Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Automatiseringen inzetten binnen je webwinkel marketing strategie; een gouden formule. Hoe je dit doet, zullen we je uitgebreid toelichten in dit artikel. Er zijn een aantal gebieden waarop je jouw webwinkel marketing kunt automatiseren, waardoor je eenvoudig en snel betere resultaten zult behalen. Wie wilt er nou niet meer winst, en meer tijd? Om die beloftes ook echt concreet te kunnen maken krijg je 7 automatiseringen van ons cadeau; die kun je zo importeren en gebruiken. Heb je nog niet helder wat marketing automation van MailBlue kan doen voor je webwinkel? Lees hier dan eerst over de kracht tussen E-commerce en MailBlue.

De 7 gebieden waarop een webwinkel kan automatiseren:

P.S. Bepaalde dagen zoals Black Friday zijn voor webwinkels uiteraard ook een mooie kans om daar iets mee te doen! Bereid je tijdig voor op dergelijke campagnes.

1. Verlaten winkelwagen automatisering

Bijna 80% van alle online winkelwagentjes worden verlaten vóórdat de bestelling voltooid is. Dit betekent dat zeker 3 uit de 4 klanten binnen jouw webwinkel iets in hun winkelwagen plaatsen, maar uiteindelijk niet afrekenen. Dat is verloren winst voor jou als ondernemer. Wil je exact weten hoeveel het jou kost? Dus hoeveel geld je zou kunnen terugwinnen door een verlaten winkelwagen automatisering op te stellen? Gebruik dan de gratis verlaten winkelwagen calculator van ActiveCampaign.

Een verlaten winkelwagen automatisering zorgt ervoor dat je contact legt met alle (potentiële) klanten die hun winkelwagen verlaten. Het stuurt de geïnteresseerde shoppers terug naar je webwinkel en converteert hen tot klanten. Je kunt ze eventueel nog een speciale korting aanbieden om de twijfelaars werkelijk tot de aankoopactie te motiveren.

En het mooie is: zodra je deze automatisering ingesteld hebt, blijft deze altijd op de achtergrond voor je draaien. Je hebt er dus geen omkijken meer naar. Waar gemiddeld gezien de open-rate van een e-commerce mail op 15% ligt, heeft een verlaten winkelwagen mail een open-rate van bijna 45%! Zonder twijfel is het een van de meeste effectieve webwinkel marketing automatiseringen die je kunt gebruiken. Ook leuk om te weten; binnen 21% van de verlaten winkelwagen mails wordt op de link geklikt, waarbij 50% hiervan de aankoop in de shop ook voltooid.

Een dergelijke automatisering kan uit twee delen bestaan en komt er dan zo uit te zien:

 

Met deze share-links kun je de funnel direct inladen in jouw MailBlue account: https://tplshare.com/yx4senV (part 1) en https://tplshare.com/Q7Zb9eB (part 2). Kies hiervoor voor ‘Importeer een automatisering’ in het eerste pop-up scherm dat je tegenkomt in MailBlue als je een nieuwe automatisering aanmaakt. Gebruik je Shopify of WooCommerce en heb je een Plus account bij MailBlue? Dan raden we je de abandoned cart automation via deep data integratie aan.

 

2. Gebruik segmentatie om meer sales te bereiken

Segmentatie is één van de belangrijkste onderdelen binnen het automatiseren van webwinkel marketing. Door te segmenteren groepeer je jouw contacten op basis van hun kenmerken of de acties die ze ondernemen. Indien je goed segmenteert, genereer je meer verkopen. Dit omdat je jouw contacten producten aanbiedt die ze al willen. Bovendien kun jij ze bereiken op het moment dat het het meest waarschijnlijk is dat ze zullen kopen.

