• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Zakelijk verkopen op Marktplaats met Pro (Admarkt), hoe doe je dat?

Wat ooit begon als een klein initiatief om tweedehands spullen aan te bieden, is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste handelsplaatsen van Nederland. Maandelijks bezoeken ruim 8 miljoen mensen de advertentiewebsite om tweedehands of nieuwe producten te bekijken en aan te schaffen, van zowel particuliere als zakelijke aanbieders.

Voor kopers is er keuze uit ruim 1900 categorieën en om de seconde komen er vier nieuwe, verkopers advertenties bij. De website is eenvoudig te gebruiken en iedereen kan er een advertentie op plaatsen en producten verkopen, maar Marktplaats ziet het, zoals zij het zelf verwoorden, wel als hun missie om “gebruikers zo goed mogelijk te adviseren over prettig, veilig en verantwoord handelen”

Ken je klantreis

Over het algemeen zijn het producten die een tweede leven krijgen door middel van Marktplaats. Gebruikers van het platform dragen samen bij aan een wereld waarin mensen meer met elkaar delen en minder verspillen. Als ondernemer kun je via Marktplaats dan ook heel goed inspelen op de oriëntatiefase van de customer journey om zakelijk te verkopen. Men kijkt tijdens het oriënteren namelijk vaak ook nog even op tweedehandswinkel en websites, zoals Marktplaats. De wereld heeft al zoveel spullen en ‘ontspullen’ is een heuse trend. Een tweede of derde leven voor goederen is natuurlijk per definitie erg duurzaam.

Desondanks tonen de cijfers van Marktplaats aan dat ook maar liefst 40% van de websitebezoekers naar nieuwe producten zoekt. Beschik jij over een webshop? Dan is het dus goed mogelijk dat jouw potentiële leads zich op dit platform bevinden. Daarmee wordt het super aantrekkelijk om zakelijk te gaan adverteren.

Zakelijk adverteren

Om zakelijk te verkopen via Marktplaats, maak je gebruik van de zogenoemde ‘Admarkt’ van het platform en dien je te beschikken over een ‘Marktplaats Pro’ abonnement. Hiermee komt je advertentie op de best bekeken plekken van de website en kun je zelf bepalen wat je betaalt per advertentie klik. Binnen één werkdag is je account actief en kun je ermee aan de slag!

Mocht je meer informatie willen over de daadwerkelijke tarieven, verwijzen we je graag door naar deze website van Marktplaats; maar het is goed om te weten dat de CPC (Cost Per Click) zonder aanmeld- of abonnementskosten werkt. Je stelt een totaalbudget in voor je advertentie en ook een maximum advertentie bedrag per dag, waardoor je vooraf al weet wat je maximaal gaat betalen aan het einde van de maand.

Tussendoor kun je op elk gewenst moment altijd de klikprijs verhogen, pauzeren, verlagen of eventueel verwijderen. Achteraf worden enkel de daadwerkelijke kliks op je advertentie als kosten in rekening gebracht.

De positiebepaling van je zakelijke advertenties op Marktplaats wordt uitgevoerd door het algoritme van Marktplaats. Zij geven aan dat verschillende factoren hierbij het verschil kunnen maken:

  1. De advertentie klikprijs 
  2. De kwaliteit van de advertenties 
  3. Het percentage kliks op advertenties 
  4. De wijze waarop een bezoeker jouw product zoekt 
  5. Het aantal vergelijkbare advertenties in dezelfde categorie 
  6. De kwaliteit van vergelijkbare advertenties in dezelfde rubriek 

Verkooptips

Hieronder beschrijven we een aantal tips voor je om succesvol te adverteren en zakelijk te verkopen op Marktplaats. Maak in ieder geval opvallende advertenties en zorg ervoor dat jouw professionaliteit naar voren komt. Je bent immers als ondernemer, met bijvoorbeeld een eigen webshop, geen doorsnee Marktplaats verkoper.

Geef duidelijke productinformatie

Wees altijd zo volledig mogelijk en zet zoveel mogelijk informatie in de titel van je advertentie. Potentiële klanten zijn vaak op zoek naar antwoorden op vragen als:

  • Wat verkoop je?
  • Wat zijn de maten?
  • Welke kleur heeft het?
  • Heeft het een speciale vorm?

Probeer jezelf echt te verplaatsen in de persoon die jouw product kan kopen en optimaliseer je zoekwoorden. Potentiële klanten kunnen namelijk hun zoekopdracht filteren in categorieën en subcategorieën. Gebruik dan ook de meest voorkomende termen en synoniemen van een product. Voor de titels in je advertenties kun je 60 tekens gebruiken, dus kies er wel voor om de belangrijkste elementen te benoemen.

Heb je nog andere producten die goed samen gaan met je advertentie? Benoem deze dan ook in de omschrijving. Wanneer potentiële klanten de filter ‘titel en omschrijving’ aanvinken, heb je meer kans dat je advertentie bij hen voorbij komt.

Gebruik goede en eerlijke foto’s 

Een foto spreekt niet voor niets meer dan 1000 woorden. Ook hierbij geldt dat je wilt uitstralen dat je een daadwerkelijke ondernemer bent met een betrouwbare webshop. Maak bijvoorbeeld altijd foto’s vanuit verschillende hoeken en met elk detail. Een potentiële klant krijgt op die manier een zo volledig mogelijk beeld van wat jij verkoopt. De eerste foto die je upload bij het maken van je advertentie is overigens ook de foto die mensen te zien krijgen tijdens het scrollen op Marktplaats.

Het belang van analyseren, testen en geduld hebben

Misschien ken je de uitspraak “trail and error” wel? Dit is een bewezen methode, die overigens niet alleen relevant is in het marketing vakgebied. De essentie is in ieder geval om verschillende advertentie uitingen te maken en laten draaien. Daarna bekijk je welke het beste presteert. Kijk ook altijd naar wat de ROI (return on investment) waarde bevat. 

Overigens is het wel goed om te weten dat ‘afdingen’ bij Marktplaats hoort. Misschien kun je dit in je voordeel gebruiken? Speel er op een leuke manier op in.

Daarnaast is het moment van plaatsen ook belangrijk. Sommige advertenties presteren nou eenmaal beter tijdens bijvoorbeeld de Black Friday periode. 

Hopelijk heb je hiermee de juiste handvatten gekregen om zakelijk te verkopen via Marktplaats. Wat zijn jouw ervaringen met spullen verkopen? Indien je nog handige tips voor mede ondernemers hebt, laat het ons dan vooral weten. Dan zullen we deze toevoegen aan de blog! Sharing = caring 😌

Lie(f)s van MailBlue

Lies werkt sinds december 2020 als Customer Success medewerker bij MailBlue en is daarnaast (mede) verantwoordelijk voor alle sociale media uitingen van Out of the Blue. Ze houdt van fotografie en is nieuwsgierig naar alle laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van (content) marketing.