Enkel een website hebben is niet voldoende. Om daadwerkelijk omzet te kunnen genereren met je website zul je in eerste instantie natuurlijk ook bezoekers op je website moeten krijgen. Jammer genoeg is de tijd voorbij dat zodra je een website online zette, je direct werd gevonden. Een website of een blog alleen is dus niet meer voldoende.
Om meer bezoekers naar je website te krijgen zijn inmiddels zo veel strategieën dat je soms even de weg kwijt kunt raken. Daarom wil ik je in dit artikel een overzicht geven van de verschillende kanalen die je in kunt zetten om meer bezoekers te krijgen naar jouw website.
Ik wil je adviseren om onderstaande strategieën niet allemaal tegelijkertijd te gaan testen. Iedere strategie is anders en op het moment dat je je op één of twee van deze kanalen, afhankelijk van welke er voor jou het meest interessant is, gaat focussen dan zul je meer resultaten behalen. Het werkt dus minder goed wanneer je alle strategieën door elkaar gaat gebruiken.
Google Adwords
Google Adwords is het advertentieplatform van Google. Hier kun je tegen betaling banners inkopen welke worden gedistribueerd via het Google Adsense netwerk. Of je kunt er je posities mee kopen in de Google zoekresultaten.
Op het moment dat iemand een zoekopdracht plaatst in de zoekmachine komt jouw website bovenaan te staan. Per bezoeker die vervolgens naar jouw website komt betaal je dan een X bedrag, afhankelijk van de markt waarin je je bevindt verschilt dit van een paar cent tot enkele euro’s per klik.
Voordelen van Google Adwords
Met Google Adwords kun je jouw doelgroep heel specifiek bereiken. Je kunt namelijk de zoekwoorden die een gebruiker van de Google zoekmachine opgeeft zelf benoemen. Hierdoor weet je zeker dat de bezoeker geïnteresseerd is in jouw diensten.
Nadelen van Google Adwords
Google Adwords is door de jaren heen een stuk duurder geworden dan dat het voorheen was. Om deze reden is Google Adwords echt een vak apart geworden. Om de advertentiecampagne’s winstgevend te laten zijn moet je goed weten wat je doet. Hierdoor is Google Adwords niet voor ieder bedrijf en iedere ondernemer geschikt.
Zoekmachine Optimalisatie
Veel ondernemers focussen zich met hun website op zoekmachine optimalisatie. Wanneer jij jouw website optimaliseert voor de zoekmachines kun je bovenaan komen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, gratis ;).
In de zoekresultaten worden echter miljoenen dan wel miljarden websites weergegeven. Voordat jij op pagina 1 of zelfs op de allereerste plaats in de zoekresultaten verschijnt, moet je wel echt goed bezig zijn.
Een website hebben en af en toe hierop bloggen is al lang meer niet genoeg, maar het is wel de basis van je website. Content is van groot belang wanneer jij hoog wilt ranken in de zoekmachines.
Voordelen van Zoekmachine Optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is een populair onderdeel als het gaat om de marketingstrategie en meer bezoekers krijgen naar je website. Dit komt doordat iedereen dit kan doen. Om te starten met zoekmachine optimalisatie heb je namelijk geen grote marketing budgetten nodig; iedereen met een laptop of computer of zelfs een smartphone kan hiermee beginnen.
Nadelen van Zoekmachine Optimalisatie
Doordat zoekmachine optimalisatie zo laagdrempelig is kun je behoorlijk wat concurrentie verwachten. Jij moet met jouw website opboksen tegen miljoenen andere websites. Voordat je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie en een blog strategie, kun je jezelf daarom het beste vooraf laten informeren over de kansen in jouw markt door een SEO Expert.
Zoekmachine optimalisatie tip: start een blog
Een blog is een waardevol onderdeel van je zoekmachine optimalisatie strategie. Via een blog kun je informatie delen over jouw vakgebied en jezelf profileren als een expert in jouw markt. Hiermee kun je uiteindelijk nieuwe klanten gaan aantrekken.
Ook het hebben van een blog is op zichzelf geen strategie meer; je zult marketing moeten doen voor je blog. Een blog wordt niet meer uit zichzelf zomaar gevonden in de zoekresultaten of via andere wegen. Je bent zelf echt de grootste factor in het succes van jouw blog.
