Een online marketingstrategie voor jouw hotel, restaurant of café is onmisbaar in een tijd dat steeds meer reserveringen online worden geplaatst. Maar waar begin je? Welke vormen van horeca marketing mogen echt niet ontbreken in jouw strategie? En hoe leidt dat allemaal tot meer reserveringen via Google, social media en – misschien wel de belangrijkste – e-mail!
Zo maak je een horeca marketingstrategie
Elke stevige marketingstrategie begint met het stellen van doelen. Je kunt nog zoveel online marketingactiviteiten inzetten voor je horecabedrijf, maar als je niet weet waar je naartoe werkt, schiet je met hagel. Je online marketingdoelen zijn vaak af te leiden uit je overkoepelende bedrijfsdoelen, bedrijfsstrategie en marketingplan.
Misschien wil je het komende jaar 20% meer omzet draaien en meer millennials als klant hebben. Je online marketingstrategie kan er dan bijvoorbeeld op gericht zijn je Instagram following te verdubbelen (het medium waar millennials uithangen) en het aantal website bezoeken met 25% te verhogen.
Op welke doelgroep richt je je met jouw horecabedrijf?
Je doelen hangen samen met de doelgroep die je wilt bereiken. Het is daarom belangrijk een helder beeld te hebben van wie je doelgroep is. Het gaat hier om de demografische details van je ideale klant, zoals leeftijd, woonplaats en beroep, maar ook om dieperliggende gegevens.
Wat is het verlangen van je ideale klant? Naar welke ervaring of beleving is hij op zoek? Natuurlijk is hij op zoek naar een maaltijd, drankje of overnachting, maar met welk gevoel? Vaak is iemand eigenlijk op zoek naar ontspanning, quality time, een gevoel van vrijheid, een luxe ervaring of een beleving om nooit te vergeten. Dineren in jouw restaurant of slapen in jouw hotel kan in deze behoefte voorzien.
De volgende vragen helpen je op weg een helder beeld te vormen van je ideale klant:
- Leeftijd, woonplaats, samenstelling huishouden en andere demografische gegevens
- Met wie gaat hij uit eten of op reis?
- Wat voor beroep heeft hij en wat is het gemiddelde inkomen?
- Welke andere merken, hotels, restaurants en cafés bezoekt hij?
- Wat doet hij in zijn vrije tijd?
- Wat leest hij zoal?
- Welke maatschappelijke thema’s houden hem bezig?
- Waar streeft hij naar in zijn leven?
- Wat motiveert hem?
- Welke landen wil hij bezoeken?
- Hoe handig is hij met technologie en internet?
- Zit hij op social media? Zo ja, welke?
- In welke sociale kringen bevindt hij zich?
- Waar ligt hij ’s nachts wakker van?
- Waar worstelt hij mee in zijn dagelijks leven?
- Waar verlangt hij naar?
- Waar droomt hij echt van?
Wanneer je duidelijke doelen hebt opgesteld en helder hebt wie je doelgroep precies is, is het tijd om een online marketingplan op te stellen waarmee je deze doelen gaat bereiken. In dit plan verwerk je alle online marketingstrategieën die jij wilt inzetten voor je hotel, restaurant of café. De meest populaire van die strategieën zijn:
- Content marketing
- Social media marketing
- Influencer marketing
- E-mail marketing
- Het verzamelen van online reviews
- SEO optimaliseren
- Advertenties inzetten, waaronder Google Hotel Ads
Hieronder gaan we dieper in op elk van deze strategieën.
Content marketing voor horeca
Onder content marketing verstaan we alle activiteiten waarbij je content maakt om je publiek te bereiken en het vertrouwen van je publiek te verstevigen. Denk hierbij aan blogartikelen, podcasts en video’s, maar bijvoorbeeld ook aan een waardevolle app of virtual reality ervaring die jouw bedrijf meer bekendheid geeft.
Goede content kan je zichtbaarheid helpen te verhogen, de relatie met bestaande klanten onderhouden en ambassadeurs voor jouw merk creëren. Het kan dan niet anders dan dat het aantal reserveringen toeneemt.
Het voordeel van content marketing is dat het mensen op verschillende punten van de klantreis aanspreekt. Het trekt nieuwe mensen aan en versterkt het vertrouwen van bestaande klanten. Daarnaast speelt content marketing ook een cruciale rol binnen bijvoorbeeld een SEO-strategie.
Het is wel belangrijk dat je echt waardevolle content creëert waar je ideale klant iets aan heeft of wat hem inspireert. Door het opstellen van blogartikelen met titels als: ‘5 veganistische hotspots in Utrecht’, ‘Blijf een dagje langer in Amsterdam’ of ‘Zo geniet jij van een luxe werkvakantie’, maak je mensen nieuwsgierig. Je content wordt dan geconsumeerd en je zichtbaarheid wordt groter, zeker omdat dit soort artikelen ook gevonden kunnen worden in Google (SEO).
