Wat zijn aftersales?
De term aftersales betekent het hele proces dat plaatsvindt na de verkoop van een product of een ander soort overeenkomst. Dit proces omvat alle inspanningen van een bedrijf om klanten te ondersteunen en tevreden te houden nadat ze een aankoop hebben gedaan.
Doel aftersales
Het belangrijkste doel van aftersales is klanttevredenheid. Een blije klant leidt namelijk tot:
- klantbinding en zo meer kans op herhaalaankopen
- een goede reputatie van je bedrijf
- een upsell of cross sell van andere producten of diensten
- reclame via je klant en dus meer klanten
- een hogere, gemiddelde bestelwaarde
Aftersales worden vaak vergeten, maar zijn een belangrijk onderdeel in je verkoopproces. Elk bedrijf, hoe groot of klein ook, kan hiervan profiteren.
Soorten aftersales
Aftersales komen in allerlei vormen en maten. We noemen een paar voorbeelden.
Een goede klantenservice
Het bieden van hulp en ondersteuning bij vragen of problemen met het product of de dienst.
Garanties en retourzendingen
Het bieden van garanties en terugnamebeleid. Dit helpt om het vertrouwen van klanten te vergroten.
Onderhoud en reparaties
Onderhouds- en reparatiediensten aanbieden om het product in goede staat te houden en te herstellen indien nodig.
Bijpassende producten en diensten aanbieden
Een klant helpen de juiste accessoires of verdieping te vinden.
Hoe zet je aftersales in?
Een klant tevreden willen houden is één ding. Deze op de juiste manier bereiken en benaderen een ander. Je wilt bestaande klanten niet verliezen, waardoor er een strategie nodig is.
Veel bedrijven hebben daarom een aftersales manager in dienst. Deze persoon onderhoudt contact met bestaande klanten. De aftersales manager weet precies wat welke klant wanneer heeft gekocht. Zo kan er een upgrade of bijpassend product worden aangeboden, is er persoonlijk contact en zijn de lijnen kort.
Aftersales via e-mailmarketing
Geen aftersales manager in dienst? Zet dan eens e-mailmarketing in voor een aftersales campagne. Dit is een laagdrempelige manier om een goede dienstverlening te geven en upsells of cross sells onder de aandacht te brengen. E-mailmarketing is ook een goede aanvulling op een aftersales manager.
Waarom e-mailmarketing als aftersales methode?
E-mailmarketing kent nogal wat voordelen. Hoewel de methode minder persoonlijk is dan het inzetten van een aftersales manager, is deze vorm van aftersales binnen een dag geregeld. Meer dan wat software en goede copy heb je niet nodig om toch het contact met je klanten te behouden.
We lichten een paar voordelen van aftersales via e-mailmarketing voor je toe.
Lagere kosten
E-mailmarketing is een goedkope manier om met klanten te communiceren. Handig voor kleine bedrijven die geen budget hebben om een persoon als aftersales manager in te huren.
Schaalbaarheid
E-mailmarketing stelt je in staat om op grote schaal te communiceren met je doelgroep. En zelfs dan zijn e-mails eenvoudig te personaliseren op basis van de klantgegevens.
Automatiseringen
Door het opzetten van automatiseringen weet je zeker dat je je geen salesmoment meer mist. De automatiseringen beginnen te lopen op het moment dat er specifieke triggers afgaan, zoals het aanmelden voor acties, aankopen of websitebezoeken.
Meetbaarheid
Programma’s voor e-mailmarketing, zoals MailBlue, houden data bij over open rates en click through rates. Zo meet je de effectiviteit van je aftersales strategie en is deze eenvoudig aan te passen.
Het opzetten van een aftersales strategie
Voordat je aan de slag kunt met een aftersales manager of e-mailmarketing, maak je de aftersales strategie. Hier zijn een paar voorbereidende stappen belangrijk, namelijk:
- bepaal de doelen die je wilt behalen
- verzamel relevante klantgegevens zoals aankoopgeschiedenis en interesses
- schaf goede e-mailsoftware met de mogelijkheid tot automatisering aan
- zorg voor een makkelijk bereikbare klantenservice
- bepaal hoe je de resultaten gaat meten en monitoren
Data
Welke strategie je ook bedenkt, deze moet bij je bedrijf en doelgroep passen. Onthoud daarbij dat het verzamelen van data onmisbaar is. Zonder de juiste data en up-to-date aankoopinformatie, kunnen er nooit goede aftersales worden gedaan en verliest een bedrijf persoonlijke binding met de klant.