Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Direct mail is van oudsher een vorm van offline, directe marketing waarbij een marketingcampagne via de post wordt uitgevoerd. Prospects, leads en klanten krijgen bijvoorbeeld brieven of promotiemateriaal zoals brochures in de bus. Tegenwoordig scharen veel marketeers direct e-mail echter ook onder de noemer direct mail.

Voordelen van direct mail

Direct mail lijkt verouderd in deze digitale samenleving, maar kent zeker voordelen. Laten we starten met het vinden van direct mail in de brievenbus. Omdat direct mail persoonlijk is geadresseerd, voelt de ontvanger zich meer dan een nummertje op je lijst met prospects.

De ontvanger van een offline direct mailing krijgt daarbij een tastbaar iets in handen waarmee je als bedrijf direct een statement kunt maken en kwaliteit kunt laten zien. Een glossy, high quality magazine kan dus veel over een bedrijf zeggen.

En tegenwoordig zijn er ook veel diensten die kaarten versturen die handgeschreven lijken. Dit wordt gedaan door een machine, maar de klant voelt zich zo extra persoonlijk benaderd en het lijkt alsof jij als bedrijf deze klant echt kent door de tijd te nemen een kaartje te sturen.

Nadelen van direct mail

Ondanks de voordelen, wordt offline direct mail steeds vaker ingenomen door digitale direct mail. Dat komt door de nadelen van deze offline methode. De kosten van ontwerpen, drukken en verzenden zijn vaak erg hoog. En daarbij verzend je ongevraagd een tastbaar iets. Dat kan op mensen overkomen als ongewenste reclame en junkmail.
Daarbij kun je deze marketingvorm niet direct meten. Er is immers geen data beschikbaar.

Direct mail via e-mailmarketing

Direct mail via e-mailmarketing hanteert hetzelfde concept. Je stuurt een ontvanger een rechtstreeks, gepersonaliseerd bericht. Via e-mail kun je echter veel gepersonaliseerder te werk gaan.

Via e-mailmarketing:

  • doe je gerichte aanbiedingen
  • bied je content waarvan je zeker weet dat deze aansluit
  • stuur je e-mails op precies het juiste moment
  • kun je meten wat je campagne doet
  • kun je gemakkelijk een retargetingcampagne inzetten

Tel daarbij op dat direct mail via e-mail kostenbesparend is en je hier via automations, bijvoorbeeld via software als MailBlue, geen omkijken meer naar hebt en je begrijpt waarom de digitale manier van direct mail de traditionele steeds meer verdringt.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.