Activeer je bezoekers je blog te delen via Social Media
Één van de manieren om meer bezoekers op je blog te krijgen is door de bezoekers die je al op je blogt krijgt te vermenigvuldigen. Dit kun je doen door de lezers van je blog deze blog te laten delen via hun social media profielen.
Je kunt op verschillende manieren het gebruik van de social media profielen stimuleren; hier heb je ook een aantal handige tools voor.
Content Locker voor WordPress
Met een zogenaamde content locker kun je content verbergen, wanneer een bezoeker jouw pagina vervolgens liked of een bericht deelt dan pas krijgt hij toegang tot de verborgen content.
Als je met WordPress werkt is hier een goede plugin voor beschikbaar: Content Locker voor WordPress
Social Media Buttons
Het minimale wat je kunt doen om social media interactie te stimuleren is het plaatsen van Social Media Buttons op je website; en dan met name de zogenaamde “Floating” social media buttons omdat die goed opvallen.
Voor WordPress gebruikers zijn hier meerdere goede plugins voor te vinden maar ook is er veel ’troep’ te vinden. Één van de betere beschikbare plugins is de plugin van AddThis, deze kun je gratis downloaden.
UpViral
UpViral is een handige tool waarmee je een winactie of een contest kunt opzetten en via die weg bezoekers kunt stimuleren om een bericht op hun social media te delen voor een extra winkans.
Ook kun je UpViral gebruiken om bijvoorbeeld een kortingscode weg te geven, maar voordat een bezoeker die korting krijgt moet de bezoeker dan een bericht delen op Social Media.
Interviews met experts in jouw markt
Zoals ik eerder al aangaf is het publiceren van een blogartikel alleen geen strategie om te gaan winnen van je concurrenten, alhoewel.. Wanneer je interviews afneemt met bekende spelers en experts in jouw markt dan kan dit wél een strategie zijn.
Op het moment dat een expert geïnterviewd wordt en jij schrijft daar een goed artikel over dan deelt diegene het artikel vaak met haar/zijn volgers. Het voordeel van een expert is dat deze vaak veel volgers heeft; via deze weg kun jij dus snel nieuw publiek krijgen naar jouw website.
Verwijs naar andere bloggers / tools
Het klinkt gek; bezoekers naar andere blogs of websites sturen terwijl jijzelf juist meer bezoekers wilt. Maar wat zou jij doen als jouw bedrijf werd genoemd in een artikel met de 10 beste social media tools voor ondernemers? Waarschijnlijk deel je het artikel wel met de volgers van jouw bedrijf om te laten zien dat je in de top 10 van beste tools staat ;).
Expert tips
Dit artikel gaat over meer bezoekers krijgen naar je website, maar in plaats van al deze tips te geven had ik ook 10, 15 of 20 experts kunnen mailen met de vraag wat hun nummer 1 tip is om meer bezoekers naar een website te krijgen. Vervolgens had ik hen kunnen vragen of ik deze mag gebruiken in een artikel van mij. Grote kans dat ze dit oké vinden want voor hen is het extra exposure. Vervolgens wanneer je artikel klaar is, stuur je het artikel door naar iedereen die heeft bijgedragen aan het artikel. Wanneer je 20 experts deze vraag hebt gesteld, dan stuur je het artikel dus naar 20 experts en wanneer er 10 van hen vervolgens het artikel bijvoorbeeld tweeten naar hun volgers, dan heb jij een nieuw en enorm groot bereik met jouw blogpost.
Hoe lang moet mijn blogartikel zijn?
De vraag “Hoe lang moet mijn blogartikel zijn?” is er één die ik vaak krijg, en waar ik een dubbelzinnig antwoord op heb.
Allereerst schrijf je een artikel voor de lezer van het artikel en moet je schrijven zolang het interessant en relevant is. Het is niet de bedoeling dat je een artikel onnodig langer gaat maken omdat het artikel hierdoor beter zou ranken in de zoekresultaten.
Dat gezegd hebbende is het wel zo dat artikel de artikelen die gemiddeld genomen in de top 10 van de Google zoekresultaten te vinden zijn vaak meer dan 2.000 woorden bevatten (om een indicatie te geven).
SerpIQ heeft hier onderzoek naar gedaan en de top 10 zoekresultaten voor meer dan 20.000 zoekwoorden onderzocht. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat deze artikelen meer dan 2.000 woorden bevatten.
Hoe vaak moet ik bloggen?
