Hoe je met een zoekwoordonderzoek tot 3 keer meer klanten wint (gratis 4-delig stappenplan)

Met een zoekwoorden onderzoek analyseer je op welke woorden jouw doelgroep zoekt. Als je dat weet, kun je het ze makkelijker maken om jouw website te vinden en dus rekenen op (tot wel 3 keer) meer klanten. Hoe je zo’n zoekwoordonderzoek doet? Dat ontdek je in dit artikel met 4 makkelijke stappen en 5 gratis tools.

De voordelen van een zoekwoordonderzoek

Door te analyseren waar jouw doelgroep naar zoekt, ga je begrijpen wat zij willen vinden. Dit heeft niet alleen als voordeel dat je zomaar meer websitebezoekers ontvangt, maar zorgt er ook voor dat je jouw service/product kunt verbeteren. Versta jij de vraag van jouw doelgroep, dan kun je hier met jouw product/dienst nog beter ‘antwoord’ op geven.

De uitkomst van een zoekwoorden analyse is dus veel waardevoller dan je misschien zou denken. We sommen de belangrijkste voordelen voor je op:

  • Ontdek waar jouw doelgroep naar zoekt. 
  • Vergroot jouw naamsbekendheid. 
  • Genereer gratis meer websitebezoekers. 
  • Verbeter je service/product.
  • Bereik potentiële klanten.

Dat een zoekwoorden onderzoek jou heel veel kan bieden is dus duidelijk. Voordat we starten met de analyse an sich, is het belangrijk eerst te ontdekken wat een zoekwoorden onderzoek nu precies inhoudt. 

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter welke woorden jij precies kunt gebruiken om met jouw website hoger te scoren in Google of jouw advertenties beter te laten presteren. Tijdens het onderzoek achterhaal je welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken tijdens het zoeken naar jouw product/dienst. Je krijgt inzicht in veelgebruikte zoekwoorden, welke woorden verbanden hebben, wat jouw klant precies zoekt en welke woorden jouw concurrenten gebruiken. 

Een analyse kost tijd (of geld), maar betaalt zich dubbel en dwars uit. Zorg je met het onderzoek voor een goede SEA-/SEO-basis, dan valt er voor jouw organisatie veel figuurlijke en letterlijke winst te behalen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de eerste positie in de zoekresultaten 34,2% van de klikken ontvangt. Voor de tweede positie is dat 17,1% en voor de derde 11,4%.

Een zoekwoorden onderzoek kan worden ingezet voor zowel SEA (advertenties via Google) als SEO (organische zoekresultaten). Doordat het doel van het onderzoek bij beiden verschilt, zijn natuurlijk nét andere gegevens belangrijk. Hieronder vertellen we je dan ook graag in het kort meer over het verschil tussen beiden. 

Het verschil tussen een zoekwoorden analyse voor SEO en SEA

Met SEO (Search Engine Optimization) probeer je via de juiste content op jouw website hoger te scoren in de zoekresultaten. Dit kost, buiten de tijd die je investeert in het schrijven van teksten, verder niets. Met het zogeheten SEA (Search Engine Advertising) koop je jouw plek in de zoekresultaten in de vorm van een advertentie. 

Voer je jouw onderzoek uit in het kader van SEA, dan zul je meer letten op advertentieprijzen (CPC) en concurrentie bij een bepaalde zoekterm. Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat je per klik zult moeten betalen en of het haalbaar is een goede advertentiepositie te bemachtigen. Richt je jouw zoekwoorden analyse op SEO, zijn gegevens als zoekvolumes en zoekwoord suggesties veel belangrijker. 

In dit artikel richten we ons voornamelijk op SEO en het opstellen van een concrete blogplanning. Organisch zoeken is namelijk niet alleen gratis, maar genereert gemiddeld ook maar liefst 53% van het websiteverkeer, terwijl betaald zoeken 15% van het verkeer genereert. Tijd om te ontdekken welke tools jou kunnen helpen bij het opstellen van jouw zoekwoorden onderzoek. 

De 5 beste tools voor jouw zoekwoorden onderzoek

Om jouw zoekwoorden onderzoek tot een succes te maken, zijn er talloze tools die het je makkelijker maken. En van deze tools kun je ook weer gratis en betaalde versies downloaden of gebruiken. De keuze is dus reuze, maar hoe weet je welke tool prettig werkt en waaruit jij de juiste informatie kunt halen?

