• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Welke impact heeft iOS 15 op e-mailmarketing?

iOS 15 release

Op 20 september heeft Apple de nieuwe versie van iOS (15) beschikbaar gesteld. Één van de belangrijkste nieuwe functies van deze update is “Mail Privacy Protection” (MPP). Deze update heeft invloed op het e-mailmarketing landschap. Apple iPhone Mail is goed voor 37% van het marktaandeel onder de e-mail clients. Je kan er dus niet omheen.

Wat voor effect zal het uiteindelijk op jouw e-mailmarketing hebben en daarmee je bedrijf? Wat kan je zelf doen om je e-mailstrategie aan te passen? Lees verder voor meer informatie.

Wat is Mail Privacy Protection?

Bij de release van iOS 15 zullen gebruikers nog meer controle over hun e-mail privacy krijgen. Op Apple’s wereldwijde ontwikkelaars congres kondigde het bedrijf de nieuwe functie aan als onderdeel van de nieuwste OS updates. Mail Privacy Protection geeft gebruikers de mogelijkheid hun IP-adressen (jouw online adres) te maskeren. Ook blokkeert het derde partijen om e-mails te tracken en andere IP-gerelateerde informatie te bemachtigen. Dit betekent dat gegevens als open-rates minder nauwkeurig meetbaar zullen worden.

Wat is de impact op jouw e-mailmarketing?

Wanneer je via MailBlue, of een andere e-mailsoftware, een e-mail stuurt wordt hier een onzichtbare meet-pixel aan toegevoegd. Het laden van de pixel wordt gezien als een seintje dat de mail zelf ook geopend is.

Open-rates zijn vanaf de iOS 15 update niet langer betrouwbaar bij Apple Mail gebruikers. Wanneer de gebruiker er voor kiest om de MPP functionaliteiten te activeren worden alle afbeeldingen, waaronder belangrijke meet-pixels, door Apple gedownload en als open bestempeld. Hierna wordt de e-mail pas in de mailbox van de gebruiker vertoond en kan hij of zij de e-mail werkelijk “openen”. Dit resulteert er in dat je vanuit funnels niet langer kunt controleren of de e-mails daadwerkelijk geopend zijn.

Concreet zorgt de update ervoor dat:

  • De open-rate niet langer volledig betrouwbaar is, omdat gebruikers van Apple Mail de mogelijkheid hebben om de MPP functionaliteit in te schakelen.
  • Conditionele stappen als: doel-, wacht- en als/anders stappen, die nagaan of de e-mail geopend is, standaard getriggerd worden.
  • Real time content (zoals een countdown timer) niet meer correct vertoond wordt.
  • Voorspellende verzending niet meer betrouwbaar is.

Wat kan ik doen om succesvol met iOS 15 om te gaan?

Betekent dit het einde van e-mailmarketing? Juist niet! Om te bepalen of een campagne wel of niet succesvol is, ligt de fixatie (te) vaak op de open-rate. Hoe vaker je e-mail wordt geopend, hoe succesvoller de campagne. Nu de open-rate als meetinstrument met een korrel zout genomen moet worden, forceert het om creatief om te gaan met het meten van succes. Opens zijn leuk, maar binnen e-mailmarketing draait het uiteindelijk toch echt om de clicks. De warmste leads zijn de contacten die op meerdere fronten een vorm van interactie tonen.

  • Schoon regelmatig je lijsten op
    Het benaderen van een betrokken lijst vergroot de kans op conversie. Een goede manier om je lijsten op te schonen is middels de Engagement Management Tool.
  • Ontwikkel nieuwe maatstaven
    Het meten van succes op basis van geopende e-mails geeft een onvolledig beeld. Het is dus van belang om met de ‘click-through rate' (CTR) aan de slag te gaan. De CTR laat zien in hoeverre contacten daadwerkelijk interactie tonen (op links klikken).

    Er zijn binnen MailBlue verschillende mogelijkheden waarmee je interactie in kaart kunt brengen, denk bijvoorbeeld aan link-tracking. Je kunt hiermee in kaart brengen welke contacten op links in je campagnes hebben geklikt. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om verder te segmenteren.

    Behoeften aan een stap extra? Met lead scoring kun je punten toewijzen op basis van het gedrag van je contacten.

    Website tracking is een functionaliteit binnen MailBlue waarmee het gedrag van contacten op je website inzichtelijk kunt krijgen. Zo zie je welke pagina's je contacten hebben bezocht. Dit kun je bijvoorbeeld weer koppelen aan leadscoring, waarbij het bezoeken van een pagina gelinkt wordt aan een X aantal punten. Het behalen van een bepaald aantal punten kan gebruikt worden als starttrigger van een funnel.

Eerste bevindingen

Na de livegang van iOS 15 zijn we uiteraard direct aan de slag gegaan om de MPP functionaliteit in kaart te brengen. Indien je na het updaten van je device voor de eerste keer de Mail App opent, krijg je de keuze of je inkomende e-mail activiteiten wel of niet wilt beschermen.

Als een gebruiker kiest voor de bescherming zullen opens niet langer worden geregistreerd. Met andere woorden; dit zal niet langer terug te zien zijn binnen de MailBlue rapportages.

Wanneer een gebruiker een e-mail ontvangt, opent en vervolgens op een link klikt, dan wordt dit zowel als ‘open’ én ‘click’ geregistreerd.

Uiteraard blijven wij bovenstaande ontwikkelingen op de voet volgen, en houden we je gaandeweg op de hoogte.

Redactie MailBlue

Met MailBlue verstuur & automatiseer je heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee je jouw business laat groeien!