In dergelijke artikelen probeer je mensen niet te overtuigen om een reservering te maken, maar je noemt jezelf wel. Zo zullen ze, als ze op zoek zijn naar leuke restaurantjes, vanuit eigen initiatief reserveren. Onderaan een artikel of aan het einde van een podcastaflevering kun je vertellen over jouw restaurant of hotel, zonder dat dit de gecreëerde content overheerst of ontkracht.
Welk social media platform is het beste voor de horeca?
Het antwoord op deze vraag hangt natuurlijk volledig af van je doelgroep. Dit benadrukt maar weer het belang van het kennen van je ideale klant. Als je weet op welk platform je doelgroep uithangt én wat voor content ze daar graag voorbij zien komen, weet je hoe je nieuwe klanten bereikt.
Het is daarom ook belangrijk om te snappen welk social media platform het beste is voor welk soort content. Even op een rij:
- Facebook: het delen van informatie, communiceren met (potentiële) klanten, evenementen organiseren.
- Instagram: het delen van visueel aantrekkelijke afbeeldingen die de potentiële klant doen verlangen naar jouw luxe hotel of gezellige restaurant. Daarnaast moedig je gasten, volgers en influencers aan om ook dit soort afbeeldingen van jouw bedrijf te delen.
- Pinterest: net als Instagram heel visueel ingesteld, maar met een algoritme dat werkt als een zoekmachine.
- Twitter: voor korte updates, gesprekken met potentiële klanten en kleine grapjes.
- YouTube: voor inspirerende video’s.
- TikTok: voor korte video’s en het bereiken van een doelgroep van jonger dan 34 jaar oud.
- Whatsapp: voor geautomatiseerde chats of juist persoonlijke communicatie met gasten.
Vergeet daarnaast niet dat elk platform om een tijdsinvestering en commitment vraagt. Als jij maar één keer in de drie weken iets plaatst, heb je waarschijnlijk weinig aan je social media strategie. Het kan daarom zinvol zijn een social media manager en content creators aan te nemen voor deze tak van je marketingplan.
Stel jezelf bij het kiezen van een social media platform de volgende vragen:
- Hoeveel tijd (en geld) heb je nodig om dit platform optimaal voor je te laten werken?
- Heb je personeel dat weet hoe dit platforms werkt en er goed in is? Kun je hier iemand voor aannemen?
- Hoe vaak moet je op elk platform iets plaatsen?
- Zijn er integraties en automatiseringen beschikbaar? Zodat als je bijvoorbeeld op Facebook iets plaatst, dat ook op alle andere kanalen verschijnt?
Vergeet niet: het is beter om op één kanaal super goed zichtbaar te zijn, dan op alle kanalen maar een beetje. Het advies is daarom om te beginnen met één, misschien twee, social media platforms.
Social media strategie voor horeca
Een succesvolle social media strategie is altijd gebaseerd op de 3 C’s:
- Consistentie
- Creativiteit
- Competitie
Consistent content plaatsen en zichtbaar zijn op social media is superbelangrijk. Daar bovenop komt dat je stijl en boodschap consistent moten zijn aan je merk. Creativiteit spreekt voor zich: saaie content wordt door niemand geconsumeerd en leidt alleen maar tot mensen die op ‘ontvolgen’ klikken. Er is al genoeg ruis van slechte content, het is aan jou om daar bovenuit te stijgen. Dat betekent niet da tje het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Kijk eens bij concurrenten wat voor hen werkt en experimenteer met daar je eigen draai aan geven.
Een aantal tips voor een succesvolle social media strategie:
- Zorg ervoor dat je Facebook cover afbeelding een duidelijk beeld geeft van jouw sfeer en stijl én een CTA bevat om te reserveren.
- Deel continu foto’s en positieve reviews van gasten op je Instagram en Facebook Stories.
- Reviews zijn ook ideaal om te delen op Twitter.
- Creëer een eigen hashtag die mensen kunnen gebruiken als ze een foto van jouw restaurant of hotel delen. Denk aan: #FourSeasonsMoments
- Maak live video’s of reels van een zonsondergang die je kunt zien vanuit jouw hotel of restaurant. Of geef een korte tour door de kamer, lobby of keuken.
- Deel informatieve content op Facebook van lokale hotels (als je een restaurant hebt) of restaurants (als je een hotel hebt), toeristenorganisaties en bijzondere plekken in de buurt.
- Werk samen met reis influencers op TikTok om een jonger publiek te bereiken.
Daarnaast zijn er een aantal andere belangrijke punten om van te voren over na te denken, zoals:
- Hoe vaak wil je iets plaatsen?
- Op welk tijdstip plaats je content?
- Hoe reageer je op berichtjes van volgers?
