Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

De kracht van lead scoring

lead-scoring-nurturing

De kracht van lead scoring

Als marketeer wil je uiteraard voorkomen dat de salesafdeling leads opvolgt die nog helemaal niet klaar zijn om benaderd te worden. Een lead die wel interesse toont in je product of dienst, maar nog in het oriëntatieproces zit, bevind zich bovenaan in de sales funnel. Zo iemand is dan nog niet klaar om werkelijk over te gaan op aankoop of om klant te worden. Het is daarom belangrijk lead scoring goed toe te passen in je bedrijf. Dit vergoot je scoringskans omdat je pas contact legt met een potentiële klant als zijn of haar score hier ook duidelijk aanleiding tot toe geeft.

De mogelijkheden van leadscoring binnen MailBlue zijn zeer uitgebreid en flexibel. Je kunt automatisch punten toe laten kennen en/of af laten trekken bij leads op basis van hun gedrag en interactie. Voordat je deze punten toe gaat kennen, is het uiteraard belangrijk om helder te hebben welke (inter)acties het meest belangrijk zijn voor jouw business. Het doel van lead scoring is dus om de betrokkenheid van je leads meetbaar te maken en hier een plan van actie aan vast te hangen: welke berichtgeving mag op welk moment naar een lead gestuurd worden.

Vind je belangrijkste leads

Sommige leads zullen bijna klaar zijn om over te gaan op aankoop terwijl andere leads in de gevarenzone zitten en nog geen klant willen worden. Gebruik lead scoring om de betrokkenheid van je leads te meten en zichtbaar te krijgen wie je op dient te volgen. Je kunt punten toekennen of aftrekken van de score van een lead op basis van hun betrokkenheid met jouw business. Bezoeken ze je site? Openen ze een bepaalde mail? Dienen ze een formulier in? Voeg dit toe aan de lead score; zodat je in één oogopslag kunt zien hoe betrokken ieder contact is.

lead-scoring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Houd je salesteam continu op de hoogte van de belangrijkste leads

Als een contact een bepaalde score heeft bereikt, kun je op basis hiervan een automatisering in gang zetten. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch notificatie e-mails sturen, zodat je salesteam vanzelf een mail ontvangt op het moment dat een bepaalde score is bereikt. Ook kun je hier dan meteen bepaalde taken aan toe laten kennen. Je kunt de leads die klaar zijn voor conversie op het juiste moment opvolgen en je leads precies die informatie toesturen die ze op dat moment in hun customer journey behoeven. Bied ze een niet te weigeren aanbod aan, en zie je conversie stijgen!

 

leadscoring-lead-scoring

 

Score instellen per type product of dienst

Je kunt niet alleen ieder individueel contact punten toe laten kennen op basis van hun acties en interesses, maar je kunt ook een score toekennen aan een overkoepelende deal zodat je het overzicht houdt in welke deal bijna gesloten kan worden. Dit dus zelfs als de score van een individueel contact wijzigt. Maar wat nu als je verschillende diensten of producten aanbiedt? Geen zorgen. Je kunt meerdere lead scores opzetten, wat betekend dat je de interesse voor iedere dienst of product apart meetbaar kunt maken.

 

lead-score

 

 

Pas de score aan op basis van gedrag

Wat is voor jouw business belangrijk? E-mails die geopend worden, formulieren die ingevuld worden, het bezoek van een bepaalde webpagina of een reactie op je verstuurde mail? Je kunt zelf bepalen welke actie hoeveel punten waard is, zodat je exact kunt meten welke lead voor jouw business momenteel interessant is. Hieronder een aantal voorbeelden van acties of gedrag op basis waarvan je punten kunt toe laten kennen of af laten trekken:

opsomming-vinkOpenen van een mail

opsomming-vinkEen klik op een link in je mail

opsomming-vinkReactie op je mail

opsomming-vinkBezoekt een productpagina

opsomming-vinkKoopt een product

opsomming-vinkVoltooit een automatisering

opsomming-vinkVerlaat het winkelwagentje

opsomming-vink Een doel wordt bereikt

opsomming-vink Een meeting wordt ingepland

opsomming-vink  Een leadmagnet (zoals een e-book) wordt gedownload

opsomming-vink Schrijft zich in voor een webinar

 

Leadscoring is beschikbaar indien je een Plus of Professional abonnement hebt afgenomen bij MailBlue.
Klik hier voor meer informatie over leadscoring.

 

Gebruik je MailBlue nog niet? Vraag dan hier je gratis MailBlue proefaccount aan!

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.