Een pushnotificatie is een rechtstreeks verzonden bericht via een mobiele app, website of desktopapplicatie. De gebruiker krijgt het bericht zelfs als de app of website niet actief is. Deze berichten variëren in inhoud. Een pushnotificatie kan tekst, afbeeldingen, geluiden of video bevatten. De notificaties verschijnen meestal als melding op het vergrendelscherm of als pop-upbericht.
Voorbeelden van pushnotificaties
Pushnotificaties zijn een handige marketingtool. We lichten een paar voorbeelden van pushnotificaties toe.
Webshop
Gebruik pushnotificaties om klanten op de hoogte te stellen van nieuwe productlanceringen, aanbiedingen, kortingsacties of als cart abandoned meldingen.
Nieuws en media
Nieuws-apps verzenden pushnotificaties om te informeren over het laatste nieuws, belangrijke gebeurtenissen of gepersonaliseerde nieuwsupdates op basis van de interesses van de gebruiker.
Social media
Pushnotificaties stellen gebruikers op de hoogte van nieuwe vriendverzoeken, reacties op berichten, likes en tags.
Pushnotificaties in de online marketing
Als online marketeer kan het inzetten van pushnotificaties zeker wat opleveren. Hier zitten voor- en nadelen aan.
De voordelen van pushnotificaties
- Snel en direct communiceren.
- Mogelijkheid tot personalisatie om zo aan klantbinding te werken.
- Pushnotificaties kunnen conversiepercentages verbeteren door klanten direct relevante aanbiedingen, producten of acties te bieden. Omdat ze hier meteen naar doorverwezen worden, verhoogt de kans dat ze overgaan tot conversie.
De nadelen van pushnotificaties
- Pushnotificaties zijn alleen in te zetten als de ontvanger hier nadrukkelijk toestemming voor geeft.
- Pushnotificaties worden al snel als irritant beschouwd.
- Beperkte inhoud, waardoor de boodschap soms verkeerd of te minimaal wordt overgebracht.