E-mail maakt overduidelijk een belangrijk deel van onze dag uit, elke dag. En hoewel we veel mails niet volledig -of zelfs helemaal niet- lezen, zijn er altijd mails die eruit springen. Een mail die geopend wordt, kan weer leiden tot een terugkerend bezoek op je site of wellicht zelfs de aankoop van jouw product of dienst. Dit is natuurlijk afhankelijk van het doel van de mail. Hoe groter je bereik is, hoe groter de kans dat je van e-mail één van de belangrijkste kanalen van jouw bedrijf kunt maken.
Maar om dat voor elkaar te krijgen, zul je eerst jouw maillijst moeten laten groeien. Hoe kun je dat op een organische manier doen? In dit artikel lees je hoe SEO en e-mailmarketing samen tot synergie leiden en gecombineerd een winnende strategie zijn.
SEO en e-mailmarketing: een perfecte match
Organisch verkeer is doorgaans waardevol, maar het bouwen eraan door middel van SEO gaat niet over één nacht ijs. Het vergt een grondige analyse vooraf en een langdurige en structurele inzet op content en randvoorwaarden om echt goed te kunnen scoren. Maar wanneer het goed gebeurt, levert het ook een constante groeiende stroom aan bezoekers op.
Voor het duurzaam laten groeien van een e-maillijst geldt min of meer hetzelfde. Het kost tijd om deze uit te bouwen, maar hou je dat structureel vol, dan heb je een waardevol kanaal met een groot bereik tot je beschikking. Combineer deze twee kanalen, met directe en indirecte verwijzingen over en weer, en je creëert synergie. In dit artikel behandelen we de 7 SEO e-maillijst hacks waarmee jij met behulp van SEO je e-maillijst laat groeien. Zelfs wanneer je zelf geen SEO specialist bent zijn deze strategieën door te voeren.
1. Gated content
Gated content is een gevaarlijk spel. Maar zoals zo vaak met gevaarlijke spellen, is de potentiële beloning groot. Want wanneer je het goed inzet, kan het tot een immense groei van je e-maillijst leiden. Gated content is het afschermen van bepaalde content in ruil voor iets van waarde. Kranten doen dat bij bepaalde premium artikelen bijvoorbeeld, in ruil voor een betaald lidmaatschap. Maar het kan ook een e-book of handboek zijn in ruil voor een e-mailadres.
Kies pagina die organisch al goed scoort om een stuk gated content in op te nemen. Zo worden de websitebezoekers op de pagina aangespoord om een mailadres achter te laten. Dit doe je dus door een deel van de tekst af te schermen óf door extra informatie te bieden in ruil voor een mailadres.
Wanneer je voor deze aanpak kiest, zorg er dan voor dat je ook echt meerwaarde achter de ‘gate’ biedt. Met andere woorden; laat bezoekers niet hun e-mailadres invullen om ze vervolgens met een dode mus blij te maken. Je e-maillijst is dan gegroeid, maar je kunt je afvragen of ze erg geneigd zullen zijn om jouw mail een volgende keer ook te openen. Bied dus extra en diepgaande informatie, of eventueel een e-book, handleiding of ander verdiepingsmateriaal. Zorg dat het materiaal is wat anders niet zomaar beschikbaar is of zelfs zonder het opgeven van een mailadres geld zou kosten.
Wat het dan gevaarlijk maakt? Content die je afschermt, kan door Google niet gelezen worden. En wat Google niet kan lezen, telt niet mee voor de rangschikkingen. Dit leidt weer tot minder organisch verkeer. Zorg er dus voor dat je ook voldoende waardevolle content vóór de ‘gate’ zet, dat door bezoekers en tevens door Googlebot gelezen kan worden zonder een mailadres achter te laten.
2. Gastbloggen
Het voelt wat tegenstrijdig: jouw maillijst laten groeien door te schrijven op de site van een ander. Maar toch kan het een enorm versterkend effect hebben. Een veelgehoord SEO advies is dan ook om liever vandaag dan morgen te beginnen met gastbloggen. Door aandacht en tijd te steken in een kwalitatief hoogstaand gastblog, creëer je een opening voor meer verkeer en extra links naar jouw website. Zo kun je daarmee dus ook je maillijst laten groeien. Kies de blogger of blogwebsite waarop je wilt schrijven zorgvuldig uit. Je wilt zeker weten dat ‘jouw publiek’ hier ook komt, dat het past bij waar jij over wilt schrijven en natuurlijk wil je dat het bereik behoorlijk is.
Maak heldere afspraken over wat je wel en niet kan in het artikel en zorg dat je binnen die afspraken het maximale doet om verkeer naar je website te stimuleren. Die extra bezoekers kunnen namelijk jouw maillijst laten groeien. Wanneer de lezers van jouw gastblog het artikel met interesse hebben gelezen, zijn ze misschien geïnteresseerd in wat je nog meer te vertellen hebt. Een perfecte gelegenheid om ze de mogelijkheid te geven om zich op jouw e-mail te abonneren.
3. Zet e-mail om in een blog of landingspagina
Wanneer je de moeite hebt genomen om een waardevolle e-mail op te stellen, is het zonde om hier vervolgens nooit meer aandacht aan te geven. Kies er in plaats daarvan voor om de beste, meest interessante e-mails om te bouwen naar een landingspagina of blog. Daar kun je vervolgens weer nieuwe organische bezoekers op laten landen, die je weer kunt cross-verwijzen naar je e-mails, door ze te laten inschrijven op de maillijst.
Of je er een blog of landingspagina van maakt hangt af van de content. Een blog heeft doorgaans de eigenschap te willen informeren of om een verscheidenheid aan mogelijke vervolgacties te bieden. Denk hierbij aan verdieping, het lezen van andere artikelen of vergelijken. Een landingspagina heeft vaak een meer gefocust doel zoals: het leidt tot een aankoop, tot een abonnement of tot een inschrijving.
