Wat is de Google Tag Manager?
De Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google die allerlei activiteiten van de bezoekers op je site, in je e-mailmarking en apps traceert en opslaat. Zo kom je alles te weten over de mensen die jouw website bezoeken, e-mail openen of app gebruiken. Het traceren van deze activiteiten doet de Google Tag Manager via tags, waar de tool zijn naam aan te denken heeft. Je kunt aan elke activiteit een tag toevoegen en updaten wanneer je wilt. De tags traceren bepaalde stukken code en trackingpixels (ook wel marketingpixels genoemd).
Wat is een trackingpixel?
Om de Google Tag Manager te snappen, moet je wél eerst weten wat een trackingpixel of marketingpixel is. Een trackingpixel is een klein stukje code dat informatie over de bezoeker van je website of app bijhoudt. De pixels zijn vaak miniscuele afbeeldingen van maar één pixel groot en embedded in e-mails en op webpagina’s. Ze worden dus niet opgemerkt.
Maar ze slaan wel veel op! De trackingpixel traceert bijvoorbeeld IP-adressen en klikgedrag. De trackingpixel kan zo precies vertellen wie er wanneer een advertentie, e-mail of webpagina heeft bekeken. Deze pixels bieden waardevolle marketinginformatie, maar de gegevens die worden opgeslagen vallen onder de privacywetgeving. De bezoeker moet hier dus wél toestemming voor geven.
Triggers
Om er zeker van te zijn dat je de gewilde informatie krijg, stel je per Google Tag een trigger in. Op het moment dat een bezoeker een bepaalde actie uitvoert, gaat er een trigger af. De trigger stuurt een signaal naar de Google Tag Manager dat deze moet beginnen met het opslaan van gegevens.
Wat voor activiteiten traceert de Google Tag Manager?
De Google Tag Manager tool is haast oneindig inzetbaar. Handige activeiten die je kunt taggen zijn bijvoorbeeld:
- Google Analytics, zoals pageviews e.d.
- E-mailmarketing analytics
- Klikgedrag, dus waar en wanneer geklikt is
- Kijkgedrag, bijvoorbeeld iemand een video gekeken heeft en hoeveel seconden dit duurde
- Scrollgedrag
- Remarketing, om herhaalbezoekers te traceren, deze goed te registreren en vervolgens de juiste advertenties te tonen zodat ze alsnog tot conversie overgaan
Je beheert daarbij ook nog eens allerlei applicaties met Google Tag Manager, zoals Hotjar. Dit kan overzichtelijk vanuit één systeem.
Conclusie Google Tag Manager
Een goed ingestelde Google Tag Manager is onmisbaar voor een bedrijf. De GTM levert een schat aan informatie over je bezoekers op. Handig, want door de data te analyseren zet je marketingstrategieën steeds gerichter in.