Ook op de vraag “Hoe vaak moet ik bloggen?” ga ik een dubbelzinnig antwoord geven. Je moet namelijk niet bloggen om het bloggen maar bloggen wanneer je iets interessants te melden hebt.
Nu is het wel zo dat Hubspot een onderzoek heeft gedaan naar het volume blogs dat wordt gepubliceerd en de traffic die de blogs kregen. Uit dit onderzoek blijkt dat blogs die 16+ posts per maand publiceren 3.5x meer bezoekers krijgen dan blogs die 0-5 artikelen per maand publiceren.
Opzich ook logisch natuurlijk; wanneer je meer dan 3x zoveel content maakt en publiceert, dat je dan ook meer bezoekers op je website krijgt.
Maak een blog marketingplan
De vorige tips zijn goed samen te vatten in deze tip. Veel bloggers falen erin om traffic te krijgen omdat ze er vanuit gaan, of niet beter weten, dat wanneer zij een blogpost publiceren dat de traffic vanzelf gaat komen.
Niets is minder waar; je zult actief je blog moeten gaan vermarkten. Als je simpelweg op ‘publiceren’ klikt en gaat afwachten dan gaat er niets gebeuren. Maak voor jezelf dus een marketingplan hoe je jouw blog onder de aandacht wilt gaan brengen.
Meer websitebezoekers via Facebook Ads
Met Facebook advertenties kun je in korte tijd veel bezoekers krijgen naar je website. Facebook heeft enorm uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. In sommige markten kun je letterlijk voor een paar cent per klik adverteren.
Voordelen van Facebook advertising
Facebook advertising is op het moment van schrijven nog enorm voordelig om op te adverteren in tegenstelling tot Google Adwords. Facebook geeft je de mogelijkheid om heel specifiek jouw doelgroep te bereiken en helpt jou bij het optimaliseren van jouw advertentie.
Nadelen van Facebook advertising
Net zoals op ieder advertentieplatform kost adverteren geld. Ook al is op dit moment Facebook nog helemaal niet zo duur; geld is geld.
Ook wordt je advertentie om soms onduidelijke redenen afgekeurd; lees de regels van Facebook even goed door voordat je begint met adverteren op Facebook.
Facebook advertising combineren met e-mailmarketing software
Wanneer je nieuwe leads via Facebook verzamelt, is het natuurlijk ook waardevol dat je hen (automatisch) verder kan opvolgen. En nog mooier zou het zijn als je de processen van iemand in of uit je Facebook doelgroepen plaatsen ook zou kunnen automatiseren op basis van bepaalde acties/gedrag vanuit de (potentiële) klant. Zo kun je veel gerichter gaan adverteren op een eenvoudige manier. Hoe relevanter je ad, hoe groter de kans dat je hier natuurlijk ook meer verkopen uit kunt realiseren.Gelukkig heb je deze mogelijkheid bij de geavanceerdere marketing automation tools die tegenwoordig beschikbaar zijn. Waar je op kunt letten is of zij een integratie met Facebook Custom Audiences ondersteunen, zoals MailBlue dat bijvoorbeeld doet.
Facebook advertising uitbesteden
Wil jij je als ondernemer liever focussen op je core-business en niet teveel moeite en tijd kwijt zijn aan Facebook advertising? Dan doe je er goed aan Facebook advertising uit te laten besteden aan advertising experts.
Facebook bedrijfspagina
Als bedrijf kun je een Facebook bedrijfspagina aanmaken op Facebook. Wanneer je deze hebt, dan kunnen mensen je volgen via deze pagina. Hier kun je dus ook je nieuwe artikelen op plaatsen en mensen doorverwijzen naar jouw website.
De Facebook bedrijfspagina is eigenlijk een interactief visitekaartje van jouw bedrijf. Een bedrijfspagina op Facebook is overigens ook noodzakelijk wanneer je wilt gaan adverteren op dit kanaal.
Voordelen van de Facebook bedrijfspagina
Een Facebook bedrijfspagina is een extra kanaal waarop je jouw doelgroep kunt bereiken. Bijna iedereen is wel actief op Facebook tegenwoordig en dat zorgt ervoor dat je eigenlijk altijd wel jouw doelgroep kunt vinden op Facebook. Vanuit hier kun je nieuwe bezoekers doorsturen naar jouw website.
Nadelen van de Facebook bedrijfspagina
Een nadeel van de bedrijfspagina is dat wanneer een gebruiker inlogt op zijn of haar Facebook account er wel een paar honderd berichten voor hem of haar klaarstaan. Hierdoor kan Facebook nooit alle berichten die klaarstaan ook daadwerkelijk tonen aan een gebruiker.