Om je op weg te helpen, zetten we de beste en meest gebruikte tools voor je op een rijtje:

  • Google-gerelateerde zoekopdrachten (gratis)
  • Google-zoekopdracht + spatie (gratis)
  • Ubersuggest (gratis en betaald) 
  • Google-keyword planner (gratis)
  • Answer The Public (gratis en betaald)

Natuurlijk zijn er nog meer tools die je kunt gebruiken om jouw zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Vanuit onze ervaring, kosten en gebruiksvriendelijkheid, raden we je de bovenstaande tools aan. Gebruik je andere tools, dan kun je deze natuurlijk ook inzetten voor jouw zoekwoorden analyse. 

Alle zoekwoorden-tools geven je veel informatie en inzicht in de woorden die voor jouw bezoekers (en dus ook voor jou) relevant zijn. Toch is het handig om te weten welke tools je eerst kunt gebruiken en welke stappen je kunt doorlopen om van jouw analyse een compleet en bruikbaar plaatje te maken. Volg daarvoor de volgende vier stappen.

Een concreet stappenplan voor jouw onderzoek

Stap 1
Maak van alle woorden of woordgroepen die in je opkomen een lijstje. 

Allereerst is het handig jouw grijze massa te gebruiken om eens logisch na te denken over waar jouw klanten naar op zoek zijn. Vragen die je hierbij helpen:

  • Wat verkoop ik precies?
  • Welke problemen los ik op met mijn product/dienst? 
  • Waar loopt mijn klant tegenaan, waardoor ze naar mij op zoek zijn?

Stel je verkoopt haarolie, wat zorgt voor glanzend en sneller groeiend haar. Dan zullen jouw klanten logischerwijs zoekopdrachten als ‘Wat doen tegen dof haar’, ‘haaruitval’ of ‘haarolie’ gebruiken. De eerste twee zijn meer gericht op het probleem wat jij met jouw product oplost en de laatste omschrijft precies het product, waarvan men misschien al weet dat dat is wat ze nodig hebben (warme lead). 

Stap 2
Gebruik extra (gratis) tools om jouw gedachten over deze zoekwoorden te bevestigen of om op nieuwe ideeën en invalshoeken te komen. 

Stap 3
Bepaal het zoekvolume van jouw zoekwoorden. Woorden met een te laag volume worden zelden gebruikt als zoekopdracht. Als je deze zoekwoorden gebruikt, valt er dus weinig te halen. Kies in plaats daarvan voor zoekwoorden met een volume van minimaal 100. Opereer je in een niche markt, waarop sowieso weinig gezocht wordt, omdat het product / de dienst heel specifiek is, dan kan het natuurlijk wél lonen te werken met zoekwoorden met een laag volume. Om het zoekvolume te bepalen kun je gratis tools als Google Keywordplanner of UberSuggest gebruiken. 

Stap 4
Analyseer de moeilijkheidsgraad. Bepaal welke zoekwoorden echt bruikbaar zijn en waarop de concurrentie niet té groot is. Het zoekvolume moet niet te laag zijn, maar het is ook niet handig als de concurrentie moordend is op de termen die jij wil gaan inzetten. 

Beheer je bijvoorbeeld een kledingwebshop, dan zal ‘broek’ wellicht te breed zijn en de concurrentie hierop te hoog zijn. Grote spelers als Zalando zullen al hun geld inzetten op zoekwoorden als deze, waar jij met jouw webshop waarschijnlijk niet tegenop kunt boksen. Behoren de broeken uit jouw webshop tot een van jouw best verkochte producten? Dan zou je eens kunnen brainstormen over wat jouw broeken uniek maakt en daar op verder borduren. Bijvoorbeeld ‘broek met glitters’. Zo maak je de zoekwoorden iets specifieker en zul je op die manier gemakkelijker relevante leads naar jouw website leiden. 

Over het algemeen kun je een moeilijkheidsgraad (keyword difficulty) van 30-49 als goed beschouwen. Je zult natuurlijk een fatsoenlijke blog moeten schrijven, maar de kans dat deze hoog scoort is heel aanwezig. Wordt de moeilijkheidsgraad van jouw zoekwoord geschat tussen de 50 en 69, dan zul je al meer trucs uit de kast moeten halen om in de top 10 resultaten te kunnen komen. Deze score wordt gezien als moeilijk. 

Nu je jouw stappenplan paraat hebt, is het belangrijk te leren welke tools je precies kunt gebruiken. Er zijn een aantal veelgebruikte, gratis tools die je kunt inzetten om jouw stappenplan te doorlopen en van jouw onderzoek een succesvolle analyse te maken. 

De beste gratis tools van Google zelf 

Er zijn meerdere gratis tools om jouw zoekwoorden analyse mee uit te voeren. Om te beginnen bij de bron, kun je Google op 3 verschillende manieren inzetten. Daarna kun je jouw onderzoek aanvullen met informatie uit andere externe tools. 

