Een gratis weggever maken om je mailinglijst te laten groeien

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wie zich een beetje verdiept in e-mailmarketing, is waarschijnlijk bekend met de uitspraak: “The money is in the list”. Zonder e-mailadressen wordt het erg lastig om met iemand contact te zoeken. Je hebt dus minimaal een mailadres nodig om jouw boodschap over je product en/of dienst over te kunnen brengen. Daarnaast wil je graag onafhankelijk zijn van externe partijen, zoals social media platformen, om jouw potentiële klanten te kunnen benaderen. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw mailinglijst gaat groeien? En hoe kun je dat het beste aanpakken?

Een simpel, maar effectief hulpmiddel daarbij is het ontwikkelen van een gratis weggever. Een zogenoemde ‘Lead Magnet’ oftewel ‘klantmagneet’ stelt je in staat om laagdrempelig de contactgegevens van jouw website- of advertentie bezoekers te ontvangen. Hiermee kun je jouw mailinglijst laten groeien. Door de bezoeker op te volgen middels een Lead Magnet funnel, kun je ook de conversie nog eens verhogen.

Wat is een gratis weggever?

Eigenlijk zegt het woord het al en is het dan ook wel een klein beetje vanzelfsprekend. Het betreft namelijk letterlijk het gratis weggeven van jouw kennis en expertise, in ruil voor een naam en e-mailadres voor op jouw mailinglijst. Door deze kennis gratis weg te geven, kun je nieuwe, potentiële klanten inspireren en aantrekken.

Het is een marketingstrategie die je kunt toepassen om iemand die geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp, om te zetten naar een nieuwe lead en vervolgens in een klant. Je geeft iets van waarde weg en kunt op die manier een goede eerste stap zetten om een relatie op te bouwen met een toekomstige klant.

Vraag je aan iemand of diegene wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief wilt ontvangen? Dan is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Maar vraag je aan iemand of je ze een waardevolle handleiding mag toesturen? Dan neemt die kans direct toe. Een gratis weggever is de snelste manier om je mailinglijst op te bouwen, je expertise te tonen en je toekomstige klanten te laten zien hoe jij ze kunt helpen. De meest effectieve klantmagneet lost in een korte tijd al meteen een probleem op of neemt een frustratie weg bij jouw potentiële, nieuwe klanten.

Welke gratis weggevers zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten gratis weggevers, klant magneten, freebies of giveaways. Hoe je het ook wilt noemen; ze kunnen allemaal worden ingezet om je potentiële klanten over te halen om zich bij jouw mailinglijst in te schrijven. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een E-book of fysiek boek
  • Een blauwdruk
  • Een PDF-download
  • Een webinar
  • Een checklist of stappenplan
  • Een kortingsvoucher
  • Een podcast
  • Een artikel, infographic of whitepaper
  • Een video cursus/training
  • Een mini challenge
  • Een gratis test/proefaccount
  • Een quiz of enquête
  • Een workshop

In deze blog over ‘Lead Magnets’ hebben we een paar concrete voorbeelden van MailBlue omschreven. Zo kun je alvast gemakkelijk wat inspiratie op doen, maar uiteraard is het van belang dat je dit passend maakt voor jouw eigen (bedrijfs)verhaal met dienst en/of product.

Hoe maak ik een gratis weggever?

Je kunt er voor kiezen om een simpel Word bestand met tekst en uitleg om te zetten naar een PDF, maar je kunt er ook voor kiezen om je weggever visueel gezien wat aantrekkelijker te maken door deze bijvoorbeeld op te maken in Canva.

Mocht je videocontent willen opnemen voor je gratis weggever, kun je dit gemakkelijk editen met een programma zoals iMovie en deze vervolgens uploaden op een eigen (bedrijfs-) YouTube of Vimeo account. Beschik je al over een online cursus omgeving, zoals Huddle? Upload dan daar je video.

80/20 regel

Focus je bij het maken van je gratis weggever op het leveren van goede content. Bij MailBlue houden we altijd de 80/20 regel in ons achterhoofd: 80% waarde, 20% (bedrijfs)promotie. Doe dan ook vooral een korte salespitch, waarin je jouw product(en) en/of dienst(en) vermeld, maar zorg ervoor dat je echt waardevolle tips met je potentiële klanten deelt. Jij bent de expert in jouw vakgebied en kunt je leads het beste inspireren of helpen met hun probleem. Probeer jezelf dan ook echt te positioneren als een leider en geef ze een klein stukje van de gehele puzzel. Jouw gratis weggever is als het ware een onderdeel van de grote oplossing voor het probleem of de frustratie waar je potentiële klant tegenaan loopt.

Overigens is het raadzaam om je gratis weggever niet té uitgebreid van stof te maken. Maak het tijdsvriendelijk, zodat ze het ook daadwerkelijk willen lezen. Zorg dat je weet wat je doelgroep wilt en maak het niet te uitgebreid; anders lezen ze het simpelweg niet. Maak dus al snel duidelijk in je weggever hoe ze geholpen worden met jouw kennis.

