Wat is CPL?
CPL staat voor Cost per Lead. De term omvat de kosten die je betaalt voor het genereren van één lead. Er zijn verschillende marketingtechnieken en tools om leads te genereren. Denk bijvoorbeeld aan online advertenties, e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media en evenementen. Elk van deze technieken heeft een bepaalde kostprijs en kan een verschillende CPL opleveren.
Waarom is de CPL berekenen belangrijk?
CPL is een belangrijke maatstaf voor marketeers omdat de resultaten aantonen of marketingactiviteiten kosteneffectief zijn. Een lage CPL betekent dat een bedrijf leads tegen lagere kosten kan genereren. Dit leidt tot hogere winsten en een betere Return on Investment (ROI).
Wat is een goede CPL?
Een goede Cost per Lead is natuurlijk afhankelijk van de sector. Over het algemeen houden we de vuistregel aan dat goede CPL net zoveel (of idealiter minder) is als de brutowinst per verkoop.
Het bepalen van een ‘goede’ CPL is afhankelijk van de kwaliteit van de leads. Is de CPL laag, maar de kwaliteit van de leads slecht? Dan leidt dit tot een lage conversieratio en dus een slechte ROI. Ook de relevantie van de boodschap, het gebruikte kanaal en de doelgroep tellen mee in het bepalen van een goede waarde van een lead.
Benchmarks
Om te bepalen wat een goede CPL voor een bedrijf is, vergelijk je jouw data en marketingactiveiteiten met benchmarks uit de sector. De benchmark stel je vast door processen en resultaten met de best practices (toonaangevende bedrijven) te vergelijken. Het is belangrijk om de CPL regelmatig te monitoren en te analyseren. Dit helpt bepalen welke marketingactiviteiten het meest effectief zijn en welke een optimalisatieslag nodig hebben.
CPL berekenen
Het berekenen van de CPL is eenvoudig. Hiervoor heb je wel wat data nodig. Om de CPL te berekenen, deel je de totale kosten van een marketingcampagne door het aantal leads dat de campagne heeft opgeleverd.
Rekenvoorbeeld CPL
Een bedrijf heeft € 1000,- besteed aan een online advertentiecampagne.
De campagne levert 100 leads op.
1000 : 100 = 10
De Costs per Lead bedragen dus € 10,-.
Leads bereiken via e-mailmarketing
Wil je de kosten per lead zo laag mogelijk houden, maar wel veel leads bereiken? Probeer dan eens e-mailmarketing. Dit is een krachtige marketingtechniek die weinig investering vereist. Met de software van MailBlue ben je bijvoorbeeld nog geen € 120,- per jaar kwijt, maar kun je wel onbeperkt e-mails verzenden en funnels inzetten. Zo houd je de CPL laag én behaal je eenvoudig conversie.