• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook advertentie splittest via Facebook Ads Manager

Wanneer je de basis van het adverteren op Facebook onder de knie hebt, ben je klaar om in de geavanceerdere testen te stappen. Je komt dan waarschijnlijk ook uit bij het splittesten, ofwel A/B-testen, van de Facebook advertentie. 

Een A/B-test of splittest is een marketingterm die wordt gebruikt om het experimenteren tussen meerdere versies landingspagina's, mails of bijvoorbeeld advertenties aan te geven. Binnen Facebook kun je zo verschillende advertentieversies draaien om te bekijken welke beter aansluit bij jouw doelgroep. In de meeste gevallen worden deze op hetzelfde moment met elkaar vergeleken. Hierbij worden bepaalde variabelen zoals de lay-out, afbeelding en tekst aangepast om te testen welke je het meeste oplevert.

De Facebook advertentie splittest is een veel gebruikte marketingmethode onder adverteerders, omdat er zo een concreet beeld ontstaat over de variabelen die een betere conversie opleveren. Als ondernemer of marketeer ben je gericht op het behalen van de beste resultaten. Als je een splittest meeneemt in je marketingactiviteiten activiteiten kun je de verschillende prestaties die jouw content maakt meetbaar krijgen. Zelfs nog vóórdat je het online zet.. Geweldig, toch?

Een splittest uitvoeren voor je Facebook advertenties & doelgroepen is eigenlijk heel simpel. In dit artikel lichten we stap voor stap toe hoe je dit binnen de Facebook Ads Manager (in het Nederlands: Facebook advertentiebeheer) doet.

Een splittest uitvoeren voor je Facebook advertenties

Allereerst, voordat we een splittest kunnen gaan opstarten, open je jouw Facebook advertentiebeheer en maak je een nieuwe campagne aan. Omdat we in eerste instantie een advertentie gaan splittesten maken we ook alvast een advertentieset aan. In dit artikel ga ik verder niet in op de doelgroepen en het aanmaken van een advertentie, aangezien ik er vanuit ga dat je dit reeds beheerst nu je een stap verder wilt met het geavanceerdere splittesten van je advertentie.

Zodra je de advertentieset hebt aangemaakt, kun je jouw advertenties opstellen. Om een splittest aan te maken, maak je uiteindelijk meerdere advertenties aan binnen één advertentieset. De eerstvolgende stap is dus het dupliceren van je eerste advertentie in de advertentieset. In de duplicatie van de eerste advertentie maak je de aanpassingen die je wilt testen.

facebook advertentie splittest: advertentieset kopieren

Voor iedere test die je wilt doen, maak je een nieuwe advertentie in dezelfde advertentieset. Wanneer je de wijzigingen publiceert, laat Facebook de advertenties dan tegelijkertijd lopen.

Wanneer Facebook merkt dat de ene advertentie betere resultaten geeft dan de andere advertentie, dan zal Facebook de weergaven voor de minder presterende advertentie gaan verminderen. Zo verspil je dus geen advertentiebudget aan de advertenties die minder goed converteren.

Selecteer een variabele en controleer je splittest

Als je een advertentieset kiest om te dupliceren, komt Facebook met een aantal mogelijkheden voor wijzigingen voor je splittest. Dit kan op basis van het advertentietype of de doelgroep.

Wanneer je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt en je wijzigingen publiceert, dan kun je altijd terug naar je advertentiebeheer om na te gaan hoe de tests verlopen.

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij bijvoorbeeld de inrichting van Funnels en Marketing Automation. Wij helpen je graag; dus neem gerust contact met ons op.

Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.