Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

De afkorting RSS-feed kent meerdere namen, maar staat in principe voor Really Simple Syndication, Rich Site Summary of RDF Site Summary. RSS is een gestandaardiseerd formaat voor het publiceren van updates van bijvoorbeeld websites, blogs en nieuwsbronnen. Je kunt een RSS-feed instellen voor specifieke, interessante content (bijvoorbeeld nieuws over je favoriete popster) zonder dat je daarvoor naar de site hoeft. De RSS-feed automatiseert de updates voor je en zorgt dat je op de hoogte bent van al het laatste nieuws.

RSS- feed in de online marketing

Als bedrijf kun je je eigen RSS-feed instellen en aanbieden. Handig, want zo weet je zeker dat geïnteresseerden alle nieuwtjes meekrijgen. Bezoekers kunnen zich abonneren via een link op je website. Vervolgens kun je de RSS-feed gebruiken voor het verspreiden van bijvoorbeeld:

  • acties en aanbiedingen
  • interessante blogposts of podcast
  • productaanbiedingen
  • nieuws uit de sector

De voordelen van een RSS-feed

Naast het gemakkelijk updaten van de doelgroep, kent een RSS-feed nog meer voordelen. Je vergroot eenvoudig je bereik en je hoeft er maar weinig voor te doen. Door de automatisering in een feed houd je je doelgroep eenvoudig betrokken. Zo’n geautomatiseerde feed scheelt daarbij tijd en handelingen. Ook e-mails via bijvoorbeeld Zapier kunnen doorgestuurd worden met een RSS-feed. En bijkomend voordeel is dat een RSS-feed werkt met een XML-formaat. Dit formaat werkt met bijna alle systemen goed samen. Zo weet je zeker dat de doelgroep je feed zonder problemen kan volgen.


De nadelen van een RSS-feed

Maar natuurlijk heeft ook een RSS-feed nadelen. De methode wordt de laatste jaren steeds minder populair. Dit komt o.a. door social media, waar veel mensen zich dagelijks bevinden. Ze vinden hier veel van dezelfde informatie. Daarbij deelt een RSS-feed alleen tekst en is een visuele boodschap via een ander medium vaak aantrekkelijker voor de doelgroep.


Daarbij mist de RSS-feed een belangrijk punt voor online marketeers: data. Je kunt niet zien wie er via de feed doorklikt of wat er bekeken is. Dit kun je via andere platformen meestal wel. Een RSS-feed biedt dus gemak, maar weinig inzicht in het gedrag van de doelgroep.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.