Volgens recente onderzoeken bereik je met een bedrijfspagina nog maar 5-12% van de mensen die jou daadwerkelijk hebben geliked. Dit houdt in dat het hebben van een Facebook bedrijfspagina steeds meer een vak apart wordt om deze te onderhouden en je doelgroep hiermee te kunnen bereiken.
Facebook Groepen
Facebook groepen zijn de perfecte plek om groepen mensen met gezamenlijke interesses te vinden. Misschien wel een gezamenlijke interesse in jouw product?
Natuurlijk is het niet de bedoeling om in de groepen continu jouw website link te plaatsen want dit wordt opgevat als spam en werkt eerder tegen je dan voor je. Wél kun je mensen in de groepen helpen en wanneer van toepassing kun je ze ook echt wel zo nu en dan naar jouw website verwijzen.
Ook kun je in overleg met de eigenaar van de groep een aanbieding starten of een evenement starten voor alleen die groep. Uiteraard is dit dan met een onderwerp dat aansluit op de interesse van die groep.
Voordelen van Facebook Groepen
Een Facebook groep is de perfecte plek om nieuwe mensen te leren kennen met gelijke interesses. Daarnaast kun je jezelf goed verdiepen in wat jouw doelgroep wilt. Je kunt van waarde zijn en mensen helpen. Ook kun je natuurlijk een eigen groep starten met als doel om die groep te gebruiken als marketingkanaal voor jouw website.
Nadelen van Facebook Groepen
Een Facebook groep is niet de juiste plek om enkel aan jezelf te denken en continu linkjes te plaatsen; je moet een Facebook groep zien als een community. Voor groepen heeft Facebook nog geen advertentiemethodes. Je zult dus organisch moeten groeien of gebruik moeten maken van andere methodes om de Facebook groep te laten groeien.
Facebook Winacties
Facebook winacties zijn super geschikt om je doelgroep mee uit te breiden en meer bekendheid te krijgen voor jouw Facebookpagina én jouw website. Bij een Facebook winactie bereik je in korte tijd enorm veel mensen die in aanraking komen met jou als persoon of jouw onderneming.
In een winactie geef je een aantal kleine prijzen weg. Iedereen die hier kans op wilt maken moet een actie ondernemen; zoals je Facebook bedrijfspagina liken, hun naam en e-mailadres achterlaten, etc. Hierdoor kun je ook ná de winactie nog gebruik maken van de voordelen die deze met zich meebrengt.
Voordelen van een Facebook Winactie
Bij het opzetten van een Facebook winactie bereik je in korte tijd een heleboel mensen en word je bericht ook snel verspreid. Wanneer je de winactie goed inricht dan kun je hier niet alleen op het moment zelf, maar ook ná het aflopen van de winactie nog veel waarde uit halen.
Nadelen van een Facebook Winactie
Op het moment dat je een winactie op Facebook opzet, zul je mensen bereiken die het product willen winnen, maar dit zijn niet altijd de mensen die het product ook willen kopen. Je bereikt dus mensen die misschien niet bereid zijn om geld uit te geven. Dat is natuurlijk niet altijd de juiste doelgroep. Zorg dat het te winnen product dan ook zoveel mogelijk aansluit op jouw te kopen producten, zodat je de doelgroep zo relevant mogelijk houdt.
Twitter Tweets
Twitter is, zeker voor bloggers, nog steeds een enorm waardevol netwerk om blogs op te delen. Via Twitter bereik je direct iedereen die aanwezig is op het platform en jou ‘volgt’: dat is een fijn idee.
Via Twitter kun je simpele ‘tweets’ plaatsen; een tweet is een kort berichtje van maximaal 140 tekens. Vervolgens kun je aan dit bericht ook hashtags toevoegen. Op hashtags kan vervolgens worden gezocht en kan een conversatie op plaatsvinden.
Wanneer jij bijvoorbeeld een kapper bent in Amsterdam, dan zou je je zoekinstellingen bijvoorbeeld op Kapper + Amsterdam kunnen instellen en zo iedereen die opzoek is naar een kapper kunnen informeren over wat joú nou net even anders maakt dan de andere kapperszaken in Amsterdam.
