• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook Advertentiebeheer: stap-voor-stap handleiding adverteren op Facebook

Wil je meer bezoekers, meer klanten en een hogere omzet? Welke ondernemer niet..
Facebook adverteren via het Facebook Advertentiebeheer is hier de oplossing voor! Met meer dan 1,73 miljard actieve gebruikers per dag is jouw doelgroep (13+) hier zeker te vinden!

Schrik niet! Die 1,73 miljard dagelijks actieve gebruikers zijn niet alleen voor grote bedrijven weggelegd; ook als kleine ondernemer kun je hier gebruik van maken. Je kunt namelijk al adverteren op Facebook vanaf 1 euro per dag.

Ook kun je heel makkelijk je doelgroep bepalen op Facebook. Hierdoor bereik je alleen de mensen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Je doelgroep bepalen kan op basis van de locatie waar de klant zich bevindt, op basis van interesses, maar ook kun je Facebook zélf slimme doelgroepen laten creëeren.

Kosten adverteren op Facebook

Je kunt al adverteren op Facebook vanaf 1 euro per dag. Maar aan welke kosten moet je nu gemiddeld denken? Gemiddeld genomen betaalde je per 1.000 bereikte personen 11,20 euro in 2018. Dat is ongeveer 1,1 cent per persoon die jouw advertentie te zien krijgt.

Niet iedereen klikt op jouw advertentie. Natuurlijk is het bereiken van mensen een eerste doelstelling. Om een gebruiker van Facebook naar jouw website te krijgen betaal je gemiddeld 0,48 euro.

Vervolgens is het een rekensom hoeveel van die mensen die hebben geklikt naar jouw website, uiteindelijk ook jouw product kopen. De kosten per aankoop wil je natuurlijk lager hebben dan de opbrengsten per aankoop. Zo meet je of een Facebook advertentie voor jou een succes is of niet!

Facebook advertentie aanmaken via het advertentiebeheer

Het begint natuurlijk bij het aanmaken van een advertentie. Dit doe je in het advertentiebeheer van Facebook. Het advertentiebeheer is het gedeelte van Facebook gericht op ondernemers. Hier maak je een advertentie, stel je jouw factuurgegevens in en lees je de resultaten van jouw campagnes af. In dit artikel volgt een stappenplan hoe je via Facebook advertentiebeheer jouw eerste advertentie opstelt.

Tip: contact opnemen met Facebook

Je krijgt een foutmelding, er gaat iets mis, je zit met vragen.. Zo makkelijk is het nog niet om contact op te kunnen nemen met Facebook. Waar kun je Facebook bereiken?

Wanneer je meer budget gaat spenderen aan Facebook zal een accountmanager van Facebook contact met je opnemen, maar daarmee is je vraag op dit moment mogelijk nog niet beantwoord. Om in contact te komen met Facebook kun je via deze pagina een mail sturen of een chat starten. Facebook reageert meestal binnen 24u op jouw verzoek. Je ontvangt hier een melding van in jouw Facebookaccount, en dus niet altijd per mail!

Handleiding: de 5 stappen binnen het Facebook advertentiebeheer

Adverteren op Facebook heeft al bewezen ontzettend effectief te zijn. Met in juli 2021 12,3 miljoen gebruikers in Nederland ( Statista ) , bevindt ook jouw doelgroep zich op Facebook. Je hebt dus een goede keuze gemaakt om te gaan adverteren op Facebook. Om advertenties aan te maken gebruik je het Facebook Advertentiebeheer.

Binnen het advertentiebeheer van Facebook kun je jouw doelgroepen heel specifiek samenstellen. Je moet je voorstellen dat al deze actieve gebruikers vrijwel altijd zijn ingelogd op Facebook en dat zij hierdoor ontzettend veel data kunnen verzamelen over jouw doelgroep. Die data kun je vervolgens gebruiken om te adverteren op Facebook.

Maar hoe maak je nu jouw eerste advertentie aan met behulp van het Facebook advertentiebeheer?
Allereerst moeten we het advertentiebeheer even openen op Facebook. Dit is het begin!

Vervolgens gaan we de advertentie aanmaken. Geloof me; als dit de eerste keer is dat je gaat adverteren op Facebook dan is het even zoeken, maar het wordt gemakkelijker. Echt waar! 😉

Om te beginnen klik je op de groene knop 'advertentie maken' binnen het advertentiebeheer.

