Zoekmachine vriendelijke URL | Definitie en Uitleg

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Een zoekmachine vriendelijke URL is een URL die op die manier is opgebouwd dat deze goed vindbaar wordt gemaakt in zoekmachines. Echter, er is besloten om minder aandacht te besteden aan URL’s als het gaat om de vindbaarheid in Google, dus het kiezen voor een zoekmachine vriendelijke URL is nu minder relevant dan enkele jaren geleden. Dit alles in het kader van zoekmachineoptimalisatie.

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator. Een URL is eigenlijk het volledige adres dat je in de balk ziet staan als je je op een webpagina bevindt. Bijvoorbeeld: www.deplaatselijkebakker.nl/onze-openingstijden. De URL kan naar diverse zaken verwijzen, zoals een HTML-pagina, een stylesheet, een video of bijvoorbeeld een afbeelding.

Ranking algoritme

Hoe hoog een website komt te staan in de Google resultaten wordt bepaald door het algoritme dat door Google wordt gehanteerd. Google werkt aan een wijziging in het specifieke algoritme voor URL’s. Hierdoor vermindert het effect van een keyword in een URL / domeinnaam. In de volgende tips gaan we dus eigenlijk uit van het feit dat er nog wel zoekmachine vriendelijke URL’s bestaan.

Koppeltekens gebruiken

Het gebruik van koppeltekens is zeker aan te raden. Als we het houden bij de zogenaamde plaatselijke bakker, dan kan je dus in de URL beter ‘plaatselijke-bakker’ kiezen dan ‘plaatselijkebakker’. Door de woorden in de URL van elkaar te scheiden wordt de URL opgepakt in de resultaten onder allebei de woorden, plaatselijke en bakker. Een verbindingsstreepje is goed, een underscore gebruik je liever niet. Deze zorgt er namelijk voor dat Google de URL toch als één woord ziet.

De opbouw

Een URL moet vanzelfsprekend goed leesbaar zijn. Hiervoor is het goed om de URL en het onderwerp van de website, of van de pagina, overeen te laten komen. Cryptische omschrijvingen zijn dan ook niet aan te raden in URL’s.

Directories

Het is niet verstandig om een overschot aan directories op te nemen in je URL. Directories worden ook wel gewoon mappen genoemd. Deze moet je niet teveel laten voorkomen in een URL. Dit gaat ten koste van de vindbaarheid. Als je toch directories wilt gebruiken, gebruik er dan maximaal drie.

Alleen de naam van de directory

Als je een URL hebt met enkel de naam van de directory, zorg er dan voor dat je hier ook een webpagina aan vastmaakt. Dit helpt om een betere vindbaarheid te realiseren.

De lengte van de URL

De lengte van een URL is ook belangrijk. Probeer deze zo kort mogelijk te maken, want deze worden vaak hoger in de resultaten geplaatst. Hoe dieper een URL in de website zit, hoe langer deze mag zijn, maar probeer deze toch altijd zo kort mogelijk te houden.

Keywords

Natuurlijk worden er keywords gebruikt in een zoekmachine vriendelijke URL. Probeer dit niet te overdrijven. Zet een woord zeker niet tweemaal in een URL en plaats maximaal vijf keywords in één URL. Als je hierin overdrijft, dan zal de URL al snel worden gezien als spam.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.