De bounce rate, of het bounce percentage, verwijst naar het percentage websitebezoekers dat een website verlaat zonder een specifieke actie te hebben uitgevoerd of lang op een pagina te zijn geweest.
Hoe meet je de bounce rate?
Voor het meten van de bounce rate is er een webanalyse tool nodig, waarvan de meest bekende Google Analytics (vanaf juli 2023 GA4) is. Natuurlijk zijn er ook andere tools beschikbaar. SEO-tools zoals SemRush bieden de functie bijvoorbeeld ook. Deze tools bieden gedetailleerde statistieken over het gedrag van websitebezoekers, inclusief het bounce percentage.
Wat is de gemiddelde bounce rate?
De gemiddelde bounce rate ligt in e-commerce en retail tussen de 20% en 45% van het aantal unieke websitebezoekers. De bounce rate verschilt per sector, waar de bezoekers vandaan komen en op welke landingspagina ze terechtkomen. Op B2B-websites ligt deze bijvoorbeeld tussen de 25% en 55% en voor blogs tussen de 65% en 90%.
Wat betekent een hoge bounce rate?
Is de bounce rate erg hoog? Een hoge bounce rate betekent meestal dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken of dat de website niet aantrekkelijk genoeg is om de aandacht vast te houden.
Bounce rate verlagen
De bounce rate verlaag je door de website te optimaliseren. Manieren voor website optimalisatie zijn:
- duidelijke navigatie
- aantrekkelijke layout en design
- heldere customer journey
- snelle laadtijden
- goede call-to-actions
- mobielvriendelijk geoptimaliseerd
Het verlagen van de bounce rate is een continu proces. Blijf daarom altijd data verzamelen, monitoren en bijsturen.
Bounce rate in e-mailmarketing
Ook in e-mailmarketing spreken we van bounce rate. Dit zijn de e-mails die bouncen omdat ze nooit aankomen op het bekende e-mailadres. We maken hierin onderscheid tussen een hard bounce en een soft bounce.
Bij een hard bounce kan een e-mail permanent niet afgeleverd worden, bijvoorbeeld door een typfout in een e-mailadres of een opgeheven e-mailadres.
Bij een soft bounce kan een e-mail tijdelijk niet afgeleverd worden, bijvoorbeeld door een volle inbox of problemen met de server.
Met de juiste e-mailmarketingsoftware, zoals MailBlue, verzamel je data en kun je zien of e-mails bouncen en waarom.