Je kunt jouw contacten segmenteren op basis van bijna alles, zoals:

  • De gemiddelde bestelwaarde
  • Locatie (op basis van IP-adres)
  • De totale waarde in euro’s van alle aankopen
  • Hoeveel bestellingen iemand heeft geplaatst
  • Welke items iemand heeft gekocht
  • Wanneer het winkelwagentje verlaten is
  • Laatste orderdatum (hoe lang is het geleden dat iemand zijn/haar laatste bestelling geplaatst heeft?)
  • Welke producten op je site meer dan eens bekeken zijn
  • De status van iemand’s loyaliteitsbeloningsprogramma
  • Wanneer iemand voor het laatst interactie heeft gehad met je mails

Zodra jij je op de juiste mensen richt, zul je betere conversieratio’s behalen. Echt: je behoudt meer klanten en haalt er hogere inkomsten uit.

Hoe segmenteer je binnen MailBlue?

Je kunt jouw contacten segmenteren aan de hand van lijsten, tags en eigen velden.

Lijsten is de breedste vorm van segmentatie en geeft meestal de status van een contactpersoon weer: actief, klant vs. niet-klant, nieuwsbriefabonnee, etcetera. Stel dat je 2 verschillende nieuwsbrieven hebt waar klanten zich voor aan kunnen melden, dan kun je 2 verschillende lijsten aanmaken en zo je contacten segmenteren.

Een tag geeft contactkenmerken aan die tijdsgevoelig zijn of aan verandering onderhevig. Denk daarbij aan productinteresses, het bezoek van een evenement of lid zijn van het loyaliteitsprogramma.

Een eigen veld of aangepast veld is een specifiek veld dat je zelf aanmaakt binnen het profiel van een contactpersoon, om gegevens op te vragen die voor jouw marketingstrategie interessant kunnen zijn. Binnen de e-commerce kun je dan denken aan laatste aankoopdatum, favoriete kleur of datum van laatste betrokkenheid met je mails. Wat voor gegevens je ook van een klant wilt verzamelen; dit kan altijd in een eigen veld worden opgeslagen.

Hoe gebruik je vervolgens zo’n segment?

Er zijn een aantal manieren waarop je lijsten, tags en aangepaste velden kunt gebruiken in je webwinkel marketing automatisering:

  • Start automatisch een welkomstserie wanneer een contact zich op een bepaalde lijst abonneert.
  • Stuur gerichte inhoud naar een contact op basis van een tag. Als een contactpersoon bijvoorbeeld getagd is met interesse in een bepaald product, stuur diegene dan een e-mailcampagne gericht op dat product.
  • Gebruik aangepaste velden om contactgegevens in je e-mail in te vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opgegeven geboortedatum. Hiermee kun je jouw e-mails personaliseren en tegelijkertijd je campagnes automatiseren.

Segmentatie speelt een grote rol in webwinkel marketing, in bijna iedere workflow of campagne. Als je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon stuurt, kun je meer klantenloyaliteit opbouwen en meer verkopen. Onderstaand zie je hoe een welkomstserie er uit kan komen te zien:

webwinkel-marketing-welkomstcampagne

Met deze share-link kun je de funnel direct inladen in jouw MailBlue account: https://tplshare.com/KSLvup_
Kies voor ‘Importeer een automatisering’ in het eerste pop-up scherm dat je tegenkomt wanneer je kiest voor het aanmaken van een nieuwe automatisering.

 

3.Win-back campagnes inzetten om klanten terug te winnen

Een win-back campagne is een reeks gerichte, gepersonaliseerde e-mails die je verzendt naar je klanten die al een tijdje geen mail hebben geopend én al een tijdje je webwinkel niet bezocht hebben. Het doel van deze campagne is om je contacten weer te betrekken met je mails en een aankoop te laten doen in je webshop. Win-back campagnes worden ook wel re-engagement campagnes genoemd.

Win-back-campagnes zijn waardevol binnen je webwinkel marketing strategie. Dit omdat het 5 keer meer kost om een ​​nieuwe klant te werven dan om een ​​huidige klant te behouden. Het opnieuw betrekken van inactieve klanten bespaar je bedrijf dus geld. Als je een win-back campagne automatiseert dan bespaart je ook nog eens tijd. Je hoeft namelijk zelf niet bij te houden wanneer je contacten voor het laatst jouw product hebben gekocht of op je e-mails hebben geklikt: een automatisering kan dat voor jou doen. Dit kun je binnen MailBlue doen met de engagement tagging funnels.

