Advertenties zijn duur en social media-kanalen zijn grilliger dan ooit: als ondernemer wordt het je niet makkelijk gemaakt. Maar, dat betekent niet dat het moeilijk hoeft te zijn: e-mailmarketing is tegenwoordig één van de krachtigste vormen van marketing. Zo leg je direct contact met je (potentiële) klanten, bouw je duurzame relaties op en ga je voor ultieme tijdbesparing dankzij slimme automatiseringen, ook wel marketing automation: hét paradepaardje van e-mailmarketing software. Maar, wat is marketing automation en hoe zet je deze automatische e-mailflows succesvol in?
Wat is marketing automation?
Marketing automation, ook wel een reeks aan geautomatiseerde mailings, is een slimme marketing- en salesmethode die actief wordt na een bepaalde actie, ook wel trigger, vanuit de klant. Bekende voorbeelden van automatische e-mailflows zijn bijvoorbeeld herinneringen aan de verlaten winkelwagen, een tandartsafspraak, reservering in een restaurant of zelfs productaanbevelingen op basis van surfgedrag op de website.

Marketing automation als onderdeel van de klantreis
Marketing automation binnen e-mailmarketing stelt je dus in staat om automatisch en gericht met je doelgroep te communiceren, afgestemd op hun fase in de salesfunnel, ook wel de customer journey. Niet iedere potentiële klant is namelijk al meteen overtuigd of bereid om op een aanbod in te gaan: een twijfelaar die nog in de overwegingsfase zit, heeft dus een andere vorm van communicatie nodig dan iemand die al volledig overtuigd is of pas net om de hoek komt kijken. Lead nurturing, ook wel het begeleiden van het contact naar de volgende fase, moet dus tactisch en met ‘de juiste woorden’ aangepakt worden. Vergelijk het met een prille relatie: na 3 dagen vraag je je ‘nieuwe’ partner ook nog niet ten huwelijk, toch?
Iedere fase in de klantreis, ook wel het denkbeeldige stappenplan dat je contacten doorlopen, vraagt dus om perfect afgestemde inhoud, aldus in de vorm van marketing automation. Hoe relevanter de content op het juiste moment, hoe hoger de kans op conversie. En, hoe hoger de conversie, hoe hoger de ROI als gevolg hiervan.
Waarom marketing automation beter is dan ‘gewone’ e-mailmarketing
Marketing automation is een onderdeel van e-mailmarketing, maar wat wordt er bedoeld met dat het beter zou zijn dan ‘gewone’ e-mailmarketing? In dit geval mag je denken aan één massa-mail die naar alle contacten gestuurd wordt. Ja, je bereikt je contacten, maar je kunt je sterk afvragen in hoeverre dit resultaat zal boeken. Omdat het erg algemeen is, raakt het mensen veelal niet of voelen ze zich niet aangesproken.
De kracht van gepersonaliseerde mailings
Dus, waarom is marketing automation en dus ook personalisatie in e-mails effectiever in e-mailmarketing? In plaats van één massa-mail, stuur je met automatische e-mailflows gepersonaliseerde e-mails gebaseerd op gedrag, interesses of koopfase binnen de klantreis. Deze mailings maak je dan ook persoonlijk aan de hand van tags (zoals een lead (na inschrijving op je nieuwsbrief) of al een trouwe klant (na meerdere aankopen), maar ook op basis van demografische gegevens (man, vrouw, leeftijd en/of woonplaats) en interesses (iemand koopt bijvoorbeeld hondenvoer of kijkt naar vooral gestreepte kleding). Of, een contact heeft een product in de winkelwagen gestopt, maar vroegtijdig de pagina verlaten: tijd dus om een reminder te sturen en deze koop ‘terug te winnen’. Omdat deze gepersonaliseerde mailings, als onderdeel van de klantreis, zo relevant zijn, is de kans op conversie een stuk hoger dan bij een ‘gewone’ en dus standaard mailing.

