Een upsell is een strategie op het gebied van verkoop. Bij deze strategie legt de verkoper van een product of dienst mogelijkheden voor aan de klant voor het afnemen van gerelateerde producten of diensten. Upsell wordt in Nederland ook wel ‘bij-verkoop’ genoemd..
Veel webwinkels doen aan een upsell
Steeds meer webwinkels zetten een upsell in. Je zal het ook zeker herkennen als je het ziet. Je hebt een bestelling geplaatst, bijvoorbeeld een computermuis, en vlak voordat je naar de digitale kassa gaat wordt er een scherm weergegeven waarop je gevraagd wordt of je niet toevallig ook batterijen wilt bestellen voor deze computermuis. Of er wordt weergegeven ‘Anderen bekeken ook’, gevolgd door gerelateerde producten, zoals bijvoorbeeld muismatten. Dit is upsell.
In het dagelijks leven
Natuurlijk komen we upsell ook tegen in het dagelijks leven. Als je een nieuwe smartphone gaat kopen in een gewone winkel, dan wordt je bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden om er direct een passend beschermhoesje bij te kopen, of om voor het toestel een verzekering af te sluiten. Of je gaat naar een snackbar en er wordt je gevraagd of je bij je patat ook saus wilt, een extra snack of misschien iets drinken. Dit soort zaken vallen allemaal onder een upsell.
Een ander product voorstellen
Een heel andere vorm van upsell, dat eigenlijk slechts gedeeltelijk gerelateerd is aan upsell, is het adviseren van een ánder product. In dit geval wordt er dus geen extra product aangeboden, maar een vervangend product. Vaak gaat het hier om een duurder product. Als de consument hier ook daadwerkelijk baat bij heeft, dan is dit een afwijkende vorm van upsell. Als de klant er geen baat bij heeft, maar uiteindelijk wel meer betaalt voor een ander product, dan wordt er gesproken van de strategie die bekend staat onder de term ‘bait end switch’.
Upsell toepassen binnen jouw e-mailmarketing
Wanneer je gebruik maakt van marketing automatisering software zoals MailBlue, kun je het proces van een (online) upsell aanbieden binnen een mailflow automatiseren.
Je kunt je webshop integreren met een e-mail marketing software programma en vervolgens een mailflow opstellen zoals hierboven. In bovenstaande mailflow zien we dat deze start voor contacten die een bepaalde aankoop in jouw shop hebben gedaan. Laten we in dit voorbeeld er vanuit gaan dat iemand in onze online bouwmarkt webwinkel een hamer heeft gekocht. In bovenstaande funnel is nu ingeregeld dat zo iemand een week na de bevestiging van zijn/haar aankoop nog een e-mail krijgt, mits diegene nog geen spijkers heeft gekocht, met daarin een verwijzing naar alle spijkers die in de webshop verkocht worden. Dit kan preciés het product zijn dat deze persoon nog mist, omdat het een gerelateerd product is aan het eerder gekochte product.Wil je zelf aan de slag met het bouwen van een upsell funnel voor jouw webshop?Vraag hier dan een gratis proefaccount aan bij MailBlue!