Adverteren is een prachtige manier om nieuwe leads te verzamelen en je e-maillijst te groeien. Toch wordt er bij advertenties met name gedacht aan Facebook en Google, terwijl ook LinkedIn enorme kansen biedt. In dit artikel nemen we je mee in hoe je je e-maillijst kunt groeien door te adverteren op LinkedIn.
Wat is LinkedIn?
LinkedIn is een sociaal media platform, gebruikt om zakelijke connecties te maken, content te delen en op de hoogte te blijven van markttrends. Vooral voor B2B-verkoopteams en marketingexperts is LinkedIn de afgelopen jaren steeds interessanter geworden. Wereldwijd heeft LinkedIn, mede dankzij de overname door Microsoft, flinke stappen gezet. In april 2017 telde het platform meer dan 500 miljoen gebruikers. Er worden nog steeds jaarlijks nieuwe functies toegevoegd, waardoor het platform een steeds groter publiek aan professionals aanspreekt.
Binnen LinkedIn zijn er veel verschillende advertentievormen beschikbaar. Bovendien biedt dit platform je de mogelijkheid om heel precies te targeten, waardoor je jouw doelgroep effectief bereikt. Veel mensen denken dat adverteren op LinkedIn duur is, maar omdat je je doelgroep zo specifiek kunt instellen, kunnen de kosten per lead uiteindelijk veel lager uitpakken.
Wat is leadgeneratie?
Bij leadgeneratie gaat het om het verzamelen van een groep potentiële klanten die je langzaam kunt opwarmen. In de context van dit artikel richten we ons op e-mailmarketing. Het verzamelen van leads betekent dus het verzamelen van mensen op je e-maillijst. Deze mensen volg je daarna op met een sterke e-mailmarketingstrategie, waarna ze converteren en jouw omzet groeit.
Een goede manier om leads te verzamelen is door een gratis product aan te bieden, zoals een e-book, whitepaper webinar. Mensen geven jou hun e-mailadres in ruil voor deze gratis weggever (leadmagnet). Wanneer je gaat adverteren op LinkedIn is het dus interessant om juist met dit gratis product te adverteren, zodat mensen een goede reden hebben om hun e-mailadres achter te laten.
Wat is adverteren op LinkedIn?
Adverteren op LinkedIn is een krachtige manier van adverteren die zowel voor grote als kleine bedrijven interessant is. Zo kan het worden ingezet om je bereik te vergroten, je merk te versterken én om leads te verzamelen. LinkedIn adverteren werkt op een kost-per-klik (CPC) of kost-per-duizend impressies (CPM) model, vergelijkbaar met andere online advertentieplatforms.
Adverteren op LinkedIn & e-mailmarketing
In dit artikel richten we ons op adverteren op LinkedIn voor leadgeneratie, in dit geval het verzamelen van nieuwe leads op je e-maillijst. Uiteindelijk wil je de verzamelde leads natuurlijk opvolgen met een e-mailmarketingstrategie, zodat ze niet lead blijven, maar klant worden. Hoe je dat het beste aanpakt lees je in het Gratis E-mailmarketing Handboek.
Voordelen van adverteren op LinkedIn
Anno 2023 heeft LinkedIn meer dan 9 miljoen Nederlandse gebruikers. Dat is een verbazingwekkende hoeveelheid professionals, allemaal verzameld op één platform. Je kunt dus enorm veel mensen bereiken door op LinkedIn te adverteren, maar uiteindelijk wil je jouw specifieke doelgroep bereiken. Het mooie is dat LinkedIn veel data heeft over zijn gebruikers, waardoor jij je advertentie heel gericht kunt inzetten. Zo weet LinkedIn precies wat de werkachtergrond van iemand is, welke vaardigheden hij heeft en welke opleidingen hij heeft gevolgd. Daarnaast weet LinkedIn o.a. wie zijn collega’s zijn (of waren) en in welke zakelijke kringen de gebruiker verkeert. Dit betekent dat je met LinkedIn-advertenties gerichter te werk kan gaan dan bij andere netwerken.