Persoonlijke mailings die reageren op een trigger
Zonder dat je er zelf moeite voor hoeft te doen, kan marketing automation de klantloyaliteit verhogen door deze op triggers te laten reageren met meerdere automatische e-mailflows, ook wel drip campagnes genoemd. Is je contact jarig? Stuur hem of haar een berichtje met een persoonlijke kortingscode als verjaardagscadeautje. Of, verzend een herinnering aan de verlaten winkelmand, aanverwante producten als aanbeveling op basis van zoekgedrag of verzend andere follow-ups na interacties. Hoe meer je de (potentiële) klant bij jouw onderneming betrekt, hoe hoger de klantloyaliteit kan worden.
Meerdere kanalen automatisch inzetbaar
Wist je dat je naast e-mail ook andere kanalen in kunt zetten die je volledig automatisch kunt laten verlopen én op specifieke doelgroepen richt? Denk bijvoorbeeld aan een handige SMS, bijvoorbeeld voor een afspraakherinnering, gepersonaliseerde websitecontent of juist advertenties om zo doelgericht contacten aan te trekken. Deze kanalen kunnen jouw e-mailmarketing dan ook extra versterken.
Voor wie is marketing automation geschikt?
Marketing automation is voor iedere organisatie of bedrijf, ongeacht de grootte of branche, enorm waardevol. Of je nu een kleine ondernemer met een webshop of juist een grote B2B-entiteit bent: de geautomatiseerde mailings besparen je niet alleen een hoop tijd, ook is het jouw digitale salespartner. Marketing automation helpt je namelijk om:
- Leadgeneratie te stimuleren: zoals het laten inschrijven voor een nieuwsbrief voor welkomstkorting of het downloaden van een gratis weggever, om hen vervolgens vanuit deze fase verder op te warmen voor een uiteindelijke aankoop.
- Klantloyaliteit op te bouwen: hoe relevanter en attenter de mailings, hoe meer (potentiële) klanten bij jou willen blijven. Dit kan om afgestemde inhoud gaan om te laten zien dat je perfect weet wat je contact zoekt, maar bijvoorbeeld ook het leveren van goede service, zoals het op de hoogte houden van belangrijke updates, zoals order- en verzendstatus.
- Conversiepercentages verhogen: juist omdat je persoonlijke en daarmee afgestemde mailings verstuurd, verhoog je de relevantie (enorm) en daarmee dus ook de conversie. Hoe meer je het behoefte- of interesseveld van je contact raakt, hoe groter de kans wordt dat het profiel op je aanbod ingaat: het begint namelijk nu te voelen als iets dat hij of zij ‘echt niet mag missen’.
- Marketing- en salesprocessen te schalen en automatiseren: met één automatische e-mailflow kun je maar liefst duizenden mensen automatisch begeleiden in hun klantreis. Zo stel je ook slimme processen in, zoals een mail die 2 dagen later met een succesverhaal van een eerdere klant komt nadat iemand de gratis weggever gedownload heeft. Hierdoor reageert het systeem automatisch op gedrag van leads of klanten en bespaar je enorm veel tijd.
Top 8 voordelen van marketing automation
1. Efficiënte leadgeneratie
Wil je zoveel mogelijk potentiële leads aantrekken, aldus inzetten op leadgeneratie? Gebruik aantrekkelijke lead magnets, ook wel (gratis) weggevers om bezoekers of potentiële klanten over te halen hun gegevens achter te laten, zoals hun e-mailadres, in ruil voor een stukje van jouw expertise. Zo laat je precies zien dat jij er verstand van hebt zonder op voorhand teveel weg te geven: hierdoor maak je mensen nieuwsgierig en willen ze nog meer van je zien.
2. Data over klantgedrag
Niet iedere klant is mogelijk even geïnteresseerd in het aanbod dat je op dat moment presenteert. Analyseer daarom het gedrag van je contacten: kijk bijvoorbeeld wie je mails openen, op bijgevoegde links klikken, wie je bijlage(n) downloadt en welke pagina’s bezoekt. Zo ontdek je precies welke boodschap voor wie geschikt is en wat dus het meeste effect oplevert.

