Een webwinkel beginnen of een webwinkel uitbreiden zonder een eigen voorraad van producten te hebben of met beperkte investeringsruimte? Mogelijk is dropshipping iets voor jou. Na het lezen van deze uitgebreide handleiding zul je weten wat dropshipping is en hoe je het voor je kunt laten werken.
Wat is dropshipping?
Voor veel (startende) ondernemers klinkt het starten van een webwinkel heel interessant. Je kunt je eigen uren indelen en je hebt veel vrijheid. Als je eenmaal een product of markt hebt gekozen waarin je je webwinkel wilt gaan starten kom je bij de volgende vraag; hoe ga ik dit allemaal financieren?
Via dropshipping kun je zonder enorme investeringen te hoeven doen gemakkelijk je assortiment in je webwinkel uitbreiden, of een webwinkel beginnen. Je hebt geen eigen voorraad meer nodig hiervoor. In samenwerking met andere partijen maak je namelijk gebruik van andermans voorraden.
Pas wanneer jij het product verkoopt en hier dus al geld mee hebt verdiend, krijgt jouw leverancier hier een melding van. Deze stuurt vervolgens het bestelde product op en jij betaalt hier een X bedrag voor, welke -als je het goed doet- lager is dan het bedrag dat jij hebt ontvangen.
Voordelen van dropshipping
De voordelen van dropshipping op een rij:
✅ Je hebt geen eigen voorraad
Met dropshipping maak je gebruik van andermans voorraden, hierdoor hoef je zelf geen voorraad in te kopen en blijf je niet zitten met oude collecties en voorraad die je niet verkocht krijgt.
✅ Geen hoge investeringen nodig
Doordat je niet hoeft te investeren in grote voorraden is het starten van een webshop op basis van dropshipping heel laagdrempelig. Je kunt eigenlijk direct beginnen met verkopen zonder hiervoor de producten daadwerkelijk zelf op voorraad te hebben.
✅ Geen logistieke uitdagingen
Als webwinkelier wil je bezig zijn met je klanten, producten en je webwinkel. Niet met het inpakken van pakketten en de verzending van jouw producten. Een goede dropshipping leverancier neemt ook de verzending van jou uit handen. Dit bespaart je een hoop tijd en geeft een boel vrijheid.
✅ Dropshipping als uitbreiding op je huidige assortiment
Veel webwinkel eigenaren zien een webwinkel heel zwart-wit. Of het is een dropshipping webwinkel of niet. Maar ook bestaande webwinkels kunnen veel voordelen ervaren aan dropshipping. Zo kunnen ze gemakkelijk groeien en uitbreiden in het assortiment, zonder hier direct grote investeringen aan te hangen.
✅ Marktonderzoek en dropshipping
Dropshipping is ook een geweldige manier om marktonderzoek te doen. Je begint simpelweg met het verkopen van producten en wanneer deze producten goed beginnen te lopen kun je het product alsnog op grotere schaal voordelig inkopen.
Nadelen van dropshipping
❗️Het vinden van een goede leverancier kost tijd
Een goede leverancier vinden kost veel tijd; je moet hier genoeg tijd voor reserveren en in de meest ideale situatie ga je zelfs bij meerdere leveranciers langs.
❗️Weinig invloed op je bestellingen
Je bestellingen worden afgehandeld en verzonden door de leverancier. Zelf heb je er maar weinig invloed op hoe dit gebeurt. Wil jij een flyer of kortingsvoucher meesturen met je bestelling? Dan moet je leverancier dit maar net willen en kunnen doen.
❗️Alles op voorwaarde van de leverancier
Je bent afhankelijk van de leverancier. Wanneer de leverancier wilt dat de bestellingen vóór 14:00 uur worden aangeleverd om de volgende dag nog verstuurd te worden. dan kun je hier weinig tegenin brengen. Je hebt geen volledige controle over hoe de afhandeling van jouw bestellingen gaat.
❗️Geen zekerheid
Ook leveranciers gaan weleens failliet of besluiten om te stoppen met de zaak. Het is lastig om op iemand te bouwen; zeker als het om echte euro’s gaat. Wees er dus zeker van dat de leverancier volledig te vertrouwen is en een gezond bedrijf is.
Kenmerken van een goede dropshipping leverancier
De kenmerken van een goede leverancier op een rij:
✔️ Een grote voorraad
Doe je zo je best om een verkoop te realiseren.. kom je er achter dat het product niet meer op voorraad is bij jouw dropshipping leverancier; dat is balen! Een goede dropshipping leverancier heeft daarom ook altijd een ruime voorraad.
✔️ Heeft productteksten beschikbaar
Een leverancier waarvan je de teksten mag gebruiken is natuurlijk ideaal; dat scheelt een hoop werk. Deze teksten bevatten vaak al de technische gegevens van een product; die kun je goed gebruiken bij het herschrijven van een tekst.
✔️ Heeft productafbeeldingen beschikbaar
Omdat je geen eigen voorraad hebt, ben je ook niet in staat om eigen productfoto’s te maken. Je leverancier zou je er enorm mee helpen door de afbeeldingen van de producten beschikbaar te stellen zodat jij deze mag gebruiken in jouw webwinkel.
✔️ Staat open voor groei
Stel jouw webwinkel is succesvol en je wilt meer producten gaan verkopen, of je krijgt andere wensen vanuit je dropshipleverancier.. Is deze dan bereid om met je mee te denken en staat de leverancier niet in de weg van jouw groei?
Hoe vind je de perfecte dropshipping leverancier?
Het vinden van de perfecte dropshipping leverancier kan best wel wat tijd in beslag nemen. Er zijn veel factoren die meespelen bij het selecteren van een goede leverancier. In dit artikel heb ik je al geprobeerd te behoeden voor een aantal fouten en ik raad je ook zeker aan de onderstaande tips nog even door te lezen voordat je van start gaat met je webshop op basis van dropshipping.
Lijsten met dropshippers
Zo her en der worden volledige lijsten aangeboden of verkocht met daarop een heleboel adressen van dropshippers. Deze lijsten zijn een goed begin; je kunt hierin ontdekken wat voor type leveranciers er bestaan en waar ze vandaan komen.
Zoek via Google
Ook via Google kun je zelf leveranciers zoeken die aan dropshipping doen. Een hele simpele zoekopdracht kan al voldoende zijn, bijvoorbeeld: “[Product] + dropshipper”. Let wel op; uit mijn ervaring weet ik dat de dropshippers die gevonden worden op het zoekwoord “dropshipper” vaak duurder zijn dan andere winkels.
De manier die voor mij altijd het beste heeft gewerkt is door op zoek gaan naar webwinkels die juist nog GEEN dropshipping aanbieden. Vervolgens kun je de eigenaar een e-mail sturen of bellen met het voorstel om een dropshipping deal te maken. Je zult vaak een “nee” horen, maar je hebt maar één “ja” nodig. Deze ondernemers hebben vaak veel meer speelruimte om ook jou een goede marge te kunnen bieden.
Benoem bij een potentiële dropshipper ook altijd de voordelen voor hem. Jij gaat tenslotte meer omzet genereren voor hem en hij betaalt niet voor de marketing. De dropship leverancier hoeft eigenlijk alleen de bestelling in te pakken en te verzenden en hier een kleine vergoeding voor in rekening te brengen.
10 dropshipping ‘starter’ tips
Negen handige tips voor als je aan de slag wilt gaan met dropshipping:
Tip 1 – Houd rekening met de BTW
Neem niet klakkeloos de prijs over die jouw dropshipping leverancier je aanraadt. Het kan zijn dat de leverancier zijn prijzen namelijk exclusief BTW naar jou doorstuurt.
Tip 2 – Betalen voor de dropshipping service
In sommige gevallen moet je een klein bedrag aan extra servicekosten betalen per bestelling bij een dropship leverancier. Hiervoor wordt de bestelling dan ingepakt en verzonden. Vergeet niet dat wanneer je dit bedrag moet betalen, dat je dit ook moet doorberekenen in de prijs van jouw producten.
Tip 3 – Ga nooit met de eerste dropshipping leverancier in zee
Denk je dat je een leverancier hebt gevonden? Kijk dan ook altijd nog eventjes verder. Er is bijna altijd nog wel een betere of goedkopere leverancier te vinden ;). In de meeste gevallen ga je een langdurige relatie aan met jouw leverancier; de voorwaarden moeten dus goed zijn.
Tip 4 – Kopieer nooit zomaar informatie van de website van je leverancier
Niet iedere leverancier stelt het op prijs wanneer je haar teksten of afbeeldingen gebruikt. Je hebt ze wel nodig voor jouw webwinkel, maar vraag altijd eerst even toestemming. Dit kan een boel ophef voorkomen.
Tip 5 – Herschrijf alle teksten die je krijgt
Het is erg interessant om alle teksten van de website van de leverancier te kopiëren, alleen het is beter om even de tijd te nemen om de teksten te herschrijven. Google waardeert het wanneer je unieke content aanbiedt op je website. Hierdoor zal je webwinkel beter worden gevonden in de zoekmachines.
Tip 6 – Chinese dropshipping leverancier
Er zijn veel goedkope Chinese webwinkels die dropshipping aanbieden. Deze webwinkels hebben een enorm groot aanbod en die prijzen; daar kun je wel een mooie winstmarge op maken. Alleen moet je goed kijken of er niet nog verzendkosten bij je bestelling bij komen. Ook is er vaak een levertijd van 3 weken. Dit moet je dan goed naar je klant toe communiceren.
Daarnaast kun je er tegenaan lopen dat veel van de Chinese dropship leveranciers geen Engels spreken; dat maakt de communicatie erg lastig voor jou. Ondanks dat de marges vaak iets kleiner zijn, is het wellicht al met al een beter idee om toch met een Nederlandse leverancier in zee te gaan.
Tip 7 – Maak duidelijke afspraken
Een klant stuurt een product retour; en dan? Zorg dat je duidelijke afspraken maakt over levertijden, retourzendingen, voorwaarden, support en de facturatie. Misschien niet het leukste om te regelen, maar zorg dat het wel helder is. Dit voorkomt een hoop gedoe in de toekomst.
Tip 8 – Blijf goed in contact
Dankzij jouw leverancier komt er geld bij jou in het laatje. Het is natuurlijk een zakelijke connectie, maar blijf wel goed in contact: doe af en toe eens iets speciaals en houd het leuk. Zo heb je het langst goed en gezellig contact en kan de leverancier wellicht ook eens met jou meedenken als er een keer iets mis gaat.
Tip 9 – Ga altijd langs bij de dropshipping leverancier
Heb je een goede dropshipping leverancier gevonden? Maak altijd even een afspraak, zodat je weet met wie je zaken doet en een beeld hebt bij hoe het bedrijf eruit ziet. Je kunt gelijk controleren hoe de voorraden van het bedrijf zijn. Een dergelijke afspraak geeft je vaak een beter beeld van hoe professioneel het bedrijf ingericht is. Je ontdekt iets makkelijker of het bedrijf misschien ergens nog wat steekjes laat vallen.
Tip 10 – Plaats een proefbestelling
Ga als “mystery shopper” ook eens langs bij je leverancier en plaats een proefbestelling; controleer hierbij of de levertijden kloppen, of je bestelling netjes geleverd wordt, of de verzending op zich naar wens is gegaan etc. Je kunt maar beter zeker zijn van je zaak voordat je je volledig gaat storten op het verkrijgen van meer verkopen.
18 tips om een betere dropshipper te worden
Ben jij er al achter dat dropshipping een mooie manier is om een online business te bouwen waarin je zelf alle vrijheid hebt om te reizen, om met je familie te zijn en om te werken op de plekken en tijden die je zelf wilt? Dat is mooi. Maar waarschijnlijk weet je ook; aan succes gaat heel wat vooraf… Met deze tips helpen we jou als dropshipper een stuk dichter bij dat succes. Check of jij al wat tips toepast of wellicht nog betere resultaten uit je dropship bedrijf kunt halen!
Tip 1 – Stop een flyer bij jouw bestellingen
Ook al verzend je jouw eigen bestellingen niet, spreek met de dropshipping leverancier af dat hij jouw flyers bij de bestellingen doet die jij maakt. Met flyers kun je van alles doen; een aanbieding versturen of een connectie maken op social media bijvoorbeeld. Het belangrijkste is hierbij dat een flyer jou de mogelijkheid geeft om in contact te blijven met de klant.
Tip 2 – Verkoop niet hetzelfde product als iedereen
Wanneer je het idee hebt om consumentenelektronica te verkopen, en dan met name de gadgets zoals een iPhone, tablet of andere technische snufjes.. dan ga ik je teleurstellen. Er zijn al zo veel mensen die deze producten verkopen, ook op basis van dropshipping.. misschien werkt het beter om jezelf te richten op een andere, minder populaire markt.
Tip 3 – Pas je productomschrijvingen aan
Met jouw productomschrijvingen kun je ervoor zorgen dat de producten hoger komen in de zoekmachines; zo krijg je meer sales. Kopieer niet de standaard omschrijvingen van jouw dropship leverancier. Deze teksten worden namelijk overal al gebruikt en dit kan in je nadeel werken als het gaat om de zoekresultaten. Niet alleen om ‘strafpunten’ van Google te voorkomen adviseren we je dit, maar ook omdat je jezelf met unieke productomschrijvingen echt kunt onderscheiden.
Tip 4 – Betaal jouw dropshipping leverancier eens per maand
In sommige gevallen, zeker wanneer je net bent begonnen met dropshipping, vraagt de dropshipping leverancier je om iedere bestelling direct te betalen. Natuurlijk loopt de leverancier zo geen risico, maar het brengt jou enorm veel administratieve handelingen. Probeer daarom eens af te spreken om eens per maand te betalen. Wanneer je 3 bestellingen per dag krijgt, scheelt dit je 1.083 facturen en betalingen per jaar(!).
Tip 5 – Minimaliseer de werkdruk per bestelling
Het ideale aan dropshipping is dat je de hele achterkant van je (web)winkel kunt automatiseren. Zo hoef je jezelf alleen bezig te houden met de marketing en sales van jouw producten en kun je dus in alle vrijheid en overal ter wereld werken. Dit is wat veel mensen die een webwinkel op basis van dropshipping starten ook graag willen.
Wat goed is om te weten: je kunt het werk ver minimaliseren door jouw administratie te automatiseren. De verzending kun je volledig aan de dropshipping leverancier overlaten én je kunt jouw bestellingen automatisch doorsturen naar de leverancier. Vaak werk je met tools als Zapier en/of een marketing automatisering systeem zoals MailBlue.
Tip 6 – Ga regelmatig om de tafel zitten met de leverancier
Zowel voor jou als voor jouw leverancier is het in het begin van een samenwerking natuurlijk lastig in te schatten wat jullie van elkaar kunnen verwachten. Een dropshipper geeft je in eerste instantie daarom vaak een kleinere marge om even ‘af te tasten’. Wanneer jij daadwerkelijk sales doet op regelmatige basis, dan kun je vaak nog eens om de tafel gaan zitten om de marges opnieuw te bespreken.
Tip 7 – Bouw aan je mailinglijst
Je mag de klanten van jouw webwinkel altijd een e-mail sturen met relevante aanbiedingen of content. Bewaar dus alle e-mailadressen van jouw klanten zodat je deze later nog eens kunt gebruiken wanneer je een speciale aanbieding doet of wanneer je een nieuw assortiment binnen krijgt. Ook hier helpt het om gebruik te maken van een marketing automatisering systeem zoals MailBlue. Probeer het uit en vraag nu nog je gratis MailBlue proefaccount aan!
Tip 8 – Koop de bestsellers zelf in
Het is de vraag of je dit moet willen; je levert natuurlijk een deel van je vrijheid in omdat je de producten dan zelf zal moeten verzenden… maar wanneer je producten op basis van dropshipping verkoopt dan is je marge vaak wel kleiner dan wanneer je producten zelf inkoopt. Je kunt dus zeker overwegen om de top 10 verkochte producten zélf op voorraad te nemen en zo de marge hierop te vergroten.
Tip 9 – Concurreer niet op prijs
Er kan maar één webwinkel de goedkoopste zijn; de vraag is of je dat moet willen… Je kunt je beter focussen op de unieke onderdelen van jouw bedrijf. Denk hier dus eens over na: hoe kun je extreem waardevol worden voor jouw klanten? Bovendien: door hogere prijzen te vragen voor jouw producten kun je ook weer meer geld uitgeven aan marketing ;).
