Inactieve inschrijvers terugwinnen: de re-engagement funnel

Je verliest een kwart van je inschrijvingen, ieder jaar.

Iedereen weet dat er altijd wel contacten zullen zijn die zich uitschrijven van je mailings, dit is ook een hele normale trend. Maar stiekem verlies je meer contacten dan je denkt.

Uitschrijvingen zijn namelijk niet de enige manier waarop je jouw inschrijvers ‘verliest’. De kans is groot dat je bovenop deze uitschrijvingen nog zo’n 10% tot 25% van de inschrijvers verliest. Niet omdat zij zich uitschrijven, maar omdat ze geen enkele interactie meer vertonen met je mails terwijl ze ingeschreven blijven. Dit zijn je inactieve inschrijvers. Zonder dat je het weet, negeren deze mensen je mails.

Het goede nieuws: een re-engagement funnel kan deze contacten weer terugwinnen!

Een re-engagement funnel is een serie van mails die je naar je inactieve inschrijvers mailt. Het doel van deze funnel is om deze contacten weer interactie te laten vertonen met je mails.
Maar hoe lang moet je nu wachten voordat je een niet-betrokken contact de re-engagement mails gaat sturen? En hoe lang moet de periode tussen deze mails vervolgens zijn? En hoeveel mails ga je exact sturen voordat je besluit deze contacten uit te schrijven als reactie uitblijft? Dit zijn vragen waar je tegenaan kunt lopen als je hier mee aan de slag gaat.

Deze vragen zijn gesteld aan de certified consultants van ActiveCampaign, de Amerikaanse partij waarvan wij de software doorverkopen in de Nederlandse markt. Zij als experts hebben er hun blik op geworpen om er voor te zorgen dat jij met deze kennis een killer re-engagement funnel neer kunt zetten.

Om contacten weer te betrekken met je mails, dien je eerst te achterhalen waarom ze in eerste instantie afhaken. Meestal heeft dit één van de volgende redenen:

  • Je stuurt te veel mails
  • Clickbait onderwerpregels
  • Verwarrend design
  • Niet geoptimaliseerd voor mobiele weergave
  • Herhalende of irrelevante inhoud
  • Enkel ingeschreven voor een eenmalig aanbod (OTO, one time offer)

Een re-engagement funnel is waar voor je geld: je hoeft deze maar één keer in te richten en daarna werkt de funnel automatisch voor je. De grootste voordelen zijn:

  • Van een inactief contact een klant maken is vele malen goedkoper dan een volledig nieuwe klant binnen halen
  • Als je mails naar inactieve inschrijvers blijft sturen zal dit enorm schadelijk zijn voor je zendreputatie. Dit betekend uiteindelijk dat je mails, ook richting de actieve contacten, vaker in de spam zullen belanden

Inhoudsopgave

Het is niet zomaar een re-engagement mail, het is een re-engagement funnel

Wanneer je jezelf ergens voor aanmeld, ontvang je vaak een serie van mailings die je vragen om..

  • Je nieuwe account in te richten
  • Terug te keren naar je verlaten winkelwagen
  • Een aanbieding te kopen, want OP = OP!
  • Feedback te geven op de aankoop die je gedaan hebt

Al die mails zijn onderdeel van een funnel.

In plaats van een enkele mail te sturen en vervolgens maar te hopen op het beste, gebruiken slimme bedrijven tegenwoordig een e-mailreeks om je naar de juiste acties te leiden

Als je de slapende contacten weer betrokken wilt maken, voelt het wellicht tegenstrijdig om meer dan één re-engagement mail te versturen. Dat komt misschien een beetje wanhopig en claimerig over, toch?..

In dit geval niet. Sterker nog; het tegenovergestelde blijkt waar (als je het goed doet)!
Mensen hebben redenen nodig om te bij te je blijven. Het is niet voldoende om een mail te sturen met “ik mis je, kom alsjeblieft terug”, je moet ze aantonen waarom het hun tijd waard is. En dat is iets wat je niet in één mail kunt bereiken.

Let op: iedere individuele mail in je mailreeks dient zijn eigen boodschap te dragen rond het thema om weer in contact met elkaar te komen. Te veel argumenten of ideeën in één mail is al snel te overweldigend.

Wanneer je heen- en weer springt van gratis waarde delen tot aan het verwijzen naar de SALE  én je biedt ze ook nog eens een korting aan voor het abonnement (allemaal in dezelfde mail), dan weten mensen niet meer waar ze eerst naar moeten kijken. Een funnel biedt je de mogelijkheid om dit over meerdere mails te verspreiden, om te voorkomen dat je jouw contacten meteen alles door de strot duwt.

E-mailmarketing is van alle digitale kanalen dé weg waarbij je percentueel gezien de hoogste opbrengsten genereert ten opzichte van de investering die je er in gedaan hebt (ROI). Een re-engagement funnel draagt hier ook aan bij. Het is tevens een belangrijke stap die je kunt zetten om een gezonde e-maillijst te behouden.