Tip:
Gebruik je huisstijl in het verwerken van je gratis weggever, zodat het goed herkenbaar is en vermeld daarbij ook altijd je (bedrijfs)naam en contactgegevens. Het wil namelijk wel eens voorkomen dat potentiële klanten de gedownloade, gratis weggever doorsturen naar anderen. Hierdoor loop jij nieuwe contacten mis voor op jouw mailinglijst. Als je eigen (bedrijfs)gegevens goed vermeld staan op de gratis weggever, weten ze alsnog hoe ze je kunnen bereiken. Mochten ze dan geïnteresseerd zijn, dan weten ze precies hoe ze contact met jou kunnen zoeken.

Ik heb een gratis weggever gemaakt, en nu?

Nadat je jouw gratis weggever hebt ontwikkeld, kun je deze gaan ‘verkopen’. Ja, je leest het goed inderdaad ????. Ook een gratis weggever dien je zelf actief te promoten; alsof je het echt gaat verkopen tegen een vaste prijs. Maar voordat je dat gaat doen, is het wel belangrijk dat jouw leads de gratis weggever ergens vandaan kunnen halen.

Bij MailBlue houden we van het uitwerken van een goede workflow. Oftewel; zet je gedachtegang en de klantreis voor het aantrekken van nieuwe leads op papier en werk ze daarna uit. Ben je benieuwd hoe je een correcte weggever workflow opzet? We nemen je graag stap voor stap mee in het bijbehorende proces, dat achter een gratis weggever zit:

Stap 1 – Publiceer je gratis weggever
In eerste instantie dien je natuurlijk een weggever te maken. Wanneer deze af is, zorg je ervoor dat deze te downloaden valt. Bijvoorbeeld: upload de gratis weggever in je WordPress mediabibliotheek of in je besloten Community pagina of cursus/ledenomgeving. Zorg er in ieder geval voor dat je potentiële klanten er niet zomaar bij kunnen. Je wilt ze namelijk leiden naar de volgende, essentiële stap.

Stap 2 – Maak een inschrijfformulier
Zorg ervoor dat je in je e-mailmarketing software een inschrijfformulier maakt, die je kunt publiceren op je website. Contacten komen middels het formulier op je mailinglijst terecht en dat is het hele idee van een gratis weggever; contacten verzamelen op je mailinglijst en deze daarmee snel laten groeien. Zo maak je een inschrijfformulier in MailBlue.

Stap 3 – Bouw een (landings)pagina met bedankpagina
Maak vervolgens een (landings)pagina op je website, waar je bezoekers zich kunnen inschrijven. Wanneer de bezoekers het inschrijfformulier invullen, komen ze op een bedankpagina terecht met daarop jouw gratis weggever.

Tip:
Met MailBlue Pages maak je gemakkelijk landingspagina’s in MailBlue aan. Beschik je niet over een MailBlue Plus abonnement? Je kunt ook gemakkelijk landingspagina’s maken met de Phoenix landingspagina-software.

Stap 4 – Richt je e-mailmarketing software in
In je gekozen e-mailmarketing software maak je een aparte lijst aan voor alle contacten/inschrijvers voor jouw gratis weggever. Zo weet je precies welke contacten er via de weggever binnenstromen op jouw mailinglijst. Dit is voor de opvolging, in een later stadium, weer erg handig.

Aan de contactenlijst koppel je een automatisering. Wanneer een bezoeker je weggever heeft aangevraagd middels het formulier op je (landings)pagina, worden ze direct toegevoegd aan een lijst en aan de automatisering. De bezoekers kunnen al meteen door, omdat ze op de bedankpagina al je weggever kunnen downloaden, maar de automatisering stuurt ze ook een automatische mail met daarin de downloadlink verwerkt.

De gratis weggever trekt nieuwe klanten, en nu?

Eigenlijk kun je dit ook samenvatten tot een ‘Stap 5 – Creëer een opvolgingsfunnel’. Door het aanbieden van een gratis weggever, krijg je contactgegevens van potentiële klanten op je mailinglijst en deze kun je nu regelmatig berichten en/of aanbiedingen gaan sturen.

De opvolging van je nieuwe leads kunnen ook wel ‘sales funnels’ of ‘Lead Magnet funnel’ worden genoemd. Ook hier zijn er dus meerdere benamingen hiervoor. Het gaat erom dat nu je contacten “binnen” zijn, je ze relevante informatie kunt nasturen. Content dat nog niet in je gratis weggever stond.

Tip:
Stuur je nieuwe contacten met gepaste frequentie een follow-up mail, waarmee je ze betrokken houdt bij je bedrijf. Je kunt de opvolging ook goed gebruiken om jezelf voor te stellen en zo een relatie met je nieuwe, potentiële klanten op te bouwen. Steek dan ook voldoende tijd in het ontwikkelen van passende e-mailteksten.

Nu je precies weet hoe je een gratis weggever kunt maken, heb ik een vraag voor je, die heel passend voelt in deze context:

Heb jij ons GRATIS e-mailmarketing handboek al gedownload? ????

Overigens raden wij uiteraard MailBlue als e-mailmarketing automation software aan, maar mocht je nog twijfelen vergelijk dan de verschillende e-mailmarketing software.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.