Plan de win-back campagne in

Gebruik de engagement tags als een vorm van segmentatie om klanten te targeten op basis van de laatste keer dat iemand betrokken was met jouw bedrijf.
Een voorbeeld van hoe je een win-back campagne kunt inplannen:

  • Verzend een eerste e-mail ongeveer drie maanden na de laatste interactie met de klant. Houd vervolgens bij: openen ze de e-mail, klikken ze op een link of doen ze (hopelijk) een aankoop?
  • Stuur vervolgmails, gelijkmatig verdeeld over jouw eerste en laatste e-mail – dat is meestal een mail om de 1 of 2 maanden.
  • Stuur je laatste mail wanneer geruime tijd interactie uitblijft en je contact volledig inactief blijkt. Stel je besluit dat dit punt binnen jouw business na 9 maanden inactiviteit bereikt is, dan heb je 6 maanden vanaf je eerste e-mail om de contacten terug te winnen. Zodra ze die 6 maanden gepasseerd zijn, verwijder je ze uit jouw e-maillijst.

Als een contact al een tijdje geen interactie heeft gehad met je bedrijf via mails of op de website, voegt deze automatisering (via engagement tagging funnels) die persoon automatisch toe aan een win-back campagne. Via deze share-link laad je de funnel direct in: https://tplshare.com/jRTpidV

4. Producten in mails of automatiseringen tonen

Wanneer je maar een paar seconden hebt om indruk te kunnen maken op iemand die je mail opent, dan is een visual een krachtige aandachtstrekker. De gemiddelde aandachtsspanne voor e-mail is erg kort; ongeveer 11 seconden. Hoe zorg je er dan voor dan contacten binnen die tijd nog wel op je call-to-action klikken in je e-mail? Juist, door het toevoegen van een productafbeelding. Dit blijkt erg effectief wanneer je dit op de juiste manier toepast.

E-mailcampagnes met afbeeldingen hebben maar liefst een 42% hogere CTR (klikfrequentie) dan campagnes zonder afbeeldingen. Cijfers liegen niet!
Gebruik afbeeldingen om je merk en jouw producten te promoten. Maak het voor je contacten een aantrekkelijk idee om bij jou te kopen.

Maar het gaat dus niet alleen maar om het zichtbaar maken van een product, het gaat erom de júiste producten zichtbaar te maken. De gouden tip: pronk met het product waarvan je weet dat jouw klant dit wilt hebben. Daarbij zorgen de E-commerce opties binnen MailBlue ervoor dat het je gemakkelijk gemaakt wordt om je productafbeeldingen te laten zien. Dit dankzij;

  • Productblokken
  • Integratie met jouw e-commerce shop
  • Taggen
  • Segmentatie

Via productblokken kun je productdetails en afbeeldingen vanuit jouw webwinkel delen in je marketing e-mails. Op die manier maak je sterk gepersonaliseerde campagnes mogelijk.
In een e-commerce platform zoals Shopify kun je productcollecties maken. Die collecties vanuit jouw e-commerce winkel kun je rechtstreeks uploaden naar campagnes en automatiseringen in MailBlue. Zo laat je jouw contacten zien wat ze waarschijnlijk al willen kopen.

Deze funnel gebruikt site-tracking om automatisch de interesse van je contacten te meten in bepaalde producten. Op basis van de tags kun je vervolgens gerichte mails over dit product uit gaan sturen in een volgende automatisering. Laad deze funnel direct in via de share-link: https://tplshare.com/C$HXTJi

 

5. Loyale klanten belonen met kortingen en speciale aanbiedingen

Één van de gemakkelijkste en meest efficiënte manieren om je klanten te leren kennen is via e-commerce automatisering. Daardoor kun je jouw tijd besteden aan andere zaken die jouw aandacht nodig hebben.