In tegenstelling tot Facebook, houden LinkedIn gebruikers hun informatie bijgewerkt, omdat het bij wijze van spreken een digitaal CV is. Mensen zetten het er direct op wanneer ze een nieuwe cursus hebben gevolgd, promotie hebben gemaakt of van baan zijn gewisseld. Dit zorgt ervoor dat jij met jouw advertentie mensen bereikt die ook écht in jouw doelgroep vallen (en daar niet zijn uitgegroeid, bijvoorbeeld).
Adverteren op LinkedIn strategie in 3 fasen
Wanneer je aan de slag gaat met adverteren op LinkedIn, kun je je direct richten op leadgeneratie door middel van een gratis weggever. Maar je kunt er ook voor kiezen om je campagne op te zetten in drie fasen, waarbij je begint met het opbouwen van merkbekendheid, vervolgens mensen aanzet tot websitebezoek én dan pas je leadgeneratie op gang brengt.
Zo’n strategie is behulpzaam omdat elke fase de volgende versterkt en vergemakkelijkt. Mensen die al bekend zijn met je merk zullen sneller op de website gaan kijken en mensen die al eens op je website geweest zijn, voelen zich veiliger en meer vertrouwd bij het downloaden van je leadmagnet. Bovendien kun je bij leadgeneratie dan gebruikmaken van de retargeting optie, waarbij je je advertentie specifiek richt op mensen die je website al eens bezocht hebben.
Door eerst te gaan voor merkbekendheid en websitebezoek, is de kans op conversie groter bij leadgeneratie. Oftewel: het aantal leads dat je verzamelt gaat flink omhoog en de kosten omlaag!
Mogelijkheden adverteren op LinkedIn
LinkedIn biedt in Nederland vier advertentieopties:
- Tekstadvertenties
- Sponsored content
- Lead Gen Forms
- Message Ads
- Dynamic Ads
Hieronder gaan we verder in op elke mogelijkheid.
Tekstadvertenties op LinkedIn
Deze advertenties zie je alleen als je via je desktop LinkedIn bezoekt. Vaak bevatten ze een afbeelding en worden ze rechts in de zijbalk geplaatst. Soms verschijnen ze bovenaan zonder afbeelding. Ondanks de onopvallendheid van deze advertenties kunnen ze behoorlijk effectief zijn als ze correct worden gebruikt, zeker voor remarketing doeleinden.
Sponsored content op LinkedIn
Dit is de meest voorkomende vorm van LinkedIn-advertenties. Het zijn berichten die in je newsfeed voorbijkomen, waar in het klein ‘sponsored’ bijstaat. Hierdoor lijken ze op een normaal bericht, waardoor ze vaker en met meer aandacht worden gelezen. Het kan gaan om een afbeelding, video of carrousel. Ideaal om aandacht te trekken en je bereik te vergroten.
LinkedIn Lead Gen Forms
Vooraf ingevulde formulieren die gebruikers in staat stellen om snel hun gegevens met je te delen, zonder dat ze de site hoeven te verlaten. Dit is dé manier om LinkedIn adverteren te gebruiken om je e-maillijst te groeien.
LinkedIn Message Ads
Voorheen ook wel Sponsored InMail genoemd. Een advertentie, maar dan in je inbox als een persoonlijk bericht. Dit is een geweldige manier om je boodschap persoonlijker te maken en een meer één-op-één connectie met potentiële leads te creëren. Deze vorm van adverteren is met name geschikt voor evenementen. Deze vorm van adverteren is in de EU niet beschikbaar vanwege de GDPR-regelgeving.
Dynamic Ads
Dit zijn gepersonaliseerde advertenties, waarin bijvoorbeeld de naam van de gebruiker automatisch in de advertentie verwerkt wordt.