- Hoe reageer je op posts van anderen over jouw restaurant/hotel/café?
- Hoe zorg je ervoor dat volgers de reserveringspagina weten te vinden?
Influencer marketing voor horeca
Influencer marketing kan een fantastische strategie zijn om je social media doelen sneller te behalen. Bij influencer marketing gaat het om aangeprezen en aangeraden worden door mensen social media met een groot bereik binnen jouw doelgroep. Als je bijvoorbeeld een influencer uitnodigt voor een nachtje in jouw hotel in ruil voor een blogartikel en verschillende shout-outs op social media, kan dit je aantal volgers en boekingen enorm verhogen.
Het is hiervoor wel belangrijk dat je een influencer vindt die goed past bij jouw bedrijf en merk. Zoek bijvoorbeeld uit of ze met gelijksoortige restaurants, hotels of cafés een samenwerking hebben gehad. En ga zelf na of hun waarden en stijl overeenkomen met jouw merk. En het belangrijkste: bereiken ze de doelgroep die jij graag wilt bereiken?
Influencers kun je vaak eenvoudig contacteren door ze een berichtje te sturen op social media. Niet elke influencer noemt zichzelf een influencer, maar als jij iemand tegenkomt op social media waarvan jij denkt ‘dat zou een leuke samenwerking zijn!’, twijfel dan niet om een berichtje te sturen. De meeste mensen reageren hier positief op.
E-mailmarketing voor de horeca
Een e-mailmarketingstrategie heeft onwijs veel voordelen, zeker ten opzichte van social media en andere vormen van het bereiken van je (potentiële) klant. Bij e-mailmarketing ben je namelijk niet afhankelijk van een – steeds veranderend – algoritme van het social media platform dat je gebruikt.
E-mailmarketing geeft je niet alleen de mogelijkheid om updates en speciale aanbiedingen te delen met de mensen op je e-maillijst, het geeft je ook de mogelijkheid om een gevoel van vertrouwen te creëren en een persoonlijke band op te bouwen. Bovendien kun je met goede e-mailmarketing software, zoals MailBlue, precies zien wie welke e-mail gelezen heeft en op welke links er is geklikt. Dit geeft je veel informatie over je potentiële klant, waar je op kunt inspelen met nieuwe e-mails en communicatie, maar ook met bijvoorbeeld een nieuw aanbod binnen je bedrijf.
Misschien merk je op dat de meeste mensen op je e-maillijst elke keer klikken op links die gaan over leuke dingen doen in Amsterdam, maar niet op links over wat er te doen valt in Eindhoven. Zodoende kun je misschien nog meer waardevolle content creëren over Amsterdam of zelfs een filiaal openen in deze hoofdstad.
Daarnaast kun je de mensen die op de Amsterdam link klikken, een gepersonaliseerde aanbieding sturen voor een arrangement in Amsterdam. Zonder e-mailmarketing had je niet geweten over deze voorkeur voor Amsterdam en had je ze mogelijk aanbiedingen gestuurd die niet bij ze passen.
E-marketing geeft je constant de mogelijkheid om je marketingactiviteiten te meten, analyseren en optimaliseren. Bovendien blijf je met e-mailmarketing in contact met bestaande klanten, waardoor de kans groter is dat ze nog eens terugkomen. Daarnaast biedt het je de gelegenheid om te vragen om een review.
Een e-maillijst bouwen voor horeca
Als je begint met e-mailmarketing, moet je natuurlijk wel een e-maillijst hebben, anders is er niemand om te mailen. De makkelijkste manier om mensen op je e-maillijst te krijgen is om mensen tijdens het maken van de online reservering de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Daarnaast kun je een inschrijflink op je website plaatsen en regelmatig delen over je nieuwsbrief op social media.
Het helpt om mensen iets terug te geven voor hun inschrijving, zodat ze meer gemotiveerd zijn om hun e-mailadres achter te laten. Denk aan een kortingscode, een drankje van het huis bij hun volgende bezoek, eerder inchecken of een gratis e-book over de stad waar jouw bedrijf of filiaal zit.
Zo’n motiverend cadeautje heet een ‘lead magnet’ en als je het verder aanpakt, kun je ook met deze lead magnet adverteren op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Google. Met een goede advertentiestrategie bereik je jouw doelgroep en verzamel je dus allemaal potentiële klanten op je e-maillijst. Een onlne marketingbureau, zoals The Blue Agency, kan je helpen met het uitzetten van sterke advertenties en het groeien van je e-maillijst.
Binnen een lijst kun je verschillende segmenten opbouwen en op basis daarvan verschillende e-mails versturen met behulp van marketing automation. Zo ontvangt iemand die een kortingscode heeft aangevraagd wellicht andere mails dan iemand die zijn e-mailadres heeft achtergelaten om eerder te kunnen inchecken. Om dit te kunnen doen heb je e-mailmarketingsoftware nodig die ook de mogelijkheid geeft tot marketing automation, zoals MailBlue.