Is een trend populair, bijvoorbeeld #JustinBieber, dan kun je daar op inspelen door een Justin Bieber make-over aan te bieden in jouw kapsalon. Als je regelmatig met de trend mee tweet, val je zeker op.
Meer websitebezoekers via Twitter Ads
Adverteren op Twitter is nog een beetje een ondergeschoven kindje; niet veel online marketeers maken gebruik van de mogelijkheid die Twitter biedt.
Op Twitter kun je, net zoals op Facebook, heel specifiek targeten op wie jouw doelgroep is en enkel aan hen jouw advertentie tonen. Via Twitter is mijn ervaring dat je nét even iets meer betaalt per lead, maar dat deze leads vervolgens wel weer waardevoller zijn dan de leads verkregen via Facebook.
Voordelen van Adverteren op Twitter
Adverteren op Twitter is een waardevolle toevoeging aan je marketingstrategie. Óók wanneer je al adverteert op Facebook is het enorm waardevol om daarnaast nog zichtbaar te zijn op andere kanalen. Via Twitter bereik je vaak net weer even een ander type persoon.
Nadelen van Adverteren op Twitter
Adverteren op Twitter is naar mijn ervaring ietsjes duurder dan op Facebook. De prijs per klik en per conversie liggen wat hoger. Daarnaast kun je ook niet zoveel tekst kwijt als op Facebook. Je hebt daardoor minder ruimte om de aandacht te prikkelen van iemand die door zijn of haar Twitter tijdlijn heen scrollt.
Meer bezoekers naar je website via Pinterest
Pinterest is een visueel medium waar iedereen gratis een account aan kan maken en afbeeldingen kan delen. Dit doe je door een afbeelding op jouw ‘board’ vast te ‘pinnen’ je kunt dit eigenlijk zien als digitaal een afbeelding op een prikbord vastprikken.
Als je een afbeelding vast hebt geprikt via je Pinterest profiel is deze voor iedereen zichtbaar. Bij een ‘pin’ kun je altijd tekst plaatsen en de ‘pin’ kun je laten doorverwijzen naar je website.
Pinterest wordt vaak als inspiratiekanaal gebruikt om te shoppen, maar kan ook worden toegepast voor andere doeleinden zoals bloggers, webwinkels, hobbyisten, inspiratie, motivatie, etc.
Instagram inzetten om meer websitebezoekers te krijgen
Ook via Instagram kun je meer verkeer krijgen naar je website, hoewel het op Instagram wel net even iets lastiger is dan via andere kanalen. Je kunt op Instagram namelijk niet bij ieder bericht een link plaatsen.
Wat je wel kunt doen is de link in je profiel aanpassen. Als je vervolgens een bericht plaatst kun je via dat bericht vervolgens verwijzen naar de link die je in de biografie van jouw Instagram profiel hebt geplaatst.
Wanneer je gaat adverteren via Instagram kun je wél bij iedere advertentie een link plaatsen naar jouw website. Logisch ook, want je betaalt dan per klik naar je website. Dit kost je een paar cent tot een paar euro.
YouTube
YouTube is een video sharing platform, waar je dus jouw video’s kunt delen. Wist je ook dat YouTube de op één na grootste zoekmachine is ter wereld? Op het moment dat iemand een vraag heeft dan is de kans groot dat hij of zij deze vraag of in Google intypt óf naar YouTube gaat om de vraag visueel beantwoord te krijgen.
Ook op YouTube heb je twee manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen; je hebt de zogenaamde organische resultaten en je hebt de gesponsorde resultaten (advertenties).
In de ‘gratis’ video’s kun je meer bezoekers krijgen door een link naar jouw website in de omschrijving van jouw YouTube video te plaatsen óf door een YouTube annotatie aan je video toe te voegen.
Ga je adverteren op YouTube dan zijn er meerdere mogelijkheden; zo kun je je video als gesponsord resultaat laten tonen bij specifieke zoekopdrachten, je video als aanbevolen video tonen bij andere specifieke video’s of je video laten afspelen vóórdat een YouTube gebruiker de video kan bekijken die hij/zij eigenlijk wilde zien.
Voordelen van YouTube
YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld en in dat opzicht zeer ondergewaardeerd aan Google. Op YouTube liggen er nog mega veel kansen waar deze via de organische zoekresultaten via Google misschien al wel voorbij zijn. Op YouTube is het zoveel gemakkelijker nu nog om jouw video bovenaan in de zoekresultaten te krijgen.