Wat voor jou de beste optie is hangt af van je specifieke doelstellingen, je doelgroep en de inhoud van je bericht.
Het doel van je LinkedIn advertentie bepalen
Naast leadgeneratie zijn er ook andere doelen mogelijk met LinkedIn advertenties, waaronder:
- Meer traffic naar je website
- Het aantal aankopen in je shop verhogen
- Sollicitanten aantrekken
- Merkbekendheid vergroten
- Interactie met je netwerk vergroten
In dit artikel gaan we uit van leadgeneratie, met als doel het groeien van je e-maillijst.
De doelgroep voor je LinkedIn advertentie instellen
Als je gaat adverteren op LinkedIn wil je natuurlijk wel gebruikmaken van het grootste voordeel van dit advertentiekanaal: het specificeren van je doelgroep. Met adverteren op LinkedIn kun je je doelgroep super precies instellen, maar dat vraagt wel van jou dat je weet wie je doelgroep is. We adviseren je dan ook altijd om een persona op te stellen van je ideale klant: één fictief persoon die jouw doelgroep representeert en aan wie je al je advertenties richt. Van dit persona weet jij alles, standaard gegevens zoals woonplaats en beroep, maar ook de problemen waar hij ’s nachts van wakker ligt, het leven waar hij van droomt, welke woorden hij vaak gebruikt, etc.
Wanneer je je advertentie gaat instellen op LinkedIn, kun je al deze gegevens instellen. Met name gegevens als functietitel, de branche waarin hij werkt en zelfs het specifieke bedrijf zijn gegevens waarvan je gebruik kunt maken op LinkedIn. Zo kun je je advertenties optimaliseren en er zeker van zijn dat ze worden weergegeven aan jouw ideale klanten.
Een leuke optie die LinkedIn biedt is om te adverteren aan mensen die samen in een LinkedIn groep zitten. Denk aan een groep als ‘Freelance Tekstschrijvers’. Je weet dat al deze mensen freelance tekstschrijver zijn en dus, indien jij een product of dienst hebt dat hierop aansluit, binnen jouw doelgroep vallen.
Daarnaast heeft LinkedIn de Audience Matching optie, die drie vormen kent:
- Website retargeting: hiermee breng je je advertentie onder de aandacht bij personen die je website eerder hebben bezocht of zelfs bepaalde pagina’s hebben bezocht (denk aan een pagina met een specifiek blogartikel of de pagina met het formulier om een kennismakingsgesprek aan te vragen).
- Account targeting: bepaal zelf welke organisaties je wilt targeten door een lijst met bedrijfsnamen te uploaden. LinkedIn raadt aan om minimaal 1.000 bedrijfsnamen te uploaden, maar vanaf 300 herkende organisaties werkt het al. Door het uploaden van bedrijfsnamen target je de werknemers van deze bedrijven.
- Contact targeting: een look-a-like doelgroep op basis van je bestaande e-maillijst. LinkedIn zal de advertenties dan weergeven aan mensen die lijken op de gebruikers die nu op jouw lijst staan. Je hebt hierbij wel rekening te houden met de regels van de AVG.
Als je hebt geadverteerd met een video, is het mogelijk om de mensen die de video hebben gezien te targeten met een nieuwe advertentie. Zo help je ze door middel van LinkedIn advertenties door de klantreis.
Je doelgroep moet minimaal 300 LinkedIn gebruikers bevatten, maar hoe groot je doelgroep precies moet zijn, hangt volledig af van jouw branche en advertentiedoel. Een handvat is om te werken met doelgroepen van meer dan 10.000 mensen. Op die manier verzamel je genoeg data om je advertentie te kunnen testen en bij te stellen.
Tip: LinkedIn Audience Expansion kun je beter links laten liggen, het is veel belangrijker om eerst zelfs een stevige strategie op te stellen. Hulp bij nodig? Bij The Blue Agency denken we strategisch met je mee en nemen we ook de uitvoering voor je uit handen.
