De Telecomwet, ook wel bekend als de Telecommunicatiewet, is een wetgeving die telecommunicatiediensten reguleert en de privacy van gebruikers beschermt. De wet beschrijft waarop organisaties hun diensten mogen aanbieden en gebruikersgegevens moeten verwerken. De wet geldt voor bijvoorbeeld het opslaan van cookies, het verzenden van spam en het bel-me-niet register.De wet heeft daarnaast het doel eerlijke concurrentie te bevorderen en de veiligheid en betrouwbaarheid van telecommunicatiediensten te waarborgen.
De Telecomwet en marketing
De Telecomwet heeft een directe impact op marketingactiviteiten, vooral als het gaat om e-mailmarketing, telemarketing en pushnotificaties. Bedrijven die deze vormen van marketing willen verzenden, moeten voldoen aan specifieke regels en vereisten. Zo moet een bedrijf vooraf bij het verzenden van e-mailmarketing voorafgaand toestemming van de ontvanger krijgen. Ook moet er een opt-out gegeven worden. Zo wordt privacy beschermd en wordt ongewenste communicatie beperkt. Wil je e-mailmarketing inzetten? Zorg dan voor goede software (zoals die van MailBlue) waarin je opt-outs programmeert, toegestane data in opslaat en de wetgeving volgt.
Cookies en spam
Ook cookies en spam vallen onder de Telecomwet. Alle ongevraagde, wervende e-mails, appjes en sms’en vallen onder spam en zijn verboden. Ook mag je het surfgedrag van een websitebezoeker niet zomaar tracken. Daar moet een site specifiek toestemming van de bezoeker voor ontvangen. Er geldt een uitzondering voor functionele cookies. Functionele cookies zorgen er namelijk voor dat een website goed werkt.
AVG en internationale wetgeving
De Telecomwet werkt samen met de AVG om privacyrechten te waarborgen en de verwerking van persoonsgegevens in de telecommunicatiesector goed te laten verlopen. Internationaal gezien verschilt de wet per land, maar over het algemeen behandelt de Telecomwet overal kwesties zoals netneutraliteit, privacybescherming, noodhulpdiensten en klachtenprocedures.