Marktpenetratie is de mate waarin een product of dienst aan bestaande klanten en/of nieuwe klanten binnen een bestaande markt wordt verkocht. Dit gaat om aantal verkopen en aantal verkooppunten.
Waarom is marktpenetratie belangrijk?
Een hoge marktpenetratie vergroot de omzet. Een hogere penetratiegraad betekent immers meer verkoop. Een hoge marktpenetratie versterkt de concurrentiepositie van het bedrijf en draagt bij aan meer merkbekendheid.
Hoe bereik je een goede marktpenetratie?
Een succesvolle marktpenetratie kan via verschillende marketingstrategieën worden bereikt. Denk hierbij aan meer adverteren of het verlagen van de prijs. Door naamsbekendheid en de prijzen te verlagen, wordt het product of de dienst aantrekkelijker voor bestaande en nieuwe klanten en kunnen bedrijven hun marktaandeel vergroten.
Marktpenetratie en bestaande klanten
Voor een hoge marktpenetratie is customer retention belangrijk. Marktpenetratie vereist namelijk relatief weinig investering voor bestaande klanten. Deze klanten kennen het bedrijf, product of dienst tenslotte al. Als de klantopvolging goed is geweest en er een sterke marketingstrategie voor customer retention is ingezet, zal de klant opnieuw kopen en zullen verkopen stijgen. Dit is goedkoper dan het proces dat vereist is om prospects tot klant te maken.
Upsells, mooie aanbiedingen en sterke klantrelaties zijn hierbij van belang. Door nieuwe producten of diensten aan te bieden die aansluiten bij de behoeften van bestaande klanten, verhoog je de omzet en werk je aan je reputatie.
E-mailmarketing voor marktpenetratie
Het is voor marktpenetratie belangrijk je doelgroep regelmatig te bereiken. Dit kan via offline marketing en online advertenties, maar ook via e-mailmarketing. E-mailmarketing heeft als voordeel dat je doelgroepen persoonlijk aanspreekt, gemakkelijk klantervaringen deelt, persoonlijke aanbiedingen kunt doen en de gehele funnel kunt automatiseren. Goede e-mailsoftware is hiervoor wel een vereiste. Met de software van MailBlue bouw je gehele funnels met triggerpoints om je doelgroep betrokken te houden en op precies het juiste moment een aanbod te doen om je marktaandeel en marktpenetratie te vergroten.
Berekening penetratiegraad
De penetratiegraad bereken je door het totale aantal verkochte eenheden te delen door het totale aantal potentiële afnemers in de markt. Je verhoogt de penetratiegraad door het marktaandeel te verhogen.