Waar voldoet een effectieve LinkedIn advertentie aan?
Met de juiste strategie kan adverteren op LinkedIn een krachtige tool zijn om leads te verzamelen en je e-maillijst te groeien. Dat vraagt natuurlijk wel om een advertentie van hoge kwaliteit, zodat mensen er ook echt aandacht aan besteden. Een aantal tips om in gedachten te houden bij het opstellen van je LinkedIn advertentie:
- Werk met je doelgroep in gedachten: wat willen ze zien? Welke problemen willen ze opgelost hebben? Hoe sluit jouw product of dienst daarop aan? Potentiële leads worden aangetrokken door waardevolle en relevante content, zorg ervoor dat je advertentie ook echt waarde biedt en de tijd van de gebruiker waard is.
- Maak gebruik van de targetingopties van LinkedIn: stel je advertentie zo specifiek mogelijk in. Voor wie is deze écht bedoeld? Wees niet bang om mensen uit te sluiten die niet jouw ideale klant zijn.
- Gebruik een duidelijke call-to-action (CTA): wat wil je dat de gebruiker doet na het zien van je advertentie? Geef hem een duidelijke opdracht: inschrijven voor webinar, volgen op LinkedIn, whitepaper downloaden, etc. Geef niet meer dan één CTA in je advertentie, zodat je de gebruiker niet verwart.
- Wees creatief met je advertenties: experimenteer met de verschillende advertentiemogelijkheden, gebruik aantrekkelijke visuals en doe A/B-testen met verschillende koppen en teksten.
- Optimaliseer voor mobiel: veel LinkedIn gebruikers bekijken het platform op hun smartphone, zorg er dus voor dat je advertenties er goed uitzien op een telefoon.
- Test en optimaliseer: het is belangrijk om je campagne continu te volgen en analyseren om te zien wat werkt en wat niet. Dit betekent niet alleen dat je verschillende advertentiemogelijkheden en doelgroepen uitprobeert, maar ook dat je de prestaties van je campagne constant in de gaten houdt. Op basis daarvan maak je aanpassingen.
Vergeet niet dat je advertentie altijd moet voldoen aan de richtlijnen en specificatie van LinkedIn, De actuele LinkedIn specificaties vind je in dit artikel terug. (https://www.linkedin.com/pulse/alle-linkedin-specs-afmetingen-bestandtypes-aantal-tekens-nagel/ )
Meten van het succes van je LinkedIn advertentiecampagne
Het meten van het succes van je LinkedIn advertentie is cruciaal om je advertentie te blijven optimaliseren en er zoveel mogelijk resultaat uit te halen. Gelukkig biedt LinkedIn een ingebouwde analytics tool voor adverteerders, zodat je het succes van je campagne kunt meten. Zo kun je bekijken hoe vaak een advertentie is gezien, erop is geklikt en hoeveel mensen er zijn geconverteerd (in dit geval: je gratis weggever hebben gedownload en zodoende nu op je e-maillijst staan). Vergeet ook niet om de kosten in de gaten te houden. Op het moment dat je je advertentie optimaliseert, zouden de kosten automatisch om laag moeten gaan omdat je meer conversies hebt.
A/B-testen van je LinkedIn advertenties
Als je een advertentie aanmaakt is het verstandig om minimaal vijf verschillende advertenties in je campagne te verwerken. Toch wil je van elke advertentie ook een vergelijkbare maken, die maar op basis van één aspect verschilt. Denk aan een andere titel of afbeelding. Zo kun je kijken welke advertenties het beste werken en de advertenties die het niet zo goed doen, direct weer uitzetten. Op die manier gaat je budget naar advertenties die goed voor je werken.
Wat kost adverteren op LinkedIn?