Stap 1: Bepaal jouw doelstelling om te adverteren op Facebook

De eerste stap bij het maken van een Facebook advertentie is het bepalen met welk doel jij jouw advertentie wilt publiceren. Afhankelijk van de doelstelling van de advertentie zullen er in sommige gevallen advertentiemogelijkheden bijkomen of wegvallen.

Dit gebeurt automatisch binnen Facebook en hoef jij je geen zorgen om te maken. Op basis van jouw doelstelling worden de resultaten van de advertentie aan je gerapporteerd. Per campagne kun je een andere doelstelling selecteren. In de meeste gevallen gebruiken we de doelstelling 'Conversies'. Hiermee worden door jouw ingestelde doelen (in plaats van acties) gemeten.

facebook advertentiebeheer

Merkbekendheid 

Bereik mensen waarvan het aannemelijk is dat jou advertenties door hen opgemerkt worden en verhoog daarmee de bekendheid van je merk.

Bereik

Geef je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weer.

Verkeer

Stuur meer mensen naar een bestemming op Facebook of daarbuiten, zoals een website, app of Messenger-gesprek.

Betrokkenheid 

Zorg ervoor dat meer mensen je bericht of pagina zien en erop reageren. Betrokkenheid omvat opmerkingen, deelacties, vind-ik-leuks, reacties op evenementen en geclaimde aanbiedingen.

App installaties

Stuur mensen naar de App Store om je app te downloaden.

Videoweergaven

Promoot video's met beelden van achter de schermen, productlanceringen of klantverhalen bijvoorbeeld om zo je merk bekender te maken.

Leads genereren 

Verzamel leadinformatie van mensen die in je bedrijf zijn geïnteresseerd.

Chat-berichten

Zorg dat meer mensen gesprekken met je bedrijf aangaan via Messenger om zo aankopen te laten voltooien, antwoord op vragen of hulp te krijgen.

Conversies

Maak dat mensen een waardevolle actie verrichten op je website, in je app of in Messenger; zoals het toevoegen van hun betalingsgegevens of het doen van een aankoop. Gebruik de Facebook-pixel of app-gebeurtenissen om conversies bij te houden en te meten.

Verkopen uit catalogus 

Plaats advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven op basis van je doelgroep.

Winkelverkeer 

Genereer meer bezoeken naar je fysieke winkels door advertenties te laten zien aan mensen in de buurt.

Stap 2: Bepaal het advertentiebudget binnen Facebook Advertentiebeheer

Adverteren op Facebook is interessant voor de kleine ondernemer vanwege de lage minimum advertentiekosten (je kunt al adverteren vanaf 1 euro per dag) en interessant voor de grotere bedrijven vanwege het mega bereik dat het platform heeft opgebouwd. Wat kost dat je nou, adverteren op Facebook? En vanaf welk advertentiebudget is dit interessant?

Mijn antwoord in het kort; is dit de allereerste keer dat je een advertentie plaatst? Start dan met een klein budget. Je kunt het budget namelijk altijd nog ophogen.

Een budget kun je op twee manieren instellen; een dagelijks budget of een looptijd-budget. Het verschil? Bij een dagelijks budget blijft Facebook het budget uitgeven, iedere dag, totdat jij de advertentie uitschakelt. Bij een looptijd-budget stel je een einddatum in en verdeeld Facebook het budget over de meest gunstige tijden. Een bijkomend voordeel is dat je bij een looptijd-budget ook de tijdstippen waarop een advertentie wordt vertoond kunt instellen.

advertentiebudget bepalen

Stap 3: Je doelgroep bepalen binnen het Facebook Advertentiebeheer 

Facebook heeft het advertentiebeheer onderverdeeld in drie onderdelen om jouw advertentiecampagne in te richten;

Campagne - Hier bepaal je de doelstelling van je advertentiecampagne.
Advertentieset - Vervolgens bepaal je de doelgroep van je advertentiecampagne.
Advertentie - Daarna plaats je de teksten en afbeeldingen welke je wilt gebruiken in jouw advertentiecampagne.

