Houd het dus simpel, benadruk duidelijk de voordelen en voeg eventueel een laagdrempelige call-to-action toe.

Mail 2: De trigger win-back mail

Een kleine weggever kan ervoor zorgen dat je contacten getriggerd worden om weer over te gaan tot aankoop of gebruik te maken van je dienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Een kortingscode
  • Gratis verzending
  • Gratis upgrade
  • Bonus cadeautje
  • Win actie
  • Gratis consult

Bied dus iets wat jouw contacten ook echt zouden willen, wat aansluit bij je business. Zorg ook voor schaarste, zodat je contacten het gevoel hebben dat ze direct tot actie moeten overgaan om te kunnen profiteren van je aanbieding.

Mail 3: De feedback win-back mail

Vragen om feedback kan al genoeg zijn om sommige contacten weer te heractiveren, hiermee laat je namelijk zien dat hun tevredenheid voor jou het allerbelangrijkste is. Daarnaast is feedback ook super relevant om je eigen marketing en verkoopprocessen te verbeteren.

Bovendien: zodra je contacten feedback geven hebben ze als het ware al weer interactie met je mailings en je business gehad. Daarmee kom je ook weer top-of-mind.

Geef je contacten dus een reden om te reageren.

Mail 4: De laatste kans win-back mail

Dit is eigenlijk de laatste mail voordat je de contacten ook daadwerkelijk gaat uitschrijven. Hierin geef je aan dat als je contacten niet op de call-to-action knop klikken om op je lijst te blijven, ze met een X aantal dagen (bijvoorbeeld 30) worden uitgeschreven. Negeren ze deze mail? Dan ga je ze dus uitschrijven. Klikken ze wel op de knop, dan blijven ze op de lijst en kun je ze oppakken met een toekomstige campagne.

Dit type campagne kan ervoor zorgen dat contacten toch getriggerd worden om te reageren, omdat je laat zien dat je eigenlijk wat van ze gaat ‘wegnemen’. Tegelijkertijd schrijf je hiermee ook de contacten uit die echt niet meer reageren en daarmee behoud je schone lijsten, wat goed is voor je leverbaarheid.

Drie punten om rekening mee te houden:

  • Houd het simpel en ‘licht’
  • Laat weten wat je contacten op het punt staan te verliezen
  • Laat je contacten kiezen

Mail 5: De uitgeschreven win-back mail

Zodra een contact is uitgeschreven betekent dit niet per se dat een contact nooit meer van je wil horen. Ze willen alleen op dit moment geen mails van je ontvangen.

Een mail waarin je benoemt dat je contact is uitgeschreven, kan toch weer de aandacht trekken. Door in deze mail ook de kans te geven om weer opnieuw in te schrijven, creëer je nog één laatste kans voor je contacten om bij je te blijven.

Houd rekening met de volgende punten:

  • Voeg een call-to-action toe waarmee een contact zich weer kan inschrijven
  • Geef je contacten meerdere mogelijkheden. Misschien wilden ze wel je mails ontvangen, maar niet zo veel. Je kan ze de optie geven om alleen voor specifieke lijsten in te schrijven.
  • Wees persoonlijk, je kunt best aangeven dat je het jammer vindt!

Hoe weet je of je contacten inactief zijn?

Daar hebben we een handig trucje voor, namelijk het inrichten van engagement funnels. Hiermee meet je over een periode elke interactie van een contact. Zodra er geen enkele interactie plaatsvindt, krijgen ze vanzelf een tag mee die aangeeft dat ze inactief zijn. Op basis hiervan kun je ze toevoegen aan je win-back funnel!

Benieuwd hoe je zo’n engagement funnel inricht? Lees dan dit artikel.

Eerst MailBlue testen? Vraag dan hier jouw gratis proefaccount aan.

Post a Comment