Neuromarketing is marketingonderzoek dat de principes van neurowetenschap toepast op marketing. Het is een relatief nieuwe vorm van marketing die ontstaan is in de jaren 90. Neuromarketing zich richt op het begrijpen van de emotionele en cognitieve reacties van consumenten op marketingprikkels. Onder marketingprikkels vallen bijvoorbeeld advertenties, verpakkingen, producten en merken.
Wat is het doel van neuromarketing?
Door neuromarketingonderzoek begrijpen marketeers hoe de doelgroep reageert op marketingprikkels. Onderzoek helpt dieper inzicht te krijgen in onbewuste motivaties en voorkeuren van consumenten. Door deze data te analyseren, ontwikkel je doelgerichtere en succesvolle marketingcampagnes omdat je door de data weet hoe je consumentengedrag kunt beïnvloeden.
Neuromarketing wordt voor verschillende marketingonderdelen ingezet. Bijvoorbeeld:
- product(ontwikkeling)
- prijs
- verpakking (materiaal en design)
- branding
- reclame/promotie
Hoe worden de reacties in neuromarketing gemeten?
Er zijn allerlei manieren om de reacties van consumenten in een neuromarketingonderzoek te meten. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- EEG-test, MEG en fMRI, om de activiteit in hersenen te meten.
- Eyetracking, waarbij wordt gekeken waar de consument naar kijkt en welke weg de ogen volgen.
- Galvanische huidrespons, waarbij emotionele opwinding en andere emotionele reacties via de huid worden gemeten.
De twee systemen in neuromarketing volgens Kahleman
Daniel Kahleman is een psycholoog en Nobelprijswinnaar in de economie. Hij staat bekend om zijn werk op het gebied van gedragspsychologie en besluitvorming. Hij heeft verschillende onderzoeken gedaan naar de manier waarop mensen denken en beslissingen nemen. Hierover publiceerde hij in 2011 het boek “Thinking, Fast and Slow”, waarin hij het idee van Systeem 1 en Systeem 2 in de neuromarketing introduceert.
Kahleman stelt daarin dat het menselijk denken kan worden opgedeeld in twee systemen. Het eerste systeem (Systeem 1) is intuïtief, automatisch en onbewust. Systeem 1 wordt geactiveerd zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Het is gebaseerd op onze emoties en ervaringen. Het tweede systeem (Systeem 2) is bewust, rationeel en vereist inspanning. Systeem 2 wordt geactiveerd wanneer we nadenken over een probleem of een beslissing nemen die niet gebaseerd is op onze intuïtie.
Beide systemen worden in neuromarketing onderzocht. Systeem 1 is daarbij leidend voor impulsaankopen en aankopen gebaseerd op emoties.