Een pagerank word ook wel een linkautoriteit, linkpopulariteit of een PR genoemd. De pagerank behoort tot het algoritme dat wordt gehanteerd door Google voor het ranken van websites in de Google zoekresultaten. Het algoritme heeft webpagina’s een specifieke score met een cijfer tussen de 0 en 10. Dit gebeurt aan de hand van de aanwezige externe links op de webpagina. Hoe meer externe links er aanwezig zijn, hoe hoger de pagerank van de webpagina is.
Hoge en lage pagerank
Links die worden geplaatst op webpagina’s die zelf een hoge pagerank bezitten zijn belangrijker dan links die worden geplaatst op webpagina’s die zelf een lage pagerank bezitten. Links zijn in principe wel altijd belangrijk, maar op de ene webpagina zijn deze dus belangrijker dan op de andere webpagina. Het aantal links kan worden uitgebreid door middel van linkbuilding. Dit is een belangrijke factor op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.
Minder invloed
Enkele jaren geleden was de pagerank eigenlijk nog de allergrootste factor die invloed kon uitoefenen op de resultaten van Google. Tegenwoordig is deze invloed aanzienlijk minder sterk. Nu zijn het vooral de context van linkjes en de relevantie van linkjes die zorgen voor een verbeterde positie in Google resultaten.
De zogenaamde Live Pagerank van Google, die dus door Google zelf wordt uitgevoerd, is voortdurend in beweging. Deze worden voortdurend opnieuw berekend en worden niet in het openbaar geplaatst. Als je pageranks ziet staan bij een website, dan zijn deze afkomstig van Toolbar PR. Je kunt je daar dus niet goed aan vasthouden. Het enige wat je kan doen is zelf optimaal aandacht besteden aan pagerank op je website.