Nadelen van YouTube
Video… Niet iedereen durft het om voor de camera te gaan staan en zijn verhaal te doen. Je moet natuurlijk ook maar net in een markt zitten waar je veel in video kunt uitleggen, hoewel dit vaak wel creatief op te lossen is. Het geheim is om het gewoon te doen ;).
Ben je in de zakelijke markt actief? Of ben je op zoek naar hoogopgeleide personen? Dan is LinkedIn een perfecte plek voor jou om meer bezoekers naar jouw website te verkrijgen, omdat dit de personen zijn die daar voornamelijk aanwezig zijn.
Via LinkedIn kun je met deze doelgroep ‘connecten’ zodat zij in het vervolg jouw statusupdates te zien krijgen. Dit is één van de manieren waarop je gebruik kunt maken van LinkedIn. In de statusupdates kun je vervolgens een link plaatsen naar jouw website.
Een andere manier om LinkedIn in te zetten is door lid te worden van verschillende groepen op LinkedIn en daarin actief te delen, mensen te helpen en zo nu en dan iemand door te verwijzen naar jouw website of om vervolgens te connecten met iedereen die je hebt geholpen.
Vergelijkbaar met de Facebook bedrijfspagina kun je op LinkedIn ook een bedrijfspagina aanmaken. Mensen kunnen deze pagina dan gaan volgen en jij kunt met enige regelmaat interessante berichten plaatsen en via deze weg mensen weer doorverwijzen naar jouw website.
Daarnaast heeft LinkedIn ook nog een advertentiesysteem waarmee je dus op LinkedIn kunt adverteren. Je kunt simpelweg een advertentie aanmaken die doorlinkt naar jouw website en hier vervolgens een budget achter hangen. Wat ik hier wel bij moet zeggen is dat LinkedIn qua adverteren in vergelijking tot Facebook erg prijzig is, maar het is het testen zeker waard.
Gastbloggen
Een ander interessant idee is om te gaan gastbloggen. Zeker wanneer je net bent begonnen en nog lang niet iedereen jou kent en je als expert zien. Iedere blogger is op zoek naar nieuwe content en veel bloggers staan dan ook open voor een gastblog. Wat een gastblog inhoudt? Eigenlijk niets anders dan dat jij een waardevol artikel schrijft die je normaal op jouw eigen website zou plaatsen, maar die plaats je nu dus op een andere, al bekende website.
Het voordeel hiervan is dat een bekende website al bezoekers krijgt en vaak ook al een bepaalde status heeft opgebouwd. Wanneer jij jouw artikel hierop kunt plaatsen dan wordt je naam hieraan verbonden en krijg je in ieder geval al meer bekendheid. Je kunt ook altijd een linkje naar je eigen website plaatsen in een gastblog, wat dan weer goed is voor de rankings in de Google zoekresultaten. Maar ook kunnen mensen dan op die manier direct doorklikken naar jouw website.
Voordelen van Gastbloggen
Door te gastbloggen creëer je naamsbekendheid binnen een doelgroep die je anders niet had gekregen. Je kunt vanuit het artikel doorlinken naar je eigen website. Voor de blog waarop jij het artikel plaatst is het gratis content waarmee zij hogere posities in de zoekmachines zullen krijgen; gastbloggen is dus een win-win situatie.
Nadelen van Gastbloggen
Het grote nadeel aan gastbloggen is dat je het artikel uit handen geeft en dus niet meer op je eigen website kunt plaatsen. Hierdoor loop jij de rankings in de zoekmachine mis die je hebt gebruikt in het artikel. Daarbij kost het ook flink wat tijd om een goed artikel te schrijven; je kunt er zomaar 3-5 uur mee bezig zijn. Het is namelijk wel belangrijk dat je met een mega waardevol artikel komt.
Blogreacties
Uit de reacties die op blogs worden gegeven kun je ook veel websitebezoekers halen. Je kunt op relevante blogs zelf natuurlijk reageren, maar je kunt ook andere vragen beantwoorden. Je kunt een aanvulling geven op een artikel. Het is niet de bedoeling dat je dit op een spammerige manier doet, maar als je een goede aanvulling hebt geschreven op een blog dan kun je prima hier naartoe linken in de reacties onder een blog.
Actief zijn op fora
Door actief te reageren vanuit je eigen naam kun je bekendheid krijgen; mensen helpen is natuurlijk nog altijd één van de mooiste manieren van marketing doen. Op een forum kun je vaak een handtekening toevoegen of een korte omschrijving invullen over wie je bent. Hierin kun je dan een link naar jouw website plaatsen.