Advertentiekosten kunnen behoorlijk variëren op LinkedIn, dit is met name afhankelijk van je campagnedoelstelling, doelgroep en het type van de advertentie. Daarnaast werkt LinkedIn adverteren op basis van het kost-per-klik (CPC) of kost-per-duizend impressies (CPM) model. Dat betekent dat je pas voor de advertentie betaalt op het moment dat erop geklikt is.
Gelukkig biedt LinkedIn na het instellen van je voorkeuren wel een schatting van je potentiële bereik, klikkosten en click-through-rate. Hoewel deze schattingen in werkelijkheid iets kunnen afwijken, geven ze een redelijk beeld.
Goed om te weten is dat je per dag een budget van €10,- per campagne nodig hebt, wat neerkomt op ongeveer €300,- per maand. Als je gaat adverteren op LinkedIn, is het belangrijk om voldoende budget te hebben, zodat je ook kunt experimenteren met verschillende advertenties en doelgroepen. Ga er voor het gemak vanuit dat het even duurt (en wat geld kost) voordat je een succesvolle advertentie hebt lopen. De gemiddelde kosten per klik bedragen ongeveer €3 – €4, met een gemiddelde click-through-rate variërend tussen 0.30% en 0.50%.
Op het eerste gezicht lijken deze cijfers wellicht hoger dan bij platformen zoals Google Ads, Facebook of Instagram. Maar LinkedIn geeft je de mogelijkheid om super specifiek te targeten, waardoor je beter je doelgroep bereikt en uiteindelijk voor dezelfde prijs meer leads verzamelt. Dat maakt LinkedIn een behoorlijk kostenefficiënt advertentiekanaal.
Kijken bij de concurrent
Als je naar de bedrijfspagina van je concurrent gaat, klik je op ‘bijdragen’ en daarna op ‘ads’, daar zie je precies hoe je concurrent het aanpakt. Niet nadoen natuurlijk en juist gebruik van jouw unieke USP’s, maar dan heb je een idee van hoe het eruit zou kunnen zien.
Wat als mijn advertentie niet wordt goedgekeurd?
Nadat je je advertentie hebt bevestigd moet LinkedIn deze eerst goedkeuren. Soms is het platform daar best streng in, zo mag je niet adverteren op de volgende onderwerpen:
- Alcohol
- Gokken
- Verdovende/farmaceutische middelen
- Dating
- Crypto’s
- Wapens
- Naaktheid (bikinifabrikanten kunnen inpakken)
Ook als je een hele brave advertentie hebt die voldoet aan de regels, wordt je advertentie soms afgekeurd. In dat geval: een nieuwe versie opstellen en opnieuw proberen.
Hoe lang moet je adverteren op LinkedIn?
Zolang jij wilt natuurlijk. Maar geef het niet te snel op, soms heb je even wat tijd nodig voordat je een succesvolle advertentie hebt staan. Daarna wil je waarschijnlijk niet meer stoppen omdat je er zo’n waanzinnige resultaten uithaalt (een sky high e-maillijst, bijvoorbeeld). Adverteer je op een grotere doelgroep, dan heeft de advertentie ook gewoon een paar maanden nodig om door iedereen gezien te worden. Bij een kleine doelgroep kan dit proces na een paar dagen al compleet zijn. Dan is het tijd je advertentie te stoppen, een nieuwe klaar te zetten of een volgende doelgroep te targeten.
Hulp nodig bij je LinkedIn advertenties?
Zin om gebruik te maken van dit interessante advertentiekanaal? Maar niet alleen? De specialisten van The Blue Agency helpen je graag verder en ontzorgen jou als het aankomt op het bedenken van een sterke advertentiestrategie. Daarnaast denken we meteen een stevige e-mailmarketingstrategie voor je uit, zodat je verzamelde leads ook echt klant worden.
Benieuwd hoe we jouw onderneming en advertentiestrategie naar een hoger level kunnen tillen? Plan een kennismaking met één van onze advertentiespecialisten en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen.