First party data is data die je als bedrijf rechtstreeks van eigen klanten en bezoekers van website en social media verzamelt. Denk hierbij aan interacties met de website, aankoopgeschiedenis en contactinformatie. First party data wordt beschouwd als de meest waardevolle en betrouwbare informatiebron voor een bedrijf.
Second party data
Naast first party data kennen we ook second party data. Dit is data die door een ander bedrijf voor jou wordt verzameld. Stel bijvoorbeeld dat je een benchmarkonderzoek wilt doen, dan huur je hier een bureau voor in dat een concurrentieanalyse doet en de belangrijkste benchmarks vaststelt.
Third party data
Er is ook nog een derde vorm: third party data. Hierbij gebruik je als bedrijf data die is verzameld door bedrijven of bronnen waar je geen directe relatie mee hebt. Je hebt het bedrijf dus niet specifiek ingehuurd om data-onderzoek te doen, maar kunt wel interessante data van hun krijgen.
In dit artikel gaan we specifiek in op first party data.
First party data verzamelen
Het verzamelen van first party data begint met de juiste tooling en verzameling. Voorbeelden hiervan zijn:
Website Analytics
Door middel van tools zoals GA4 (Google Analytics) verzamel je eenvoudig informatie over je websitebezoekers, hun gedrag en interacties op je website.
Registratie
Registreert iemand zich op je website voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of maken ze een account aan? Dan verzamel je zo waardevolle informatie over hun persoonsgegevens, voorkeuren en aankoopgeschiedenis.
E-mailmarketing
E-mailmarketingcampagnes geven inzichten in open rates, clicks en aankopen. Zo verzamel je dus data over interacties en voorkeuren. Hier heb je wel de juiste software, zoals die van MailBlue, voor nodig.
Waarom wil je first party data verzamelen?
We zeiden het al: first party data is betrouwbare en waardevolle informatie. Dit heeft een aantal redenen.
Doelgerichte marketing
Ken je de voorkeuren en het gedrag van je klanten? Dan kun je doelgerichte marketingcampagnes uitvoeren.
Productontwikkeling
Het begrijpen van klantbehoeften leidt tot een beter aanbod en innovaties.
Klantenservice
Heb je alle klantinformatie? Dan bied je een betere klantenservice en snellere oplossingen of aanbiedingen om je klanten tevreden te houden.
Privacy en controle
Omdat je de data zelf hebt verzameld, heb je volledige controle over je eigen data en kun je deze opslaan en beschermen volgens de geldende privacywetgeving.