Na het besluiten welke doelstelling je gebruikt, bepaal je in de advertentieset dus welke doelgroepen je gaat 'bedienen'. Met andere woorden: wanneer je de doelstelling hebt gekozen moet je in de advertentieset bepalen wie je met jouw advertenties wilt bereiken. Hieronder zal ik de verschillende mogelijkheden uitleggen.

facebook advertentiebeheer: doelgroep bepalen

Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen zijn de meest effectieve doelgroepen die je kunt gebruiken. Voor aangepaste doelgroepen maak je namelijk gebruik van je eigen data. Data waar de concurrent niet op kan adverteren. Zo kun je mensen bereiken die op jouw website zijn geweest (Facebook retargeting), mensen die op jouw mailinglijst staan, maar ook vergelijkbare doelgroepen. Facebook stelt een vergelijkbare doelgroep samen op basis van honderden kenmerken uit jouw klantdata.

Locaties

Waar komt jouw klant vandaan? Nederland, België of misschien wel uit Frankrijk? Je kunt targeten op een land, een provincie, een stad en zelfs een postcode. Ook kun je een omgeving aangeven. Bijvoorbeeld wanneer je iedereen binnen een straal van 5 kilometer om jouw postcode heen wilt bereiken via Facebook.

Tip 💡: Wil je enkel Vlaanderen bereiken? Kies dan voor Vlaams Gewest of Flemish Region (in sommige gevallen herkent Facebook enkel de Engelstalige term).

Leeftijd

In welke leeftijdscategorie bevindt jouw klant zich?

Geslacht

Is jouw ideale klant een man, een vrouw of kan het allebei?

Talen

Welke taal (of talen) spreekt jouw doelgroep? Ben je bijvoorbeeld een taalopleiding in de Nederlandse taal dan kun je bijvoorbeeld Pools-sprekende personen die in Nederland wonen bereiken.

Zo kun je ook je doelgroep bepalen op basis van een relatiestatus, opleidingsniveau, vakgebied, ouders, politiek of levensgebeurtenis.

Gedetailleerde doelgroep-bepaling

Dit brengt ons ook nog even bij de gedetailleerde doelgroep-bepaling op basis van interesses. De gedetailleerde doelgroep-bepaling bestaat uit demografische gegevens, interesses en gedrag. Facebook geeft hier direct al suggesties voor. Het nadeel is dat iedereen deze brede categorieën kan gebruiken. Wat je daarom wilt is dat je eigen interesses gaat invullen.

Om zelf interesses in te voeren binnen de doelgroep-bepaling, die Facebook dus niet in haar categorieën weergeeft, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke (software)tools gebruiken mijn klanten?
  • Wat zijn de boeken die mijn klanten lezen?
  • Welke vakliteratuur is er over mijn vakgebied?
  • Wie zijn de "autoriteiten" in mijn markt?

Tot slot kun je ook nog connecties van een Facebookpagina, app of evenement bereiken. Je kunt hiermee dus de mensen bereiken die eerder al interesse hebben getoond in jouw Facebookpagina en onderneming.

Stap 4: Waar wil je jouw advertentie tonen?

Facebook geeft aan dat 'automatische plaatsingen' zijn aanbevolen, maar waarom? Op Instagram gebruik je hele andere formaten afbeelding dan op Facebook. De ervaring leert dat je hier beter specifieke advertenties voor kunt maken. In de advertentieset kun je bij 'plaatsingen' de plaatsing van jouw Facebook advertentie aanpassen.

plaatsing binnen het facebook advertentiebeheer

Stap 5: Je advertentie opmaken in het Facebook Advertentiebeheer

Als laatste stap in het advertentiebeheer van Facebook gaan we aan de slag met de vormgeving van de advertentie. Hoe wil je dat jouw boodschap wordt getoond aan jouw doelgroep? Heb je al eens een bericht geplaatst op jouw Facebookpagina welke je wilt gebruiken als advertentie, dan gebruik je 'bestaand bericht gebruiken'. Zo niet, dan maken we een nieuwe advertentie.

Hier kies je of je een afbeelding, video, carrousel of collectie advertentie wilt maken. Deze 'visuals' upload je gemakkelijk naar Facebook. Direct eronder heb je de mogelijkheid om de advertentietekst én de link naar jouw website te plaatsen. Aan de rechterkant wordt getoond hoe jouw advertentie er uit komt te zien voor gebruikers van Facebook.

Facebook advertentie: vormgeving en opmaak van de advertentie

Kunnen wij je helpen?

Wil je liever jouw Facebook Marketing uitbesteden? Dat kan! Onze collega's van de Blue Agency verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen we de inrichting van Funnels en Marketing Automation. We helpen je graag; dus neem gerust contact met ons op.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek