Een lead magnet, in het Nederlands vaak een weggever genoemd, is een manier om potentiële klanten op een laagdrempelige manier aan je te verbinden. Slechts een klein percentage van jouw websitebezoekers is bereid om direct een aankoop te doen. Doordat een weggever vaak gratis is, is de stap om dit te downloaden veel kleiner. Het doel hiervan is natuurlijk om een naam- en mailadres van jouw potentiële klant te kunnen ontvangen. Zo kun je hem of haar verder informeren over jouw product of dienst.
Wat is een lead magnet?
Gratis weggevers, ofwel lead magnets, komen in allerlei soorten en maten. Het kan van alles, denk bijvoorbeeld aan;
- Een gratis e-book
- Een videocursus
- Challenge
- Fysiek boek
- Kortingsvoucher
- Checklist
- Infographic
- Whitepaper
Het doel van jouw weggever is om de contactgegevens van een onbekende websitebezoeker te verzamelen op jouw mailinglijst. Daarom wil je jouw lead magnet enorm waardevol maken; het is tenslotte de eerste indruk die iemand van je krijgt. Maar maak je weggever niet té waardevol. Je wilt natuurlijk wel dat de klant jouw eindproduct of dienst alsnog nodig heeft.
In een weggever geef je vaak de inspiratie om aan de slag te gaan met jouw product of dienst. Het aanbod dat je doet moet aansluiten op het probleem of de uitdaging van de potentiële klant. Een lead magnet kan de potentiële klant downloaden via een opt-in pagina.
Hoe werkt dat precies, zo’n lead magnet? Een gratis weggever, zo doe je dat!
Wat is een opt-in pagina / landingspagina?
Een opt-in pagina is een landingspagina die slechts één doel heeft; het verkrijgen van de contactgegevens van een potentiële klant. Op zo’n opt-in pagina vind je het aanbod voor jouw weggever. Ondanks dat deze weggever gratis is, zul je deze nog wel moeten ‘verkopen’ aan jouw bezoeker.
Hoe je een effectieve opt-in pagina maakt, laten de ontwikkelaars van Phoenix (websitesoftware, aanrader!) je duidelijk zien in onderstaande infographic.
Een opt-in pagina maken met Pages van MailBlue
Afhankelijk van de e-mailmarketing software die je gebruikt kun je in sommige gevallen gebruik maken van opt-in pagina’s binnen jouw e-mailmarketing software. Zo lanceerde MailBlue onlangs Pages. Een tool om je eigen opt-in pagina’s mee te maken. Pages is onderdeel van het Plus-pakket bij MailBlue.
Landingspagina software
Ook zijn er specifieke software ontwikkelt om landingspagina’s mee te ontwikkelen. Zo adviseer ik vaak Phoenix, AdPage of LeadPages. Phoenix stelt je in staat om zelfs je volledige website te bouwen, voor een vergelijkbare prijs als de overige landingspagina software.
Een opt-in pagina in WordPress
Ook is het mogelijk om in WordPress een opt-in pagina te maken. Hierbij verschillen de mogelijkheden. Dit is afhankelijk van het thema welke je hebt geïnstalleerd. Mocht jouw thema geen opt-in pagina’s ondersteunen dan kun je altijd gebruik maken van de opt-in formulieren van MailBlue.
Jouw lead magnet automatisch versturen?
Nadat je een weggever hebt geschreven, is het wel zo handig om deze lead magnet ook af te leveren bij jouw potentiële klant. Hiervoor werken wij met geautomatiseerde marketingfunnels. De eerste stap is om jouw opt-in pagina te koppelen aan de software. Heb je dit nog niet gedaan? Dan zijn de artikelen hieronder handig om de meestgebruikte software te koppelen. Gebruik je een andere software? Vaak levert een Google-zoekopdracht dan alsnog het juiste antwoord op. Zo niet, stuur ons gerust even een mailtje op info@mailblue.nl. Wij helpen je graag verder!
> Een koppeling maken met Phoenix
> Een koppeling maken met AdPage
> Leg een koppeling met LeadPages
> Gebruik maken van MailBlue inschrijfformulieren
Is de koppeling eenmaal gelegd? Dan gaan we aan de slag met jouw marketingfunnel:
Stap 1: Starttrigger & Aflevermail
In deze funnel koppelen we jouw opt-in pagina aan de lead magnet funnel waarbij de eerste mail het afleveren van de weggever is. Dit is een relatief simpele e-mail waarin je jouw ebook, checklist, whitepaper of andere weggever deelt met de lead. (Zo voeg je een bijlage toe aan MailBlue)
Stap 2: De wachtstap
De aflevermail wil je vrijwel direct verzenden. Iemand die jouw weggever nu aanvraagt die is ook nu het meest geïnteresseerd in jouw weggever. Maar om te voorkomen dat iemand die om 3 uur ‘s nachts jouw weggever heeft aangevraagd, vervolgens telkens om 3 uur ‘s nachts een e-mail van jou ontvangt, wachten we minimaal 1 dag en tot 9 uur in de ochtend voordat we een vervolgactie inplannen.
Stap 3: Segmentatie
Hoe gek het ook klinkt; iemand die jouw lead magnet aanvraagt, opent niet altijd ook direct jouw mail. Met de overvolle mailboxen van tegenwoordig ontsnapt een mail al snel aan de aandacht. Daarom controleren we -natuurlijk volledig geautomatiseerd- of een potentiële klant jouw e-mail al heeft geopend. Is dit niet het geval? Dan versturen we de e-mail nog eens opnieuw. Vaak met een andere onderwerpregel; om toch nog even onder de aandacht te komen bij deze potentiële klant.
Stap 4: Vervolgacties
Het doel van de Lead Magnet Funnel is om de weggever af te leveren aan jouw potentiële klant. Maar: hier stopt de funnel niet. Het doel van de marketingfunnel is om een relatie op te bouwen met jouw doelgroep en hier later een aanbod aan te versturen.
In een vervolg funnel kunnen we gebruik maken van de Know-, Like- & Trust strategie om te werken aan de relatie met de klant. Vervolgens kunnen we zo iemand een introductieaanbod versturen. Dit doen we met behulp van de break-even funnel.
> Hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw marketingfunnel? Jouw marketingfunnels uitbesteden aan een Blue Partner!
> Nog geen MailBlue-account? Bouw jouw marketingfunnels met MailBlue, nu 14 dagen gratis!