Google gerelateerde zoekopdrachten 

Typ simpelweg jouw keyword in Google en scroll naar het onderste gedeelte van de pagina. Tijdens het uitvoeren van jouw zoekopdracht genereert Google automatisch andere relevante zoekopdrachten. Deze relevante, gerelateerde zoekopdrachten kun je gewoon onderaan de pagina bekijken. 

Zitten hier suggesties tussen die voor jouw webshop van toepassing zijn, dan kun je deze toevoegen aan jouw eerder gemaakte lijstje. Bij het zoeken op ‘broek’, komen bijvoorbeeld onderaan de pagina de volgende suggesties naar boven:

Dit vertelt je dat wanneer je op ‘broek’ zoekt, er vaak bij het woord ‘broek’ ook nog gezocht wordt op ‘broek betekenis’ of ‘broeken dames’. 

Google zoekopdracht + spatie 

Dit trucje kun je ongeveer hetzelfde toepassen door jouw zoekwoord in te typen en hier een spatie (+ een letter) aan toe te voegen. Door een spatie aan jouw opdracht toe te voegen, zal er een menu openklappen van zoekopdrachten waarvan Google denkt dat jij daarin wellicht ook interesse hebt. Op die manier kun je jouw zoekwoorden onderzoek aanvullen met gerelateerde onderwerpen. 

Houd er wel rekening mee dat dit ook locatie-georiënteerd kan zijn en eerdere zoekopdrachten die jij misschien al eens op deze computer hebt uitgevoerd, invloed kunnen hebben. Door incognito te zoeken kun je dit verder beperken. 

Gebruik je hiervoor liever een tool, dan is Yoast Google suggest expander een hele fijne. De tool geeft op alfabetische volgorde alle opties weer die Google je zou aanbevelen bij dit zoekwoord.

Zoekvolume bepalen met Google Keyword Planner

Om meer data over bepaalde zoekwoorden te verzamelen, kun je gebruikmaken van Google Keyword Planner. Deze is van origine bedoeld voor het draaien van advertentiecampagnes, maar functioneert ook goed als informatiebron voor jouw zoekwoorden onderzoek. 

In de Google Keyword Planner kun je namelijk zoekwoorden invoeren, waaruit vervolgens gegevens over concurrentie en het aantal maandelijkse zoekopdrachten tevoorschijn komen. Hierachter komen ook nog gegevens over o.a. de advertentieprijzen van dit woord. 

  • Ga naar jouw Google Ads account of maak een (gratis) account aan als je deze nog niet hebt. 
  • Kies binnen het account in het bovenste, grijze menu voor ‘Tools en instellingen’ en klik vervolgens op ‘Zoekwoordenplanner’. 
  • Klik vervolgens ‘Zoekvolume en prognose bekijken’ aan als je gegevens over jouw zoekwoorden wil inzien. 
  • Vul hier een aantal van jouw (belangrijkste) zoekwoorden in of importeer een volledig bestand met woorden. 
  • Kies vervolgens voor ‘Begin’.

Wil je nog meer ideeën opdoen over eventuele interessante zoekwoorden, dan kun je kiezen voor ‘Tools en instellingen’, ‘Zoekwoordenplanner’ en vervolgens klikken op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ in plaats van ‘Zoekvolume en prognoses bekijken’. 

Op die manier kun je nog meer interessante termen verzamelen en als je eenmaal tevreden bent met jouw lijst, bekijken welke termen de moeite waard zijn om te gebruiken in jouw SEO- of SEA-strategie. Deze gratis op te halen gegevens van Google geven het tipje van de sluier over jouw online kansen. Er zijn namelijk nog meer tools die jou kunnen helpen een ware zoekwoorden-koning te maken.  

Jouw onderzoek naar een volgend level tillen met UberSuggest

Een analyse opstellen is één ding, maar jouw analyse zo compleet maken dat jouw pagina’s ook echt beter gevonden gaan worden is nog iets anders. Om meer informatie te vergaren kun je gebruikmaken van UberSuggest. Je kunt een geheel gratis account aanmaken, maar de opties van een kosteloos account zijn vrij beperkt. Wil je meer en uitgebreid onderzoek doen, is het aan te raden een betaald account te nemen. 

Om een account aan te maken kun je Googlen op ‘Ubersuggest’, waarbij je op de website van Neil Patel uitkomt. Hier kun je bij ‘Inloggen’ inloggen of jouw account aanmaken via ‘Registreer je hier’. 

Ben je ingelogd, dan kun je via het tabje ‘Keyword onderzoek’ in het linkermenu kiezen uit diverse opties. 