Natuurlijk kun je ook in reacties zelf een specifieke link naar een artikel plaatsen waar de topicstarter baat bij heeft. Je moet er hier alleen voor uitkijken dat je niet té graag een linkje wilt plaatsen omdat je in dat geval vaak spammerig overkomt en dat wil je niet.
Yahoo Gemini
Yahoo Gemini is de Google Adwords van Yahoo. Via Yahoo Gemini kun je adverteren in de Yahoo zoekmachine. Nu hoor ik je al denken, Yahoo..? Yahoo is een zoekmachine net zoals Google, enkel is deze zoekmachine veel minder bekend in Nederland dan dat Google is.
Yahoo heeft een klein marktaandeel in de zoekopdrachten die in Nederland worden geplaatst. Via desktop zou dit 1,53% zijn volgens onderzoek van Pure-IM in Q1 2016.
Dit maakt Yahoo Gemini echter niet minder interessant. Denk er maar over na: 1,53% van ALLE zoekopdrachten zijn nog steeds miljoenen zoekopdrachten per maand. Daarbij is het adverteren via Yahoo Gemini ook vele malen goedkoper dan via Google Adwords.
Natuurlijk werkt het in iedere markt anders; daarom is het beste advies wat ik kan geven omtrent zoekmachines en adverteren om zowel Google Adwords, als Yahoo, als Bing gewoon even te testen.
Bing Ads
Bing is misschien niet de eerste zoekmachine waar je aan zit te denken om in te gaan adverteren. Toch krijgt Bing een steeds groter marktaandeel als het om zoekmachines gaat. Waar Bing in Q1 2015 nog 3,8% marktaandeel had heeft Bing in Q1 2016 al 6,59% marktaandeel in alle zoekopdrachten die vanaf een desktop computer werden geplaatst.
Bing wordt dus steeds populairder in het gebruik. 6,59% van ALLE zoekopdrachten die worden geplaatst staat gelijk aan tientallen miljoenen zoekopdrachten per maand waarop jij kunt adverteren.
Bings Ads werkt in principe hetzelfde als Google Adwords; je kunt adverteren op bepaalde zoekwoorden en vervolgens wordt jouw advertentie getoond wanneer een gebruiker van de Bing zoekmachine op dat zoekwoord zoekt.
Affiliate Marketing
Door affiliates in te zetten om meer verkeer te genereren naar jouw website en/of product kun je snel groeien. Affiliates zijn mensen die jouw producten promoten in ruil voor een commissie per verkocht product; zo betaal je dus nooit wanneer je geen product verkoopt.
Voordelen van Affiliate Marketing
Het grootste voordeel aan affiliate marketing is dat je ontzettend snel kunt groeien; je kunt oneindig veel mensen jouw producten laten promoten en hen betalen per verkocht product. Zo weet je altijd dat je geen verliesgevende campagnes runt.
Nadelen van Affiliate Marketing
Goede affiliates zijn moeilijk te vinden. Je moet jouw affiliates constant heractiveren en helpen bij het genereren van sales. Daarbij weet je nooit helemaal zeker met wie je zaken doet en hoe deze persoon de marketing voor jouw producten doet.
Jouw naam is aan het product gekoppeld, dus wanneer een affiliate op een verkeerde manier marketing doet en jouw product aanbiedt, zal dit indirect ook jouw business schaden omdat jij hiermee in verband wordt gebracht. Je moet affiliates dus constant blijven helpen en ondersteunen.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is voor veel van mijn klanten de belangrijkste bron van bezoekers naar hun website. Niet alleen omdat je op deze manier op ieder moment een boost in het aantal bezoekers kunt krijgen, maar ook omdat deze bezoekers al hebben aangegeven interesse te hebben in jouw product of dienst.
Het voordeel van dit verkeer is dat zij vaak al voor een deel zijn opgewarmd. Iemand die heeft aangegeven jou interessant te vinden door zich aan te melden op jouw mailinglijst, krijgt vaker mailtjes en blijft op de hoogte van de activiteiten die jij deelt via jouw mailinglijst.
Op deze manier leert zo’n bezoeker jou kennen en zal een dergelijke bezoeker ook eerder tot een aankoop overgaan. E-mailmarketing is dus een belangrijk medium om niet alleen meer bezoekers naar je website te sturen, maar ook om bezoekers te converteren naar een aankoop.