Wat voor e-mails verstuur je dan?
Je kunt nog zoveel e-mail versturen, maar als ze niet geopend en gelezen worden, heb je er niks aan. Het is daarom superbelangrijk om je doelgroep goed te kennen. Waar denken ze over na? Wat verlangen ze? Waar zitten ze mee? Wat willen/verwachten ze van jou? Wat willen ze van je horen en zien? Als je met je e-mails hierop inspeelt, worden ze gegarandeerd gelezen én wordt er geklikt op de links (bijvoorbeeld naar de reserveringspagina).
E-mailfunnels gebaseerd op de manier waarop iemand op de e-maillijst terecht kwam, helpen je hierbij én leren je steeds meer over je doelgroep. Zorg voor een sterke funnel die de (potentiële) klant helemaal door de klantreis leidt totdat deze ambassadeur en fan is van jouw bedrijf.
De twee belangrijkste aspecten van je e-mail: de onderwerpregel en de call to action. Een sterke onderwerpregel die nieuwsgierig maakt zorgt ervoor dat je e-mail geopend wordt. Een call to action zorgt ervoor dat de lezer ook daadwerkelijk iets doet na het lezen van je e-mail, zoals verder lezen op de website of een reservering plaatsen.
Meteen beginnen met e-mailmarketing? Download het MailBlue E-mailmarketing handboek en zet direct de eerste stap! Toch liever uitbesteden? The Blue Agency staat voor je klaar.
Online reviews verzamelen
Zo’n 80% van de mensen leest eerst de reviews, voordat ze reserveren bij een restaurant of hotel. Dat is een behoorlijk aantal en direct de reden waarom het zo belangrijk is dat ook jij behoorlijk wat positieve reviews op het internet hebt staan.
Met behulp van e-mailmarketing stuur je mensen die bij jouw hotel, restaurant of café geweest zijn automatisch een e-mail met de vraag of ze een review achter willen laten. Je geeft ze een link naar het platform waar jij graag je reviews hebt staan. Dit kan gewoon op je Facebookpagina, maar er zijn ook veel andere vaak bezochte review websites, zoals Tripadvisor, Trustpilot en natuurlijk Google Reviews. Als je gebruik maakt van een platform als Booking of Expedia, wil je wellicht dat je gasten de review juist daar achterlaten.
Nu denk je misschien: maar wat als iedereen een negatieve review achterlaat? Tja, dat kan alleen jij oplossen door een betere service en ervaring te leveren. Toch kan het soms gebeuren dat je een negatieve review krijgt, terwijl je juist alles gegeven hebt. In dat geval is er misschien iets onverwachts voorgevallen, wat de klant ontevreden heeft gesteld. Het belangrijkste is dan dat je kundig het probleem oplost, zodat je tóch nog een positieve review krijgt.
Houd dus ook goed bij wat voor reviews er worden achtergelaten. Bedank mensen die een positieve review hebben geplaatst en ga met mensen in gesprek die een negatieve review hebben geplaatst, om te kijken hoe jullie dit op kunnen lossen. Al met al: lever een extreem goede klantenservice.
Goed vindbaar worden in Google (SEO) voor horeca
Als je goed gevonden wordt in Google, heb je gegarandeerd meer klanten. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat de teksten op je website, maar ook de content die je creëert, bijdragen aan jouw SEO-strategie (Search Engine Optimization).
Het is altijd een goed idee om een SEO-onderzoek uit te voeren, zodat je precies weet welke content je moet creëren om goed vindbaar te worden. Daarnaast wil je dat er op andere websites naar je gelinkt wordt. Samenwerkingen met reisbloggers zijn de beste manier om dit te bewerkstelligen.
Het mooie aan SEO is dat een artikel dat je nu plaatst, nog jarenlang voor nieuwe klanten kan zorgen. Het is dus een eenmalige investering van tijd (en geld, als je kiest voor een SEO-expert), maar daarna blijft het lange tijd voor je werken.
Waarom Google Hotel Ads gebruiken?
Een Google Hotel Ads strategie zorgt ervoor dat Google meteen laat zien of er nog kamers beschikbaar zijn in jouw hotel en wat dat kost. Dit is vooral handig voor mensen die direct zoeken op de naam van jouw hotel, maar ook voor mensen die bijvoorbeeld zoeken op ‘hotel Amsterdam’. Op die manier verschijn jij direct bovenaan en zien ze in één oogopslag of jij nog een kamer vrij hebt. Zeker voor een last minute boeking is dit ideaal.
Meteen beginnen met e-mailmarketing? Download het MailBlue E-mailmarketing handboek en zet direct de eerste stap! Toch liever uitbesteden? The Blue Agency staat voor je klaar.