Een sales promotie, of sales promotion, heeft als doel om bepaalde doelen te behalen of snelle verkopen te realiseren door bepaalde technieken toe te passen. In de meeste gevallen hebben we het dan over het aanbieden van hoge kortingen, maar ook technieken zoals sampling, coupons, wedstrijden, demonstraties, incentives en rebates behoren tot sales promotie.
1 van de 4
Sales promotie behoort tot de vier belangrijkste promotie-opties, ofwel, het is één van de vier hoofdgroepen. Hierdoor komt de sales promotie voor in de marketingmix en de promotiemix en is het een bijzonder belangrijke vorm van promotie. Sales promotie staat ook wel bekend onder de naam verkoopbevordering.
Een voorbeeld
Een bedrijf verkoopt koffiemachines waarvoor een bepaalde soort cupjes nodig zijn om de koffie te kunnen maken. De verkoop van de koffiemachines loopt echter niet zo’n vaart. De koffiecups worden daardoor ook minder verkocht. Het heeft niet veel zin om de koffiecups in de aanbieding te doen als deze echt alleen gebruikt kunnen worden door de mensen die de machine ook in huis hebben staan.
Het is daarom goed om ervoor te zorgen dat er op korte termijn meer koffiemachines worden verkocht, zodat ook de verkopen van de koffiecups toe zullen nemen. Wanneer er besloten wordt om de koffiemachine ineens 25% goedkoper te maken voor de duur van slechts twee dagen, dan zal de koffiemachine in deze twee dagen belachelijk veel verkocht worden. Vervolgens hebben al deze mensen koffiecups nodig, en deze blijven ze in de toekomst natuurlijk ook kopen. Hierdoor kan de onderneming er uiteindelijk van profiteren, ook omdat al deze mensen nu mond-tot-mond reclame kunnen gaan maken, waardoor de koffiemachine ook tegen de gewone prijs meer verkocht zal gaan worden.
Andere mogelijkheden
Mensen kunnen natuurlijk op tal van mogelijkheden worden gestimuleerd om een snelle aankoop te doen. Denk aan bijvoorbeeld een coupon in de brievenbus of de mailbox, waarmee je alleen de komende drie dagen 50% korting kan krijgen op al je aankopen bij een bepaald bedrijf. Zo zijn er nog tal van technieken die kunnen worden toegepast om in korte tijd veel snelle verkopen te doen of om op de korte termijn bepaalde doelen te behalen.