  • Keyword ideeën: gebruik dit tabje als je meer interessante termen wil ontdekken voor hoofdonderwerpen die gekoppeld zijn aan jouw website. Bekijk gerelateerde, hoogpresterende termen inclusief zoekvolumes en de moeilijkheidsgraad (i.v.m. de concurrentie op die term).
    Over het algemeen kun je aanhouden dat een zoekwoord interessant is als de concurrentie laag is en het zoekvolume hoger dan 100. Heeft een woord een laag zoekvolume (bijvoorbeeld minder dan 100), maar is het potentieel rendement hoog? Dan kan dit ook interessant zijn om te gebruiken.

  • Keyword visualisatie
    Wil je keywords ontdekken waarmee je makkelijk(er) wint van andere websites? Ofwel zoekwoorden met weinig concurrentie, maar die wel interessant zijn? Dan kun je UberSuggest via dit tabje laten bepalen wat voor jou interessant is, in plaats van dat je dit zelf beredeneert. Voer een zoekwoord in en ontdek direct gerelateerde zoekwoorden waar eenvoudig op te ‘ranken’ is.
  • Keywords op verkeer
    In dit tabje kun je een URL toevoegen om in te zien welke keywords naar dit domein leiden. Alle zoekwoorden waarop deze website gevonden wordt, krijg je in een overzichtelijk schema te zien.

  • Vergelijkbare websites
    Via deze tool kom je erachter welke bestaande websites directe concurrenten zijn op het gebied van zoekopdrachten. Je ontdekt welke websites tot jouw online concurrenten behoren, op welke keywords jouw concurrenten scoren (en jij nog niet) en hoeveel verkeer elke concurrent genereert.

  • Keyword overzicht
    Voor dit onderdeel te gebruiken, worden alle gegevens van één specifieke term getoond. Van zoekvolumes, SEO-moeilijkheid en betaalde mogelijkheden tot leeftijdsgroepen van bezoekers en contentideeën.

Heb je alle informatie opgeslagen en een helder beeld van welke termen interessant kunnen zijn voor jouw optimalisatiestrategie, dan kun je door naar het bedenken van blogonderwerpen om jouw organische SEO-game in te gaan zetten. Kies een van de zoekwoorden als onderwerp en bekijk vervolgens welke zoekwoorden hierbij passen. 

Vind je het lastig een onderwerp te bepalen of is het onderwerp zo breed dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij het vinden van bepaalde invalshoeken voor jouw blog? Dan is Answer The Public jouw beste (gratis ????) vriend. 

Aan de slag: maak een gameplan met Answer The Public

Jouw onderzoek staat. Je weet welke woorden voor jouw website relevant zijn en waar nog kansen te halen zijn. Tijd om jouw onderzoek om te zetten in een gameplan en te bepalen waar jouw blog(s) precies over mogen gaan om ze te laten scoren. Groepeer zoekwoorden die logischerwijs bij elkaar horen en gebruik vervolgens Answer The Public in je volgende stap. 

Answer The Public is een tool die verschillende invalshoeken laat zien van een bepaald onderwerp. Stel, je wil met jouw website die haarolie verkoopt een blog schrijven over dofheid van het haar. Dit heb je gekozen omdat daar veel op gezocht wordt en dit behoort tot de problemen die klanten hebben voordat ze bij jou uitkomen. Dan kan Answer The Public je helpen met invalshoeken over waar jouw blog dan precies over zou kunnen gaan. 

Waar denken mensen aan bij dof haar? Op welke vraag willen ze precies antwoord? Welke onderwerpen kan ik het beste aansnijden in mijn blog? Dit zijn allemaal vragen waarop je met Answer The Public gratis en voor niets antwoord kunt krijgen door simpelweg jouw onderwerp toe te voegen in de zoekbalk. 

Vul jouw onderwerp in, kies voor ‘Netherlands’ en taal ‘Dutch’ en klik op ‘Search’. Onder het kopje ‘Questions’ vind je een cirkel met invalshoeken die je kunnen helpen bij het opstellen van het skelet van jouw blogartikel. Aan de felheid van de kleur oranje kun je, aan de hand van de legenda ernaast, bekijken wat de zoekintensiteit is. 

Publiceer je jouw lopende, heldere en makkelijk leesbare blog met de juiste zoekwoorden, dan zal dit een positief effect hebben op jouw ‘ranking’. Dit betekent dat jouw website hoger in Google zal verschijnen als je doelgroep zoekt op bepaalde zoekwoorden. Hoe hoger jij ‘rankt’, hoe groter de kans is dat leads jouw pagina aanklikken en zich verder verdiepen in jouw onderneming. Hoe meer mensen jouw pagina weten te vinden, hoe groter de kans is dat zij betrokken raken en jouw product/dienst afnemen. Op naar drie keer zo veel klanten!

E-mailmarketing Handboek downloaden

Je ontvangt het e-mailmarketing handboek na aanvraag direct in je inbox.