Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Welkomstmail: hoe schrijf je een goede welkomstmail?

welkomstmail

Welkomstmail: hoe schrijf je een goede welkomstmail?

Buiten het bezoek op je website is een welkomstmail meestal de eerste indruk die een (potentiële) klant van jou krijgt. We weten allemaal hoe belangrijk een eerste indruk is. En dat niet alleen; het is ook een zeer effectieve mail als je nagaat hoeveel hoger de open-rate van een dergelijke mail ligt ten opzichte van een nieuwsbrief. Een goed idee dus om een welkomstmail op te stellen én dit meteen ook goed aan te pakken. Ik deel graag met je hoe je meteen de juiste toon kunt zetten en de juiste verwachtingen kunt creëren bij jouw nieuwe abonnees en klanten.

Bepaal de strategie

We kunnen je uiteraard een welkomstmail voorbeeld laten zien, maar om een goede mail op te stellen voor jóuw contacten is de kopieer-en-plak methode niet het sterkst. De eerste stap is het bepalen van een strategie. Denk na over de volgende drie vragen;

1, Wat wil ik precies bereiken met mijn welkomstmail?

2. Wat heb ik te bieden?

3. Hoe ga ik de welkomstmail maken?

Maak een planning

Het is erg handig om een planning te maken en je mailreeks vooraf uit te denken. Schrijf de stappen op. Zo zou je schema er bijvoorbeeld uit kunnen zien:

welkomstmail-funnel

Verzend direct wat je belooft

Je hebt het mailadres niet voor niets opgevraagd bij de (potentiële) klant, hier is bij het contact een verwachting ontstaan. Maak deze verwachting dan ook waar en verzend in de welkomstmail het beloofde e-book, trial product of die bepaalde korting. Een dergelijke mail stuur je het liefst direct toe. Hiervoor kun je gebruik maken van e-mail marketing software, zoals bijvoorbeeld MailBlue, zodat dit automatisch meteen naar iemand verzonden wordt na inschrijving.

Denk na over de woordkeuze

Uiteraard is de tekst in je mail belangrijk; let hierbij ook echt op de toon van je bericht. Het gaat erom dat je contacten zich welkom voelen bij jouw bedrijf. Je mag deze mail dus best persoonlijk maken; geef het contact het gevoel dat hij/zij belangrijk is. De schrijfstijl moet daarnaast aansluiten bij de toon van jouw bedrijf.

Afzender en onderwerpregel

Of de ontvanger je mail opent, hangt voor een groot gedeelte af van de naam van de afzender, het bijbehorend mailadres én natuurlijk of de onderwerpregel pakkend genoeg is. Besteed dus aandacht aan deze factoren. Is de naam die je hebt staan achter het veld ‘Van’ een vriendelijke naam? Zorg dat het persoonlijk en herkenbaar overkomt. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld ‘Dagmar van MailBlue’ in plaats van een nietszeggende naam zoals ‘webmaster’. Is je mailadres een no-reply@domeinnaam.nl? Dat oogt niet heel vriendelijk. Iemand heeft namelijk net aangegeven een aanbieding of misschien wel nieuwsbrief te willen ontvangen. Dit contact staat dus open voor een dialoog, maar krijgt hiermee vervolgens te horen dat hij of zij niets terug kan zeggen. Pas een dergelijk mailadres dus liever aan naar bijvoorbeeld: nieuwsbrief@domeinnaam.nl.

Ook de onderwerpregel is een belangrijke factor. Vind je het moeilijk een pakkende onderwerpregel op te stellen? Geen zorgen; in deze blog lees je hoe je een goede onderwerpregel schrijft.

Welkomstmail voorbeeld

Zoals eerder benoemd raden we je aan echt na te denken over bovengenoemde factoren om een sterke welkomstmail op te kunnen stellen. Onderstaand zie je een welkomstmail voorbeeld; niet om 1-op-1 over te nemen maar wel om stil te staan bij wat hier wel of niet krachtig aan is.

 

Welkomstmail voorbeeld

 

Wat mij opviel bij het aanmelden voor de nieuwsbrief van bol.com, is dat ik als nieuwe gebruiker meteen een aantal mailvoorkeuren in kon geven.
Hierin kon ik aanvinken of ik persoonlijke aanbevelingen wil ontvangen (informatie over artikelen, gebaseerd op mijn eerdere bestellingen) of bijvoorbeeld ook kortingsacties. Het is natuurlijk sterk dat ik zelf kan aangeven waar mijn behoefte ligt tot de informatie die ik vanuit hen ontvang. Ook is de belofte dat zij de mailings zullen personaliseren, op basis van eerdere aankopen, erg sterk. Dit personaliseren doen ze ook goed door mij meteen bij mijn voornaam te noemen in de welkomstmail zelf.

Wat verder positief is, is dat ik deze mail direct ontvangen heb. Bol.com doet wat het beloofd en stuurt me de bevestiging dat mijn account bij hen aangemaakt is. Wel moet ik de eerste nieuwsbrief nog ontvangen; het was sterk geweest als ze in de mail meteen hadden toegelicht wanneer ik de eerste versie mag verwachten. De toon in de mail is kort en vlot en de afbeelding is redelijk simpel. Dit past ook wel bij bol.com. Al met al is dit een goede welkomstmail.

Meten = weten

Om écht te kunnen bepalen wat wel of niet werkt bij jouw contacten, kun je een A/B-test ofwel splittest doen. Verstuur twee verschillende versies van een welkomstmail evenredig naar de inschrijvers toe en kijk terug in de rapportages welke mail vaker geopend wordt. Na verloop van tijd kun je hier je conclusies uit trekken en aan de hand daarvan je welkomstmail optimaliseren.

 

Nog geen MailBlue account?

Nog geen MailBlue account?

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.