Gebruik maken van andermans mailinglijsten
Één van de manieren om snel meer bekendheid te genereren is door gebruik te maken van andermans mailinglijsten. Je kunt een paar tientjes betalen om een mail te mogen versturen naar een mailinglijst van een collega blogger bijvoorbeeld.
Hij verstuurt jouw mail aan zijn doelgroep/netwerk en deze personen kunnen vervolgens vanuit de mail doorklikken naar jouw website. Laat ze op jouw site dan bijvoorbeeld inschrijven voor jouw mailinglijst, een artikel lezen of bijvoorbeeld een aankoop doen.
Een eigen mailinglijst opbouwen
Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld via het bloggen of adverteren je eigen mailinglijst op te gaan bouwen. Wanneer je je eigen mailinglijst opbouwt dan kun je van de bovengenoemde voordelen genieten zonder hier iedere keer opnieuw voor te hoeven betalen.
Het opbouwen van een goede mailinglijst kost wel tijd, maar door te adverteren kun je dit proces al flink versnellen. Een mailinglijst is een belangrijk onderdeel van je business, dus heb je deze nog niet? Start dan vandaag nog met het opbouwen van je mailinglijst! In dit artikel lichten we nog vele andere manieren toe waarop jij jouw maillijst kunt laten groeien.
4 Tools waardoor je meer websitebezoekers gaat krijgen
Met bovenstaande tips kun je waarschijnlijk flink aan de slag om meer verkeer naar je website te krijgen. Voor deze strategieën gebruik ik een aantal tools die veel werk uit handen nemen of die het proces versnellen.
Ik wil je niet aanraden alle tools tegelijk te gaan gebruiken maar wel om te beslissen met welke strategie je eerst aan de slag gaan en hiervoor te bekijken of je dit misschien efficiënter kunt doen met behulp van één of een paar van onderstaande tools.
SEMrush
SEMrush is een must-have tool als je je gaat focussen op zoekmachine optimalisatie en gaat bloggen. Je kunt de tool perfect gebruiken voor het doen van een zoekwoorden onderzoek en je kunt zien welke marketingactiviteiten jouw concurrent onderneemt zodat jij dit beter kunt doen.
MailBlue
Wil je stappen gaan zetten met je e-mailmarketing, pak het dan direct goed aan. MailBlue is één van de meest geavanceerde marketing automation software die er is en bied een boel handige functies aan voor een hele schappelijke en schaalbare prijs. De ondersteuning is in het Nederlands, wat ook erg fijn kan zijn als je nog niet zo ervaren bent met e-mailmarketing.
MailBlue is niet alleen de software waarmee je e-mailadressen kunt beheren maar een gehele marketingtool. Je kunt landingspagina’s aanmaken, je mailinglijsten segmenteren, je e-mailmarketing automatiseren met funnels, etc.
Voor mij en mijn klanten is e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie, en ik hou er van op dit in één keer goed op te pakken. Probeer het zelf uit en vraag een gratis proefaccount aan bij MailBlue.
WordPress SEO: Internal Link Juicer
Internal Link Juicer is een WordPress plugin die het aanmaken van interne links automatiseert. Wanneer je van plan bent om veel te gaan bloggen dan is deze plugin van grote meerwaarde voor jouw blog.
Interne links in je website spelen namelijk een rol in het algoritme in Google. Wanneer je deze goed opzet dan zul je hoger ranken in de Google zoekresultaten.
Sniply
Sniply is een handige tool wanneer je, naast zelf content te schrijven, ook vaak linkt naar artikelen op andere blogs. Hiermee zet je jezelf als expert neer door de meest waardevolle artikelen uit jouw branche te delen met jouw volgers.
Het nadeel aan links van anderen delen is dat je hier zelf niet direct iets aan overhoudt. Dit terwijl jouw collega of concurrent hier misschien wel een sale uit haalt. Met Sniply ligt dit echter anders; je kunt daarmee een soort pop-up inladen op een andere website.
Wat er gebeurt via Sniply, als je naar een ander (extern) artikel linkt, dat mensen bij dat artikel een kleine pop-up te zien krijgen waarin jij een link hebt geplaatst naar jouw blog of naar een product van jou. Met Sniply kun je dus andere artikelen delen zonder dat je deze zelf hoeft te schrijven en hier tóch bezoekers aan overhouden. Het is daardoor een super krachtige marketingtool.