De bounce rate is een percentage van bezoekers dat een website na het bekijken van een enkele webpagina van een website direct weer vertrekt. Dit percentage staat tegenover alle bezoekers van de website. Als een website op een dag 100 bezoekers heeft, en 10 van deze bezoekers gaan na het bekijken van één webpagina weer weg, dan is de bounce rate 10%.
Slechts één pagina
Uitsluitend bezoekers die echt maar één pagina bezoeken en daarna weer vertrekken worden gerekend onder de bezoekers die samen de bounce rate vormen. Mensen die dus toch nog even naar de contactpagina kijken als tweede pagina, en daarna vertrekken, vallen dus niet onder de bounce rate.
Mensen komen altijd binnen via een instappagina.
Men kan de URL van de website zelf in de balk invullen om op de homepage uit te komen. Dit is dan de instappagina. Als zij vervolgens direct weer weggaan, dan wordt de homepage direct ook de uitstappagina. Als een bezoeker via Google bijvoorbeeld op de contactpagina binnenkomt, en vervolgens niet verder kijkt op de website maar direct weer vertrekt, dan is in dit geval dus de contactpagina zowel de instap- als de uitstappagina.
Weigeringspercentage
We hebben het over een bounce rate, maar deze wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd. Het gaat dus om de mensen die wel op de website terecht zijn gekomen, maar vervolgens weigeren om verder te kijken op de website.
Een hoge bounce rate vertelt je dus dat veel mensen slechts één pagina van de website hebben beken en daarna weer zijn vertrokken. Dit kan als positief worden gezien, want het kan betekenen dat iedere bezoeker direct op de pagina is binnengekomen waar zij de informatie hebben gevonden waar zij naar op zoek waren.
In de meeste gevallen is dit helaas niet zo, maar komt men erachter dat dit niet de website is die zij willen zien. Het is dan ook het doel om de bounce rate van een website zo laag te houden als dat mogelijk is, om zo te zorgen voor een hogere conversie. Een goede interne navigatie op de website helpt hier goed bij.