3. Optimaliseer je resultaten met A/B-testing
Je aanbod kan helemaal top zijn, maar de manier ‘hoe je het onder je contacten brengt’ is net zo belangrijk. Daarom wordt het je sterk aangeraden om met regelmaat een A/B-testing te doen, ook wel het uitsturen van 2 verschillende mailings. Waar je dan op test? Denk aan de onderwerpregel (maakt het nieuwsgierig?), de tone-of-voice, vorm van knoppen (rechthoekig of afgerond), de CTA (leidt deze tot een klik?) en natuurlijk de inhoud zelf (zoals het type afbeeldingen dat je gebruikt). Hoe meer je test (en dus weet wat werkt), hoe meer je tot je ‘gouden formule’ komt. Wel blijft e-mailmarketing in ontwikkeling, dus blijf met regelmaat A/B-testen.
4. Merkloyaliteit versterken
‘Hoe kunnen ze me dit nu laten zien?’, is toch vaak de eerste reactie die je geeft wanneer je totaal niet relevante producten in je inbox ontvangt. Sterker nog, je krijgt meteen een twijfelachtig gevoel bij het bedrijf. Andersom werkt het daarom ook zo: hoe relevanter de content is die jij aanbiedt, hoe meer je contacten (van leads tot klanten) zich verbonden voelen met jouw merk. Perfect afgestemde content wekt daarom vertrouwen en versterkt de merkloyaliteit.
5. Schalen zonder extra werk
Omdat je de marketing automation eenmalig instelt, worden alle nieuwe leads automatisch in de flows opgenomen, bijvoorbeeld na inschrijving voor een nieuwsbrief. Omdat je een automatisering maar eenmalig hoeft in te stellen en te activeren, scheelt dit je enorm veel handwerk, wat marketing automation dus enorm efficiënt maakt. Ook stijgt hierdoor je Return On Investment (ROI), wat betekent dat je veel terugkrijgt ten opzichte van de tijd die je hierin geïnvesteerd hebt. Je kunt dus (op)schalen zonder extra werk.
6. Samenwerking tussen marketing en sales
Doordat je met marketing automation precies kunt achterhalen waar elke klant staat, zoals in welke fase ze zich bevinden of hoe serieus ze zijn, kan ook het salesteam hier mooi op aanhaken. Het stelt marketing en sales in staat om succesvol samen te werken en aan één gezamenlijk doel te werken doordat sales, middels de marketing automations, precies kan zien welke leads nu het meest waardevol zijn om extra aandacht aan te besteden, ook wel lead scoring genoemd. Door deze samenwerking ontstaat er één krachtig verkooptraject.

7. Hogere omzet
Wanneer je precies weet wát je contacten willen ontvangen, of wie je doelgroep is, en wanneer je deze groep het beste bereikt, converteer je veel meer potentiële klanten dan wanneer je ‘maar iets doet’. Wanneer je dus precies de juiste boodschap naar de juiste doelgroep én op het juiste tijdstip stuurt, ga je voor een hogere omzet zonder extra kostbare inspanning. Dit is ook ideaal om hiermee een duurzame relatie met klanten op te bouwen.
8. Tijd- en kostenbesparing
Het idee dat je alles zelf zou moeten doen óf duur personeel uit moet laten voeren? Dat kost je niet alleen enorm veel tijd en geld, ook is de kans op ‘menselijke’ fouten enorm groot. ‘Oeps, vergeten een bevestiging te versturen’: dit wil je natuurlijk voorkomen, want de klant wil je een zo betrouwbaar mogelijk gevoel geven. Maar, elk contact persoonlijk benaderen? Dat is haast niet te doen. Marketing automation bespaart je daarom super veel tijd én verhoogt je betrouwbaarheid doordat belangrijke updates automatisch verzonden worden.
4 Kernstappen om succesvol te starten met marketing automation
Je hebt goed voor ogen wat je wilt bereiken met jouw onderneming. Om dit ook zo goed mogelijk uit te voeren én te realiseren, is het van essentieel belang om vooraf deze punten helder op papier te hebben:
1. Content- en funnelstrategie
Je begint met het in kaart brengen van je klantreis, ook wel de salesfunnel die het contact doorloopt. Stel voor je customer journey daarom eerst je doel vast en bepaal welke content per fase nodig is (aldus eerst de ontdekkingsfase, gevolgd door de interesse-, verlangens- en uiteindelijke aankoopfase). Zo wil je niet ‘te snel’ gaan, maar wel voor ‘duwtjes in de juiste richting’ zorgen.