Hoe moet je re-engagement mailcampagne er uit komen te zien?

Een goed idee is om binnen deze mailreeks 3 of meer mails te sturen, waarbij de reeks begint op het moment dat een contact al 30 – 60 dagen geen interactie meer vertoond met je mails.

Maar wat is de tone-of-voice in deze mails? Hoe komen ze er uit te zien?
De sleutel volgens een ActiveCampaign expert: “don’t overthink it”. Vaak kan een beetje humor in je mails geen kwaad. Een andere super waardevolle tip die wij je graag mee willen geven: stuur een 9-word e-mail!

Geef de mails een persoonlijk tintje, dit werkt ook erg goed bij re-engagement mails.

Dit soort mails werken goed:

  • Breng een duidelijke boodschap
  • Maak het persoonlijk (voeg bijvoorbeeld ook een personalisatietag toe en noem je contact bij voornaam)
  • Gebruik jouw eigen tone-of-voice
  • Stuur linkjes mee om op de lijst te blijven of uitgeschreven te worden
  • Herhaal in je tweede mail met andere woorden wat je in de eerste mail al genoemd had

Je kunt je inactieve contacten ook iets gratis aanbieden (en dit in de onderwerpregel benoemen). Het is tevens een goed idee om na te vragen wat hun voorkeuren zijn in het ontvangen van je mails, laat hen de frequentie tussen de mails zelf bepalen en pas dit dan aan: maak meerdere funnels zodat een ieder in die frequentie zit die bij hun eigen voorkeur ligt.

Als je MailBlue gebruikt, kun je de vooraf ingeladen engagement funnels gebruiken die voor je meten hoe betrokken een contact is. De automatisering geeft niet-betrokken contacten vervolgens de tag ‘disengaged’ mee.

Als hier vervolgens na een X periode ook geen reactie meer op komt, kun je de contacten op basis van de tag ‘inactive’ opschonen uit je lijst. Hou er wel rekening mee dat er ontvangers zijn die pas na 300 dagen ná het versturen van je re-engagement mail de e-mail openen. Bepaal dus tot hoe lang je wilt wachten nadat je de re-engagement mailings verstuurd hebt en schoon ze na die periode op.

De 7 best-practices voor je re-engagement mailreeks

  1. Personaliseer – Niet alleen door de contacten bij voornaam te noemen, maar benadruk de voordelen van je product/dienst waar zij om geven. Voel je vrij om humor te gebruiken (zolang de boodschap maar duidelijk blijft).
  2. Segmenteer je lijst van inactieve contacten – Je hebt mogelijk verschillende automatiseringen nodig voor de verschillende type contacten die inactief zijn. Stuur bijvoorbeeld de groep die wél mails opent maar niet op linkjes klikt andere mails dan degenen die inactief zijn op beide punten.
  3. Doel op emoties – Herinner je contacten aan de pijnpuntjes en problemen die jij voor hen opgelost hebt
  4. Bied je contacten een andere mailfrequentie aan – Laat contacten hun mail voorkeuren doorgeven, zodat je de zendfrequentie hier op aan kunt passen
  5. Bied je contacten een gratis dienst/product aan – Een mooie korting, een gratis weggever, extra waarde in de vorm van content, een gratis tripje naar Hawaii… ;). Vooral Nederlanders zijn DOL op gratis!
  6. Herinner ze er aan waarom ze ingeschreven staan – Herhaal het probleem/pijnpunt waar je jouw contacten bij kunt helpen. Geef hen daarna de oplossing die zij zoeken.
  7. Voeg een duidelijk zichtbare uitschrijflink toe – Dit voelt wellicht tegenstrijdig, maar buiten dat het verplicht is om deze in je mail te hebben staan, komt het ook vriendelijk over dat je jouw contacten wel de optie biedt om zich uit te kunnen schrijven

De állerbeste re-engagement tip? Je contacten betrokken houden!

Een re-engagement mailreeks achter de hand houden is altijd een goed idee. Contacten die je mails niet meer openen zul je namelijk tegen blijven komen. MAAR, je kunt wel pro-actief blijven om het aantal inactieve inschrijvers zo laag mogelijk te houden.

Dit zijn de vier belangrijkste manieren om je inschrijvers betrokken te houden:
1. Controleer waar je inschrijvers vandaan komen – zit hier een bron tussen waar uiteindelijk meer inactieve inschrijvers uit komen?

2. Controleer je opt-in procedure – ontvangen je contacten enkel mails in lijn met hetgeen waar zij zich bewust voor ingeschreven hebben?

3. Controleer je welkomstprogramma – bekijk of binnen de eerste mailings die je verstuurt duidelijke instructies staan voor iemand om direct mee aan de slag te kunnen gaan

4. Regelmatige clean-up van je lijst – plan een regelmatige lijst opschoning in en verwijder inactieve inschrijvers

En last but not least; test! Het is een kwestie van regelmatig blijven testen en uitproberen. Je doet niet altijd direct bij je eerste poging het juiste, dus test en meet oneindig én pas je strategieën hier vervolgens op aan :).