Waarom is het eigenlijk belangrijk om je klanten te leren kennen? Op die manier kun je ook makkelijk terugzien welke klanten het meest betrokken zijn – en daarvoor kun je hen belonen.

Je beste klanten zijn waarschijnlijk de mensen die keer op keer bij je kopen. Segmenteer jouw contacten op basis van herhalingsaankopen, gemiddelde orderwaarde en totaal bestede euro’s. Bouw vervolgens een ​​loyaliteitsprogramma op en deel speciale aanbiedingen met deze klantgroep.

Je loyale klanten zijn diegenen die over jou spreken richting andere mensen, vaker aankopen bij jouw doen en eerder je nieuwe producten uit zullen testen. Het versterken van de klantrelatie en loyaliteit betekent ook dat je jouw bedrijfswinst vergroot. En de trouwe fans zelf ontvangen mooie kortingen; een win-win situatie!

Voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s:

  • Een percentage korting op de gehele aankoop
  • Geen verzendkosten betalen
  • Een 1-plus-1-gratis actie
  • Een gratis geschenk
  • Een euro korting
  • Lidmaatschap voor een VIP-programma
  • Inschrijving op een wedstrijd

Klanten korting geven betekent niet dat je jouw inkomsten weggeeft, het betekent dat er nog meer inkomsten naar je bedrijf geleid worden. Een korting bieden is een geweldige manier voor het werven én behouden van klanten. Wist je bijvoorbeeld dat personen met een kortingsbon gemiddeld 24% meer uitgeven dan reguliere kopers?

Om te kunnen beslissen naar wie je wanneer speciale aanbiedingen stuurt, zet je webwinkel automatiseringen in. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer iemand voor de eerste keer inschrijft op een lijst, geef zo iemand dan een kortingscoupon
  • Vier een mijlpijl van een klant (bijvoorbeeld verjaardag) met een feestelijke aanbieding
  • Wanneer ze een bepaald aantal aankopen hebben gedaan, bedank ze dan met een korting
  • Als iemand al enige tijd geen aankoop heeft gedaan, win zo iemand dan terug met een coupon per mail

  • Graag hier ook een automatisering van inladen? Een loyaliteitsfunnel vind je in deze blog over E-commerce en MailBlue.

    6. Lead nurtering: bouw een sterke klantbinding op, via leadscoring en e-mails

    Wat is het belangrijkste voor jouw klanten en wat is het belangrijkste voor jouw bedrijf?

    Deze lijst zou natuurlijk langer kunnen zijn, maar de twee belangrijkste ingrediënten:

  • Tijd
  • Een goede klantervaring
  • Een gouden formule waar ieder bedrijf wel enigzins mee loopt te ‘stoeien’. Webwinkel marketing via automations helpen hierbij; vooral als je nieuwe relaties opbouwt met leads en klanten.
    Nieuwe klanten zijn namelijk net begonnen en weten wellicht niet zo goed hoe ze jouw product moeten gebruiken. En nieuwe leads zijn nog niet zo bekend met je, dus hebben wellicht in het begin wat meer begeleiding nodig in wie jij bent en zoeken ook advies in het gebruik van jouw producten. Gebruik e-commerce funnels om ervoor te zorgen dat nieuwe leads en nieuwe klanten de ondersteuning krijgen die ze van je nodig hebben. Voor een naadloze ervaring kun je jouw campagnes ook nog eens koppelen met je sales CRM systeem.

    Hoe kan webwinkel marketing automatisering helpen bij het koesteren van leads en klantloyaliteit?

  • Bouw verkoopmails met hoge conversies
  • Meet de e-mailbetrokkenheid
  • Verbeter de verkoopberichten naar jouw contactenlijst
  • Ontwikkel lead nurture e-mailcampagnes
  • Stuur geautomatiseerde marketing e-mails en verbind automatiseringen met je sales pipeline
  • Via automatiseringen kun je e-mails verzenden om de voortgang van contactpersonen bij te houden en de juiste berichten naar de juiste mensen te sturen
  • Hele mooie beloftes allemaal, maar dit werkt wel alleen indien je het goed toepast.

    Daarom deel ik meteen een drietal best practices met je;

    1. Personaliseer je e-mails en wees niet ‘spammy’. Noem je contacten bij naam, maar zorg ook dat je mails inhoudelijk relevant zijn voor je contacten. Refereer naar hun pijnpunten, interesses en speel in op de fase waarin ze zich bevinden binnen hun klantreis. Segmenteer; want geen enkel bericht is van toepassing op álle contacten. Gepersonaliseerde mails genereren meer inkomsten dan onpersoonlijke mailings.
    2. Denk verder dan de inbox. E-mail is werkelijk een fantastisch middel om leads te kunnen bereiken, maar het is zeker niet de enige manier. Gebruik automatiseringen om je salesteam een notificatie te sturen wanneer een klant of lead op dat punt even persoonlijk benaderd moet worden, bijvoorbeeld met een telefoontje of een demo via Zoom.
    3. Gebruik leadscoring om de voortgang van leads bij te houden en op het juiste moment te benaderen. Leads zijn op betrokkenheid met jouw bedrijf te meten. Op basis van een puntenscore weet jij precies wanneer welke lead warm genoeg is om te converteren naar een klant.

    Een eenvoudige maar effectieve funnel die punten toevoegt aan de leadscore. Aan de hand van het aantal punten kun je besluiten of iemand nog in een ‘nurtering’ fase zit of mogelijk al bijna door je salesteam geconverteerd kan worden naar een klant. Laad deze funnel direct in: https://tplshare.com/hXcPQQc

    7. Geautomatiseerde upsell en cross-sell campagnes naar klanten versturen

    De acties die je klanten nemen, kunnen je veel vertellen over wat ze willen en wat ze nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan meerdere bezoeken aan eenzelfde productpagina of de eerdere aankopen die iemand gedaan heeft. Die acties kun je gebruiken om geautomatiseerde cross-sell- en upsell-campagnes te laten lopen.

    Wat is het verschil tussen cross-sell en upsell?

    Cross-sell betekent dat je een gerelateerd product aan een bestaande klant verkoopt, gebaseerd op een eerdere aankoop. Voorbeeld: jouw klant koopt een paar schoenen en krijgt daarna een mail met een t-shirt die helemaal op kleur afgestemd is met die schoenen.
    Upsell betekent dat je add-ons, duurdere items en upgrades verkoopt om jouw ​​klant te overtuigen een hoger bedrag uit te geven dan de oorspronkelijke koop. Voorbeeld: jouw klant koopt een paar schoenen en krijgt aanvullende producten te zien, zoals een verzorgingsset voor schoenen of kleurrijke schoenveters.

    De kans is ongeveer 60-70% dat je aan een bestaande klant verkoopt, vergeleken met een kans van 5-20% bij een volledig nieuwe klant.
    Daarnaast blijkt uit een onderzoek vanuit ActiveCampaign, dat e-mailmarketing dé manier is om een klant een herhaal-aankoop te laten doen:

    Combineer de kracht van upsell- en cross-sell automatiseringen door een koppeling tussen MailBlue en jouw webwinkel te leggen. Middels site-tracking en het taggen van productinteresses kun je automatisch de interacties van jouw klanten op je online shop volgen. Segmenteer aan de hand van die data je contacten vervolgens weer verder. Onderstaand vind je een voorbeeld van een up-sell funnel (deze is specifiek gebouwd voor een Shopify shop, waarmee je direct productcategorieën kunt inladen in je MailBlue mail).

    Share-link om de accessoire up-sell funnel (Shopify integratie) te importeren: https://tplshare.com/xoe0MFd

     

     

    Gratis: E-mailmarketing Handboek

    72 pagina’s met de beste strategieën voor
    e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

    Gratis: E-mailmarketing Handboek

    72 pagina’s met de beste strategieën voor
    e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.