2. Concreet doel en KPI’s vaststellen
Heb je je doel vastgesteld? Dan is het ook tijd om je KPI’s te bepalen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal downloads (bijvoorbeeld van je lead magnet / gratis weggever), afspraken, hoeveel open rates je wilt bereiken en welke conversie (lead naar klant) je voor ogen ziet.
3. Contentcreatie en automatiseringsflows
Wanneer je zowel je doel en KPI’s vastgesteld hebt, wordt het tijd om content te creëren. Content die dus tot actie moet leiden om die doelen te behalen. Zo ga je voor treffende teksten in mailings die nieuwsgierigheid uitlokken, maar ook uitnodigen tot een klik. Ook je afbeeldingen moet je hierbij helpen, want het ‘plaatje’ moet natuurlijk ‘verkopen’. Hebben veel mensen op je mailings geklikt, evenals de bijbehorende links? Dan zorg je nu voor de perfecte landingspagina vanuit waar je je contact naar de volgende fase begeleidt, bijvoorbeeld waar de lead magnet gedownload kan worden. Zorg dus dat je content tip-top in orde is.
Veelgemaakte fouten in e-mailmarketing en hoe je deze voorkomt
Je aanbod kan nog zo goed zijn, maar toch stuit je tegen bepaalde problemen. Ontdek daarom snel of deze veelgemaakte fouten in e-mailmarketing mogelijk ook de oorzaak van jouw probleem vormen. En, hoe je dat dus ook weer oplost.
1. Geen lijstgroei meer
Naast het promoten van je dienst of product in je huidige mailinglijst is het ook belangrijk om zoveel mogelijk nieuwe, geïnteresseerde leads aan te trekken. Blijf daarom voortdurend werken aan het uitbreiden van je e-maillijst, zoals nieuwe leads aantrekken met mooie kortingen, je laatste en gelimiteerde seizoensproducten of juist inspirerende lead magnets om meteen je expertise in de spotlights te zetten.
2. Slecht gedefinieerde segmentatie
E-mailmarketing werkt pas echt heel erg goed wanneer je specifieke segmenten maakt. Segmenten die te weinig gedefinieerd zijn, kunnen eerder voor vaagheid en vraagtekens zorgen: zo zijn niet alle contacten gelijk (een net verse lead versus een trouwe klant) of liggen gegevens te ver uit elkaar (zoals ‘leeftijd 40-60’ waarbij 40-jarigen toch anders in het leven staan dan 60-jarigen). Hoe minder specifiek de doelgroep is, hoe minder effectief deze zal zijn. Segmentatie in e-mailmarketing is dus essentieel voor een hoge(re) omzet. Ook kan het zijn dat je mailings te ‘algemeen’ of zelfs onpersoonlijk overkomen, wat het belang van personalisatie binnen e-mails alleen maar meer benadrukt.
3. Te weinig opvolging
Je aanbod is super, maar toch blijft een vervolgstap uit. Hoe kan dat nou? Dit kan liggen aan ontbrekende elementen, zoals de concrete ‘volgende stap’. Stel je presenteert enkel je product, maar je zet hier geen ‘Shop nu’ of ‘Vraag nu meer informatie’ aan: het is voor de klant onduidelijk wat je op dat moment van hem of haar vraagt. Combineer je content daarom met een duidelijke CTA om het contact naar de volgende fase te begeleiden. Maak je gebruik van te weinig of zelfs geen opvolgmails? Dan zal een actie vanuit de klant grotendeels uitblijven.
4. Je verbergt de mogelijkheid tot uitschrijven
Verberg je mogelijk de optie voor contacten om zich voor je nieuwsbrief uit te schrijven om zodoende je mailinglijst zo groot mogelijk te houden? Dit wordt sterk afgeraden, want dit is namelijk in strijd met de algemene privacywetgeving (AVG): je bent namelijk wettelijk verplicht een uitschrijfmogelijkheid te bieden. Daarnaast helpt het je ook om je lijst schoon te houden, want contacten die niet (meer) in je producten of diensten geïnteresseerd zijn, zullen je mailings ook niet meer aanklikken. Openen veel contacten om deze reden je berichten niet meer? Dan kan dit op de lange duur een negatief effect op je afleverbaarheid hebben. Het is daarom verstandig met regelmaat je lijst op te schonen en daardoor ook mensen de mogelijkheid te bieden zélf weg te gaan.