4. Neem een call-to-action op in bestaande artikelen
Het klinkt heel logisch; zorgen voor een inschrijfmogelijkheid in bijvoorbeeld jouw goedlopende blogs. Maar de kans is groot dat je toch een aantal mogelijkheden binnen pagina’s die je al hebt onbenut laat. Je wilt natuurlijk niet op elk willekeurig moment een verwijzing naar je nieuwsbrief maken. Maar het is wel slim om op je best presterende pagina’s een subtiele verwijzing naar je e-maillijst te maken. Zo kun je een aantal goed gelezen informatieve pagina’s gebruiken om op een niet-pusherige manier de mogelijkheid te bieden een abonnement op een nieuwsbrief te nemen.
Niet-pusherig betekent; niet irrelevant zijn. Dus het is een “don’t” om plotseling over je nieuwsbrief te beginnen middenin een onderwerp dat er niks mee te maken heeft. Kies er bijvoorbeeld voor om je verwijzing geheel aan te passen op de content: Wil je meer over [het specifieke onderwerp] te weten komen? Schrijf je dan in en ontvang [X].
5. Maak gebruik van YouTube
Google mag goud gepakt hebben als het gaat om zoekvolume; YouTube heeft zilver. Het is dan ook belangrijk dit kanaal niet te vergeten of onbenut te laten als het gaat om het vergaren van e-mail inschrijvingen. Er zijn een aantal manieren om dit kanaal te benutten.
Allereerst kunnen embedded YouTube filmpjes op landingspagina’s die vanuit een mail worden aangeroepen de pagina aantrekkelijker maken. Mensen zijn het inmiddels gewend om informatie tot zich te nemen via korte video’s in plaats van hele lange teksten. In YouTube video’s kun je kijkers bovendien oproepen om zich niet alleen te abonneren op je kanaal, maar om zich ook in te schrijven voor een nieuwsbrief. Tot slot kun je een link naar de pagina waar men zich inschrijft voor de nieuwsbrief meenemen in de videobeschrijving op YouTube.
6. Overweeg een Hello bar
Het is niet gezegd dat dit altijd een goed idee is, maar het is een overweging waard. Een zogeheten Hello Bar nodigt direct bij landing op de pagina uit om een bepaalde actie te ondernemen. Dit zou dus ook gebruikt kunnen worden om een e-mailadres aan de maillijst toe te voegen. Een inschrijving via een Hello bar kan goed helpen, als de incentive voor de bezoeker duidelijk is. Denk hierbij aan exclusieve content, een actie, een prijs, een voorinschrijving: alles waarbij je aan bezoekers direct een ‘nu of nooit’ gevoel kunt overbrengen.
Klinkt als een goed plan? Er is een ‘maar’.
Een Hello bar wordt vaak bovenaan de pagina middels JavaScript ingeladen. JavaScript kan funest zijn voor de vindbaarheid van de pagina, omdat Google moeite heeft het te lezen en het kan de pagina bovendien flink vertragen, wat ook weer een nadelig effect heeft. Google legt namelijk in haar algoritmes door de jaren heen steeds meer weging op het onderdeel laadtijd. Interactieve JavaScript aangedreven elementen zoals een Hello bar vertragen websites zonder meer, per definitie. Indien je een website wilt die altijd perfect scoort in de laadtijd test metingen, dan kun je eigenlijk alleen zwarte letters op witte achtergrond tonen. Een voorbeeld hiervan is de ‘jaren 90-stijl’ website van BerkshireHathaway.com.
Uiteindelijk kan het effect van een Hello bar het best getest worden door het eens te proberen. Zoek een Hello bar die zo min mogelijk een negatief effect op de laadtijd heeft en experimenteer met verschillende boodschappen. Als de conversie hoog genoeg is, is het verlies aan laadtijd wellicht te aanvaarden. Merk je dat de laadtijd dusdanig verslechtert dat de gehele ervaring er onder te lijden heeft én is de conversie bovendien minimaal, verwijder de bar dan weer.
7. Gebruik een exit intent overlay
Wanneer je de Hello bar niet aandurft, of wanneer die het resultaat simpelweg te erg verslechtert, kun je de exit intent overlay proberen. De exit intent overlay doet min of meer hetzelfde als de Hello bar, maar dan meer als een ‘goodbye bar’. De overlay verschijnt wanneer de bezoeker vertrekt. In zo’n exit intent overlay kun je bezoekers nog één keer verleiden om zich voor een nieuwsbrief in te schrijven.
Een exit intent overlay heeft niet of nauwelijks negatieve impact op de prestaties van de pagina, omdat die pas wordt ingeladen bij vertrek. Daardoor zal het in veel gevallen door Google niet opgemerkt- of niet als storend ervaren worden. Google medewerkers hebben zich in het verleden meerdere malen uitgelaten dat pop-ups die direct laden bij landen op de pagina kwalijk zijn. In jargon noemt men dit een interstitial. Deze storen web gebruikers bij het zo snel mogelijk vinden van het antwoord op zijn of haar vraag. Maar er is niets mis met een pop-up die pas verschijnt bij een poging om de website te verlaten, mits de pop-up maar makkelijk te sluiten is en het de bezoeker niet als het ware vasthoudt.
Conclusie
Met deze 7 SEO e-maillijst hacks kun je jouw maillijst laten groeien. Probeer ze niet allemaal tegelijk, maar probeer in te schatten welke oplossing het best bij jouw onderneming aansluit. Pas ze één voor één toe. Test en optimaliseer ze daarna, zodat je zoveel mogelijk resultaat behaalt.