Afrekenmodellen | Definitie en Uitleg

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Er zijn verschillende afrekenmodellen op het moment dat je gaat adverteren, je kunt denken aan kosten per 1000 weergaven, kosten per klik, kosten per lead en kosten per sale.

In dit artikel geef ik je een overzicht van de verschillende afrekenmodellen en de verschillende voor- en nadelen hiervan. Op basis van dit artikel kun je hoogstwaarschijnlijk jouw keuze voor een afrekenmodel baseren.

Wat betekent Cost Per Mille (CPM)?

Cost per Mille ofwel CPM betekent dat je betaald voor het aantal keren dat jouw advertentie wordt vertoond aan een bezoeker.

CPM – of te wel de kosten per 1000 weergaven – is vooral geschikt voor branding. Je zorgt ervoor dat jouw advertentie voornamelijk vaak getoond zal gaan worden en blijft hangen bij de ontvanger van de advertentie.

Potentiële nadelen van het afrekenmodel CPM zijn dat het mogelijk banner blindheid veroorzaakt, mogelijk valt je advertentie niet meer op doordat deze zo vaak is vertoond aan dezelfde mensen.

Een advertentie hoeft ook niet gezien te worden om te zijn vertoond zo is het dus mogelijk dat je betaald zonder dat iemand de advertentie ziet, laat staan op de advertentie klikt.

Wat betekent Cost Per Click (CPC)?

Cost per Click ofwel CPC betekent dat je betaald voor het aantal klikken dat plaats vindt op jouw advertentie. Je betaald dus enkel wanneer een bezoeker naar jouw website wordt doorgestuurd.

Waar je op moet letten als je het afrekenmodel CPC wilt gebruiken is dat het advertentienetwerk wel doelgroep bepalingsmethodes aanbied. Je wordt namelijk afgerekend per klik en dit hoeft niet in te houden dat de klik relevant is voor jouw advertentie.

Wat betekent Cost Per Lead (CPL)?

Cost per Lead ofwel CPL betekent dat je betaald per aanmelding, registratie of aanvraag via jouw website. Je betaald dus alleen wanneer jij resultaat behaald.

Het voordeel van het afrekenmodel CPL is dat je enkel hoeft te betalen wanneer een bezoeker via jouw advertentie daadwerkelijk een actie heeft ondernomen om zich aan te melden, te registreren of contact met jou op te nemen. Je moet zelf in de gaten houden wat de kwaliteit van deze leads is en of je hier voldoende resultaten en omzet uit haalt.

Wat betekent Cost Per Sale (CPS)?

Cost per Sale ofwel CPS betekent dat je betaald wanneer je daadwerkelijk een verkoop hebt gerealiseerd. Je betaald dus enkel wanneer jij daadwerkelijk omzet hebt geboekt.

Met deze manier loop je weinig risico, je betaald alleen wanneer jij ook omzet realiseert. Het nadeel is dat dit een behoorlijke administratie met zich meeneemt wanneer je dit niet automatiseert en dat het netwerk waar je op adverteert dit maar net moet ondersteunen, vaak wordt dit enkel toegepast door grote merken en bekende producten. Een vergelijkbaar model is Affiliate Marketing.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.