Het organiseren van een webinar, daar komt meer bij kijken dan enkel het maken van een presentatie en deze vervolgens uitvoeren. In de afgelopen jaren heeft de trend zich ontwikkeld en zien we steeds meer ondernemers die webinars inzetten voor informatieve en commerciële doeleinden. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om na te denken over manieren hoe je de opkomst op het webinar kunt verhogen en natuurlijk hoe je de verkopen vanuit een webinar kunt verhogen.
Daar help ik je natuurlijk graag bij. Met behulp van een webinar funnel zorgen we voor:
- Een hogere opkomst tijdens het webinar;
- De juiste opvolging na het webinar;
- Een opvolging die zorgt voor meer verkopen vanuit jouw webinar;
- En hoe blijf je na het webinar in contact?
Fase #1: Hoe verhoog ik het percentage aanwezigen tijdens het webinar?
De eerste fase van de webinar funnel is de ‘before-fase’. Dit is de fase vóórdat het webinar plaatsvindt. Ons doel is hier om de registrant te enthousiasmeren zodat diegene ook daadwerkelijk komt opdagen.
Een belangrijke tip hierbij: promoot je webinar niet langer dan 1 week van tevoren. Onze ervaring hierin leert dat wanneer je langer van tevoren een webinar promoot, mensen simpelweg vergeten dat zij zich hier voor hebben ingeschreven.
Om de registrant te enthousiasmeren en het percentage aanwezigen te verhogen kunnen we in een webinar funnel meerdere e-mails versturen:
- De bevestigingsmail | direct na aanmelding
- Het opwarmen van de doelgroep | 3 dagen voorafgaand aan het webinar
- Reminder | 1 dag voorafgaand aan het webinar
- We gaan starten… | 30 – 60 minuten voorafgaand aan het webinar
Hoe verstuur je een mail X dagen voor het webinar? Lees hier hoe je ‘doelen’ inzet in automations >
De bevestigingsmail
In de bevestigingsmail wil je de registrant nogmaals herinneren aan de redenen om bij het webinar aanwezig te willen zijn. In deze mail herhaal je de voordelen van het webinar en wat het publiek gaat ontdekken. Idealiter vermeld je de persoonlijke link alvast om deel te nemen aan het webinar en geef je de mogelijkheid tot het toevoegen van het webinar aan de agenda van de registrant.
Veel webinarsoftware hebben een eigen bevestigingsmail met beperkte mogelijkheden om deze e-mail aan te passen. Waar mogelijk wil je deze uitschakelen en de mailings verzenden vanuit jouw eigen e-mailmarketing software. Dit geeft je meer vrijheid om je eigen branding toe te voegen en de mail aan te passen aan jouw doelgroep.
Het opwarmen van de doelgroep
In de tweede e-mail, die bijvoorbeeld drie dagen voorafgaand aan het webinar wordt verzonden, wil je de bezoeker nóg enthousiaster maken. Je kunt in deze mail bijvoorbeeld al een korte video delen met extra informatie, iemand een korte huiswerkopdracht geven of door middel van storytelling resultaten delen van eerdere deelnemers. Vergeet namelijk niet: je vraagt een registrant om ± een uur van zijn of haar tijd vrij te maken om naar jou te luisteren. Dan kan het dus maar beter waardevol zijn.
Herinner de registrant
Helaas is het waar; maar niet iedere registrant plaatst het webinar in zijn of haar agenda. Daar zul jij rekening mee moeten houden. Door 1 dag vóór de start van het webinar nog een herinnering te verzenden, is de registrant op de hoogte van het webinar. Vergeet hier niet om wederom kort nog even de voordelen te benoemen.
Het moment van livegang
Hoewel de aanmeld-URL voor het webinar is gedeeld wil je deze 30 – 60 minuten van te voren nogmaals delen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat iemand de link kwijt is geraakt en daardoor niet aanwezig kan zijn bij het webinar. Deze mail is vaak kort en krachtig; je benoemt enkel nog het tijdstip waarop het webinar start en met link om direct in het webinar terecht te komen.
Fase #2: Segmenteren en opvolging na het webinar
Door jouw webinarsoftware te integreren met MailBlue kun je onderscheid maken in aanmelders die wél het webinar hebben gevolgd en diegenen die het webinar uiteindelijk niet hebben gevolgd.
Heb je aan het einde van het webinar een vervolgaanbod gedaan aan de deelnemers van het webinar? Dan zien we vaak dat de opvolging nog wat extra verkopen binnenhaalt.
Hoe kan zo’n opvolging aan de deelnemers er uitzien?
- Herhaling van het aanbod
- Storytelling waarin het aanbod wordt gedeeld
- Wegnemen van vragen en bezwaren (FAQ-mail)
- Deadline: het aanbod wordt offline gehaald
Is iemand niet op komen dagen bij het webinar? Dan wil je diegene mogelijk de opname alsnog toezenden óf uitnodigen voor een nieuw webinar.
Fase #3: De downsell
Terwijl webinars vaak worden ingezet om producten aan te bieden met een hogere prijs, zien we dat er altijd een percentage van de deelnemers wel bereid is om een investering te doen maar de stap naar het daadwerkelijke aanbod toch iets te groot is.
Door het aanbieden van een voordeligere downsell, een programma zonder persoonlijke ondersteuning of juist een gedeelte van een programma als kennismaking, zien we dat er vaak nog extra verkopen plaatsvinden ná het webinar.
Met het toevoegen van een downsell aan jouw funnel na het organiseren van een webinar, ben je in staat om de opbrengsten per deelnemer te verhogen. Hiermee creëer je een groter marketingbudget voor bijvoorbeeld je advertentiestrategie om zo, bij jouw volgende webinar, nog meer mensen te kunnen helpen.
Uitsluiten van klanten
Natuurlijk zijn er ook deelnemers aan het webinar die al klant bij jou zijn of gedurende het webinar hebben besloten om klant te worden. Deze deelnemers wil je uitsluiten van de marketingfunnel. Dit kun je doen door te werken met ‘Goals’ in je marketingfunnel. Door het implementeren van een doel in jouw marketingfunnel slaan bestaande klanten deze extra aanbiedingen dan over.
Webinarsoftware integreren met MailBlue
Eerder in dit artikel hebben we het gehad over het toevoegen van de aanmeldlink aan een mailing en het maken van onderscheid tussen aanwezigen en no-shows op jouw webinar. Om deze gegevens te kunnen gebruiken in jouw e-mailmarketing moet er wel een integratie worden gelegd.
MailBlue is vaak gemakkelijk te koppelen aan jouw webinarsoftware. Twijfel je of er een koppeling mogelijk is? Neem dan even contact met ons op via de MailBlue Helpdesk.
Enkele veelgebruikte integraties met webinarsoftware door MailBlue gebruikers zijn:
- WebinarGeek integratie
- WebinarJam integratie (hier kun je gebruik maken van de ActiveCampaign integratie)
- GoToWebinar integratie (met behulp van Zapier connect je GoToWebinar gemakkelijk aan MailBlue via de ActiveCampaign integratie)
- Demio integratie (directe integratie mogelijk via MailBlue / ActiveCampaign)