Tip 10 – Focus op een niche-product
In plaats van te concurreren op prijs of in een overvolle markt te beginnen, kun je een échte voorsprong krijgen door een niche-product te verkopen. Je hebt dan direct al veel minder concurrenten en wanneer je ook nog eens wat van die producten afweet, kun jij mega waardevol zijn voor jouw klanten. Daarmee ben je meteen uniek in jouw markt.
Tip 11 – Verkoop productbundels
Als dropshipper heb je vaak kleinere marges. Daardoor zul je creatief moeten zijn met de producten die je te koop aanbiedt. Heb je er weleens over na gedacht om productbundels / series te verkopen? Je bespaart hiermee in verzendkosten, je vergroot je marge omdat je meerdere producten verkoopt én je hebt een unique selling point voor jouw webwinkel.
Tip 12 – Plaats altijd een testorder bij jouw leverancier
Hoe goed het ook klikt en hoe aardig je leverancier ook is; plaats altijd een proefbestelling bij jouw nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld op het adres van je buurvrouw. Door een proefbestelling te plaatsen weet je of de verzending goed gaat, of de kwaliteit van de producten goed zijn én of de leverancier zich aan alle gemaakte afspraken houdt.
Tip 13 – Research de dropshipper
Zowel als dropshipping leverancier áls verkoper; maak gebruik van een zoekopdracht in Google voordat je met elkaar gaat samenwerken. Vaak weet je dan met wie je precies zaken doet en met wat voor persoon je te maken hebt. Zo kun je een boel fouten voorkomen en jezelf tijd besparen in het aangaan van een samenwerking die mogelijk niet botert.
Tip 14 – Bouw aan een relatie met je dropshipping leverancier
Hij is ook al genoemd als starterstip, maar we herhalen deze graag voor bestaande dropshippers: houd je dropshipping leverancier te vriend! Je bouwt ten slotte je business om hem heen. Zonder hem komt er bij jou geen brood op de plank… je hoeft je natuurlijk ook weer niet te laten uit buiten. Zorg er altijd voor dat je iets achter de hand hebt; bijvoorbeeld een tweede leverancier.
Tip 15 – Laat je pakketten in jouw eigen huisstijl versturen
Verstuurt jouw dropship leverancier voor jou al je bestellingen? Zorg er dan voor dat alle facturen, pakbonnen, flyers etc. in jouw huisstijl zijn. Je wilt niet dat de klant een pakbon ontvangt van jouw leverancier. Of erger nog: dat jouw inkoopprijs op de verzonden factuur staat.
Tip 16 – Ga persoonlijk op bezoek bij jouw leverancier
Het klinkt misschien een beetje stom om voor je online business ineens offline een kopje koffie te gaan drinken, maar toch is het de meest effectieve manier om een band op te bouwen met je leverancier en te checken hoe het bedrijf te werk gaat. Je komt het snelst achter mogelijke problemen maar ook achter alle voordelen die het bedrijf jou te bieden heeft omdat jij wél investeert in relaties. Vandaar niet alleen een starterstip, maar ook iets om eens te herhalen als je al langer zaken doet met je leverancier :).
Tip 17 – Maak gebruik van Marktplaats / eBay / Bol.com
Je hoeft het allemaal niet meer alleen te doen.. Zelf een webwinkel beginnen is geen moeite meer; je hebt tegenwoordig genoeg webwinkel software waarmee je binnen 5 minuten je eigen webwinkel hebt gebouwd. Alleen bezoekers krijgen naar je webwinkel; dat wordt wél steeds lastiger omdat er zoveel webwinkels bij komen. Maak daarom óók gebruik van de platformen die er al zijn om jouw producten daar te verkopen!
Tip 18 – Creëer een marketingplan
Met de laatste tip uit dit artikel ga ik je teleurstellen.. Dropshipping is geen manier om snel rijk te worden of om slapend rijk te worden. Een business bouwen is gewoon nog steeds keihard werken. Om van jouw dropshipping webwinkel een succes te maken zul je dus marketing moeten doen. Je zult bezoekers moeten gaan krijgen en hier verkopen uit realiseren. Maak een heldere marketingplanning zodat je altijd weet wat je moet doen en waar je aan toe bent.