Bekende voorbeelden van succesvolle marketing automations
Om je een goede indruk te geven hoe succesvol een marketing automation kan zijn, vind je hieronder bekende en herkenbare voorbeelden van slimme automatiseringen en daarmee de kracht van e-mailmarketing.
1. Verlaten winkelwagen (e-commerce)
Je hebt ‘m vast al vaak gekregen: de herinnering aan de verlaten winkelwagen, ook wel abandoned cart e-mails, een paar uur of een paar dagen nadat je de pagina -zonder aankoop- verlaten hebt: een van de meest gebruikte automatiseringen binnen e-commerce. Heb je zelf een webshop? Stuur een handige reminder naar dit contact, eventueel in combinatie met ‘bijna uitverkocht’ om de urgentie te benadrukken. Met een herinnering kun je zoveel een deel ‘terugwinnen’, dus maak hier zeker gebruik van.

2. Welkomstcampagne voor nieuwe leads
Of je nu een dienst of product aanbiedt: een welkomstcampagne (met ongeveer geautomatiseerde 3 mailings) doet het altijd goed bij nieuwe leads, zeker wanneer je er ‘iets leuks’ bij doet. Denk aan eerdere succesverhalen die potentiële klanten extra motiveren of juist een welkomstkorting bij een eerste aankoop.

3. Cross-sell of upsell-aanbiedingen na aankoop
Een klant heeft een aankoop gedaan en dus interesse in jouw product laten zien. In dit geval doe je goed aan een marketing automation in de vorm van cross-sell of upsell waarbij je nóg betere of aanverwante producten of diensten aanbeveelt om herhaalaankopen te stimuleren. Zo kun je dit baseren op aankoopgeschiedenis, maar ook op basis van zoekgedrag op de website. Laat dus precies zien dat jij weet wat de klant zoekt.

4. Verjaardagsflow
Niets is zo belangrijk als duurzame relaties met klanten opbouwen. Wist je dat je dit al met kleine, maar krachtige gebaren kunt doen? Een effectieve marketing automation is hierbij de verjaardagsflow e-mail: stuur je contacten op hun verjaardag een persoonlijk berichtje met hierbij een kortingscode of giftcard om hun loyaliteit te versterken.

Zo maak je van marketing automation een succes
Wist je dat één marketing automation al het grote verschil kan maken? Dit betekent dan ook dat, wanneer je met e-mailmarketing start of meer omzet wilt genereren, je vaak al met één e-mailflow kunt beginnen. Eén eenvoudige automatisering starten, zoals een welkomstflow, vormt hierbij de ideale pijler om te zien hoe deze ontvangen wordt en om te kijken wat wel of niet werkt. Meet en analyseer vanaf het eerste begin de open rates, de click-through rates en de conversie. Wanneer je met A/B-testing ontdekt wat uiteindelijk het beste werkt, kun je eventueel een tweede en derde automatisering toevoegen, afhankelijk van wat bij je business past. Zo bouw je het systematisch uit en maak je van marketing automation een succes.
Kort samengevat…
Marketing automation is dus lang niet alleen ‘een leuke gadget’ meer: het is dé manier om nieuwe contacten aan te trekken, klantrelaties te versterken, het up-to-date houden van de contacten om de loyaliteit te verhogen. En, het is bovenal dé methode om het maximale uit je e-mailmarketing te halen en je omzet sterk te laten groeien. Door specifieke doelgroepen te maken, door je contacten op basis van bepaalde gegevens in te delen, stel je jezelf in staat om ieder contactprofiel altijd van de juiste en daardoor afgestemde content te voorzien. Hoe hoger de relevantie, hoe hoger de kans op conversie en dus omzet. De slimme marketing automations helpen je dan ook perfect bij het versturen van de juiste content op het juiste moment.
Wil jij ook alles uit je e-mailmarketing en marketing automations halen en dus een ijzersterke e-mailfunnel automatisering opzetten? Start vandaag nog jouw proefaccount bij MailBlue!