Wat is Google Search Console?

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Google Search Console (GSC) is een gratis tool van Google die inzicht geeft in hoe Google je website weergeeft. Google Search Console is handig en noodzakelijk voor optimalisaties. Als je weet hoe Google je website ziet, kun je problemen in zoekresultaten oplossen en de prestaties van je website verbeteren.

Welke informatie vind je in Google Search Console?

Google Search Console geeft inzicht in allerlei belangrijke data die bijdragen aan de vindbaarheid van je site, (technische) fouten en verbeterpunten en de interactie tussen een website en Google.

Functies en mogelijkheden van Google Search Console zijn bijvoorbeeld:

Zoekanalyse

Ontdek hoe vaak je website wordt weergegeven in zoekresultaten, welke keywords er worden gebruikt om je website te vinden, welke pagina’s het meest zijn bezocht en of externe websites naar jouw website linken (backlinks).

Click through rate

De click through rate (CTR) is het percentage bezoekers dat doorklikt naar jouw website. 

Crawling en indexering

Krijg inzicht in welke pagina’s door Google gecrawld en geïndexeerd zijn. Hiermee ontdek je meteen of Google bepaalde pagina’s niet kan crawlen en indexeren terwijl dit wel zou moeten.

Mobiele bruikbaarheid

Analyseer hoe je website presteert op mobiele apparaten als telefoons en tablets en of er problemen zijn die de mobiele bruikbaarheid en toegankelijkheid beïnvloeden.

Google Search Console en SEO

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar Google Search Console biedt een schat aan informatie. Je vindt allerlei rapporten in de tool, van keyword kannibalisatie tot ranking van keywords en sitemaps. Dat maakt de tool onmisbaar voor een SEO-strategie. De data in Google Search Console biedt marketeers en ondernemers die zo hoog mogelijk willen scoren in Google handvatten en helpt bijsturen. 

Core Web Vitals

Een rapport in de Google Search Console dat we nog zeker even willen uitlichten is het core web vitals rapport. De core web vitals zijn metingen voor gebruiksvriendelijkheid van een site en vastgesteld door Google zelf. De drie belangrijkste Core Web Vitals zijn:

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP meet de laadtijd van de grootste content op een webpagina.

First Input Delay (FID)

FID meet de interactiviteit van een webpagina door de tijd tussen het eerste moment dat een bezoeker interacteert (bijvoorbeeld door te klikken) en het moment waarop de pagina daadwerkelijk reageert vast te stellen.

Cumulative Layout Shift (CLS)

CLS meet de visuele stabiliteit van een webpagina op basis van onverwachte lay-outverschuivingen tijdens het laden.

Websites die goed presteren op de core web vitals krijgen prioriteit van Google omdat ze bijdragen aan een positieve gebruikerservaring. Google Search Console biedt uitgebreid inzicht in de core web vitals van jouw website zodat je gericht kunt optimaliseren.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.